Som sagt knepigt att videoinspelaren saknar någon som helst kapabilitet att spara undan mätdata. Det får väl lösas separat med någon Raspberry Pi etc..
 
A A bygg skrev:
Hej!

Jag söker en enkel och billig övervakning av fritidshus. Jag vill inte lägga månadskostnad på ett konventionellt larm..
Jag vill hålla koll på innetemp under vintern, samt övervaka med kamera. Bedömer risken för inbrott som minimal, men ändå skönt att ha koll...
El finns. Internet via mobilt bredband
@InsidersUnited tipsar i en annan tråd om ett paket från NetOnNet:
[länk]
Fyra kameror och basenhet
Går det även läsa temperatur mha dem?

Har någon tips på enkel övervakning??


Tackar :)

vill tipsa om Tp-Link TAPO sortiment de har mycket att välja till Tapo hub, kameror, massor med smart grejer, termometer med hygrometer, wifi fjärrströmbrytare, magnetsensorer, rörelsedetektor mm kolla in på. De har ofta rea på grejerna vecka för vecka med olika Tapo grejer
https://www.kjell.com/se/sok?q=tapo&tab=products
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson och 2 till
  • Laddar…
Kör en billig Nedis med temperatur och luftfuktighetsmätare i sommarhuset.

https://www.batterionline.se/nedis-...ud-drm-stod-nattsikt-android-ios-wi-fi-vit-15
https://www.rajalaproshop.se/nedis-wifici11cwt-smartlife-indoor-camera
https://nedis.se/sv-se/product/sake...agring-tillval-med-rorelsesensor-nattsikt-vit

Man behöver dock ett 2.4ghz nätverk på plats för att få internettillgång till den.
Man behöver tyvärr använda deras app för att få den att skicka pushnotiser eller kolla på den etc. Men eftersom man kollar extremt sällan så gör det inget.
Målet var att det skulle vara så billigt som möjligt att få bild och temperatur med lite övervakning i ett. Rörelse och ljud-detekteringen funkar men är väldigt basic, för detta priset så kan man nog inte begära så mycket mer.
 
A A bygg skrev:
Hej!

Jag söker en enkel och billig övervakning av fritidshus. Jag vill inte lägga månadskostnad på ett konventionellt larm..
Jag vill hålla koll på innetemp under vintern, samt övervaka med kamera. Bedömer risken för inbrott som minimal, men ändå skönt att ha koll...
El finns. Internet via mobilt bredband
...
Har någon tips på enkel övervakning??
För övervakningen skulle jag rekommendera Zigbee. Finns ett otal olika zigbee sensorer. Temp+ luftfuktighet är billiga sådana. Du kan även ha rörelsedetektorer till zigbee. Ikea säljer billiga sådana som klarar utomhus temp. Går att ha sådana inne så kommer man genast upptäcka inbrott.
Med HomeAssistant får man lång historik också. Och kan få larm.

Zigbee stöder inte kameror vad jag känner till. Men det finns ju enkla IP-kameror som lagrar på minneskort och som man kan hämta video snuttarna från med wifi.

Dock så lär väl någorlunda intelligenta tjuvar bryta strömmen först. Där har väl elbolagen numera krav på att en brytare skall finnas utomhus.
Korkade tjuvar gör ju inte det förvisso.
 
Shelly uni
Är billig i förhållande till vad du kan göra

Mäta 1-3 temperaturer.(med kabel men inga problem med långa kablar)
Fukt. Starta och stoppa 2 olika saker.
Läsa av 0-30v
Mm
Dock behöver du löda lite.
 
D daVinci skrev:
Zigbee stöder inte kameror vad jag känner till.
Det beror på att Zigbee klarar som mest 250 kbit/s vilket är detsamma som VGA 640x480 upplösning i 0,5 fps. Vilket få tillverkare vill erbjuda.

I övrigt så får man se upp med inlåsning från tillverkare och integritet dvs vem som har åtkomst på dessa typer av produkter.
 
A A bygg skrev:
Hej!

