Claes Sörmland
Sen komplicerar ju värmepumpar kalkylen, de ger ju tillbaka mycket mer värme än elenergi du sätter in. Motsvarande möjligheter finns ju inte för ved.
 
  • Gilla
Tommy Gustafsson7 och 2 till
  • Laddar…
Har sagt det förr och säger det igen.

Som skogsägare och gratis ved så har jag inte råd att elda själv.
 
  • Gilla
Tommy Gustafsson7 och 5 till
  • Laddar…
T Tommy Gustafsson7 skrev:
Ved säljs oftast i stjälpt mått. Stjälpt ved har ett energivärde på ca 1000kwh/kubik som du sen eldar i panna/kamin med verkningsgrad på ca 80%, då är det 800kwh kvar. Så ett kubikmeterpris på 400kr är 50öre/kwh, är väl ungefär där snittpriset på el brukar hamna. Bra att ha i åtanke om man köper ved.

Travad ved innehåller ca 1500kwh/kubik sen är det bara matte.
Glöm inte överföringen av elen. Det blir ju runt 70-100 öre/kwh till. Annars blir det skev jämförelse
 
Vid ett elpris inkl. Nätöverföring och energiskatt på 1,50 kr per kWh blir kostnaden ca 50 öre per kWh vid uppvärmning med bergvärme (COP ca 3,0). Vid LVVP eller LLVP blir kostnaden 75 öre per kWh vid en utomhustemperatur på ca -10 grader (COP ca 2,0).

Vid Bergvärme kan det (endast) vara lönsamt att elda med (billig eller egen ved) vid temperaturer då mycket eltillsats krävs. Vid någon form av luftvärmepump när det är kallare än -10 grader.

Elpriset avgör, men vid ett historiskt normalt elpris är det alltså sällan lönsamt med vedeldning om man har värmepump.

Det nya kravet på effekttaxa för elnätet gör kalkylen mer komplicerad.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Vid Bergvärme kan det (endast) vara lönsamt att elda med (billig eller egen ved) vid temperaturer då mycket eltillsats krävs. Vid någon form av luftvärmepump när det är kallare än -10 grader.
Har bvp och eldar väl 1,5-2 kbm i kamin av egen ved. I min kalkyl är den nästan gratis då jag ser det som hobby/motion (t.ex. besparing på gymkostnad) och ska tas om hand i skogen, blir även 1,5 kbm i fritidshus med llvp. Så det finns många sätt att räkna.😉Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att sälja, det är inte värt arbetet de kronor man skulle få.
 
  • Gilla
Nilsson i Boda
  • Laddar…
Min personliga uppfattning är att vedeldning är lite som religion. För de redan frälsta så är det självklart att elda för uppvärmning och allt annat är förkastligt. Motiven kan vara många: Lura staten på skattepengar, ved är gratis, jag sparar in gymkort, mm. Men som jag ser det är det oftast bara ett sätt att lura sig själv.
Rent krasst är det sällan (eller aldrig?) möjligt att räkna fram någon ekonomisk vinning i vedeldning. Alternativet att sälja den ved som ev. redan finns och köpa elvärme för pengarna kommer antagligen ge mer värme.

Sen att det såklart kan vara trivsamt att kapa, klyva och stapla ved. För att inte tala om att elda är en annan sak som inte riktigt kan mätas i pengar. Det ger ju även en trygghet att veta att bostaden går att värma även om vid strömavbrott. Själv älskar jag att elda i min kamin även om jag är övertygad om att jag skulle få mer värme om jag sålde veden och köpte el istället.

Som tur är får vi, oftast, göra som vi vill när det gäller vedeldning än så länge. Vi får var och en bestämma var gränsen går mellan trivsam vedhantering/eldning och slitsamt extrajobb.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Och icke att glömma hur mycket ledig tid man har, idag "måste" jag nog kunna pyssla lite med ved för att sysselsätta mig.
 
R ryca skrev:
Är jag trött i hatten eller står det ”Bjrörkved”?
Visst gör det det. Det var ngn annan som var trött.
Bra funnet.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
T
Finns väl ingen som köper ved på macken eller byggvaruhus?
Och definitivt ingen som betalar mer än 1000kr för 1m3 björk ved.

Jag betalade 900 kr för björk vilket är dyrt.
Men då får jag det lastat i säck och det är perfekt ved, torr och bra längd.
 
T TH885 skrev:
Finns väl ingen som köper ved på macken eller byggvaruhus?
Har du @TH885 inte funderat på varför de efter år säljer ved och varenda år tar hem nya varor? Givetvis finns det efterfrågan på ved i små bekväma förpackningar, folk verkar inte bry sej så mycket om vad det kostar utan köper för att det är bekvämt med färdig ved till myseldning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T Tommy Gustafsson7 skrev:
Så ett kubikmeterpris på 400kr är 50öre/kwh, är väl ungefär där snittpriset på el brukar hamna. Bra att ha i åtanke om man köper ved.
Lägg på 53,5 öre i energiskatt och överföring 20-30 öre så hamnar på över kronan / kWh

Idag i SE4 är dagspriset 50,74/kWh, men med Skeleftekrafts snittpåslag på 14% kostar det 57,85 öre/kWh + moms 72,3 öre/ kWh.

så 1 kWh via Eon nät kostar med energiskatt och överföring då ~156, 5öre /kWh
I morgon kostar elen 10 öre mer, 60,38 öre + moms..
 
  • Gilla
Tommy Gustafsson7
  • Laddar…
TRJBerg
I vinter, när tempen ligger på -20 kan elpriset mycket väl ligga på 400 öre. Eller mer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen komplicerar ju värmepumpar kalkylen, de ger ju tillbaka mycket mer värme än elenergi du sätter in. Motsvarande möjligheter finns ju inte för ved.
Ju lägre utetemperatur desto med vedlik blir en luft/luft-värmepump ur ekonomisk synvinkel.

Vi börjar stödelda när utemperaturen går ner till mellan -5 och -10 °C. Huset är delvis dåligt isolerat och har en form med stora ytterytor per rumsvolym.

Men främst är vedlagret än försäkring mot att frysa vid längre strömavbrott.
 
Jag fick ett samtal av en bekant som hade sålt sitt hus. Han va lite sur över att de nya ägarna vägrade betala en enda krona för veden, för denna var minsann "möglig". Man kunde se på vissa klabbar någon vit spott, men det är ju normalt för ved. Hur som helst. Jag fick köra så mycket jag ville för 550kr/kubiken. Slutade med att jag fyllde upp lekstugan, vedborden och bokstavligen fick pressa igenom dörrarna för den skulle gå igen utan att all ved ramlade ut. 😅
 
  • Haha
  • Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Detta är fel

Snitt vedföretag: 1,88 kr2 145 kr

Det bör vara 2,15kr/l (2145kr stämmer)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.