Jag söker en enkel och billig övervakning av fritidshus. Jag vill inte lägga månadskostnad på ett konventionellt larm..
Jag vill hålla koll på innetemp under vintern, samt övervaka med kamera. Bedömer risken för inbrott som minimal, men ändå skönt att ha koll...
El finns. Internet via mobilt bredband
@InsidersUnited tipsar i en annan tråd om ett paket från NetOnNet:
[länk]
Fyra kameror och basenhet
Går det även läsa temperatur mha dem?

Har någon tips på enkel övervakning??


Tackar :)

Jag har total övervakning med Smart life app köper enheter som är kompatibla med den.
Bästa temp givaren är En hubb wifi Switchbot samt switchBot tempenheter har 5 enheter fungerar till 100% klarar ca 30 m ifrån hubben…mycket bra.
Smart Life app kommunicerar med de flesta kameror på marknaden.
Strömövervakning on/off använder jag ifrån amazon
Avatar Controls AWP16L Smart Socket, Grey, 4 Pcs
kr331.18
Har även
NEDIS Zigbee Gateway WIFIZB10WT, White
kr315.25
Totalt har jag ca 35 olika uppkoppling mot Smart Life app. Se skärmdump..
Lycka till
Mvh Pelle
 
  • Skärmdump av Smart Life-appen med olika smarta enheter listade, inklusive element, strömövervakning och temperaturmonitorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Smart Life app som visar temperatur och luftfuktighet från olika sensorer i hemmet, exempelvis 10.8°C och 73% i vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Många pratar varmt om home assistant, men jag förstår inte riktigt om det är en gateway eller en mjukvara? Har ett zwave termostat och lite plejd belysning i fritidshuset som jag skulle vilja fjärrstyra över internet.
 
Jag skulle köra väldigt simpelt.
Netatmo för temp och fukt övervakning.
Billig övervakningskamera typ TP, D-link eller liknande.
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
om home assistant, men jag förstår inte riktigt om det är en gateway eller en mjukvara?
Home Assistant är en fri mjukvara. Så här står det på wikipedia redan i ingressen:
"Home Assistant is free and open-source software used for home automation. It serves as an integration platform and smart home hub, allowing users to control smart home devices. The software emphasizes local control and privacy and is designed to be independent of any specific Internet of Things (IoT) ecosystem."
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Home Assistant är en fri mjukvara. Så här står det på wikipedia redan i ingressen:
"Home Assistant is free and open-source software used for home automation. It serves as an integration platform and smart home hub, allowing users to control smart home devices. The software emphasizes local control and privacy and is designed to be independent of any specific Internet of Things (IoT) ecosystem."
Wikipedia - vilken grej!
 
A A bygg skrev:
Hej!

Jag söker en enkel och billig övervakning av fritidshus. Jag vill inte lägga månadskostnad på ett konventionellt larm..
Jag vill hålla koll på innetemp under vintern, samt övervaka med kamera. Bedömer risken för inbrott som minimal, men ändå skönt att ha koll...
El finns. Internet via mobilt bredband
@InsidersUnited tipsar i en annan tråd om ett paket från NetOnNet:
[länk]
Fyra kameror och basenhet
Går det även läsa temperatur mha dem?

Har någon tips på enkel övervakning??


Tackar :)

Jag har en enkel och billig övervakning av fritidshuset.
Ett par Tapo C200 kameror inomhus, ursprungligen för att ha koll på hunden när vi är tillfälligt ute. Väldigt bra funktionalitet för bara ca 300 kr styck.
Kan zooma och panorera och har koll på dörr samt altandörr. Larmar vid rörelser och möjlighet att spela in på SD kort eller i molnet (kostar extra).
Har ett fjärrstyrt element (Termo, ca 1000 kr) som visar innertemperaturen.
Använder ingen hubb eller automatisering (än så länge), men såklart krävs WiFi.
Enkelt, billigt och funkar bra för mitt behov just nu.
 
K Karrie skrev:
Ett par Tapo C200 kameror inomhus, ursprungligen för att ha koll på hunden när vi är tillfälligt ute. Väldigt bra funktionalitet för bara ca 300 kr styck.
Vart hittade du dessa för 300 SEK ?
 
A A bygg skrev:
Men jag gillar idén att nyttja kameran att filma en analog kvicksilvertermometer!!!
Det gör inte jag!😲
Du har väl inte missat att kvicksilvertermometrar inte är tillåtna i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.