Vid alla bostadsköp jag gjort (3) har jag haft ångest och funderat fram och tillbaka om man gjorde en dålig affär eller inte. Gäller att inte ligga och kolla slutpriser eller vad andra hus/lägenheter i området läggs ut för. Fokusera på att skapa ett trivsamt hem nu och gläds åt att ni fick det hus ni ville ha.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Om man vänder på det....
Vad saknar du på tomten som det inte finns plats för..?
Största delen av min tomt innebär bara massa jobb..... (som robotgräsklipparen sköter..)
Jag tror jag kommer sakna lite mer gräsmatta till barnen att exempelvis ha en studsmatta osv. Men med lite planering så kanske vi får plats med en ☺️
 
  • Gilla
Raimo T
  • Laddar…
Fullt normalt att känna så där. Men tänk så här. Ni har väl köpt huset för att bo där, inte på spekulation. Om ni eventuellt har betalt ett par 100 000 för mycket spelar det inte så stor roll om ni trivs och dessutom inte planerar att sälja i närtid. Gällande boyta och tomtstorlek skulle jag säga att större boyta betingar högre värde. Det är väldigt dyrt att bygga ut. 158kvm är en attraktiv boyta för en familj. Att ert hus utmärker sig från mängden tror jag är positivt i detta fallet då ni har lättare att få ett högre pris än grannarna än vad grannarna har sinsemellan. Pool betingar inget högre värde skulle jag säga, då många inte vill ha det. Tomt storleken är fortfarande okej. Dessutom upplevs ofta hörntomter som större då dom inte har grannarna lika nära på 2 sidor. Med barn i bilden kommer det vara många ggr som du troligtvis kommer vara tacksam över att tomten inte är större. Vi har 720kvm och med 2 småbarn kämpar vi med att den inte ska växa igen helt. Delar av tomten har vi fått acceptera lever sitt eget liv ett par år innan vi har tid att ta hand om det igen.
 
  • Gilla
Ebba Velin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Du får försöka släppa det där med överpris, det tycker man ofta när man klper hus tycker jag. Men det blir bra till skut när det är dags att sälja.

Menar du att huset stått tomt i 6 år eftersom du säger att det är nyproducerat men byggt 2018?
 
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Ska ni sälja i närtid ?
Annars skulle jag sova lugnt, ingen idé att oroa sig för något du dels inte kan påverka i ngn stor utsträckning nu, och dels inte behöver oroa dig för, i någon stor utsträckning, nu.

Men vad vår bostad är värd funderar vi nog alla på lite till mans från och till :)
 
Så länge du inte tänker sälja inom en snar framtid så har du ju ingenting att oroa dig för.
 
Du har fått många kloka kommentarer om att ta det lugnt och andas, mitt första råd är att följa dem.
Mitt andra råd är att sluta stressa över tomtens yta, njut istället av tanken på att ni har en lagom stor tomt 😊

Mitt tredje råd kan appliceras först när ni har flyttat in, det rådet är - Gör ingenting permanent det första året. Köp enkla billiga plastmöbler som ni flyttar runt.
Det gör ni för att ta reda på när ni trivs var på tomten. Var hittar man vårens första solstrålar i perfekt lä? Var är skönast att sitta en het sommardag, saknar vi en plats i halvskugga. Skriv löpande ner vad ni gilla och ogillar, om ni har ytor som inte används alls och vad ni önskar göra i trädgården. Strunta i vad man borde ha sin trädgård till och se till era verkliga önskemål.

Ta med era erfarenheter till en duktig trädgårdsdesigner som hjälper er att förverkliga er trädgårdsdröm, antingen helt och hållet eller genom att de ritar upp en skiss som ni kan använda som målbild. Era kvadratmetrar trädgård kan då bli kvarterets bästa, och om ni någon gång ska sälja kommer en välplanerad och välfungerande trädgård med stor sannolikhet att öka värdet.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Många vill inte ha en stor tomt utan en liten tomt. Med en liten tomt kan man ha det riktigt fint i ordning med rabatter, kanter och gräsmatta utan att det blir ett heltidsjobb.
 
  • Gilla
bygg_katt och 4 till
  • Laddar…
Viktigaste är att du kommer inte konkurrera med alla grannar vid en försäljning. Oftast är inte hela områden till salu utan endast en eller två fastigheter.
 
  • Gilla
bygg_katt och 3 till
  • Laddar…
Jag har köpt 3 bostäder plus ett fritidshus under mitt liv. Jag har vid varje köp känt "nu är jag ruinerad för resten av mitt liv". Men det går över, jag lovar.
 
  • Gilla
SvanteC och 8 till
  • Laddar…
Och som sagt, den dag du skall sälja, så kommer spekulanter att prioritera husyta över tomtyta. De som har möjlighet att både köpa stort hus och stor tomt kommer inte att titta på vare sig ditt eller grannarnas hus.
 
  • Gilla
bygg_katt och 1 till
  • Laddar…
O
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Jag sov inte på två månader efter vårt husköp februari 2022! Krig, inflation, gravid sambo och annat var på tapeten då.

Sen när vi väl flyttat in i huset 1 april 2022 och lämnat över lägenheten så sov jag som ett barn igen!

Man ska liksom känna lite när man köpt ett hus! Glädje, oro, ångest och kärlek! Helst på samma gång!
 
  • Gilla
Vrana och 3 till
  • Laddar…
Hör till att ha total panikångest efter ett husköp. Vi har stor tomt 1640kvm och det är väl ungefär 1100kvm av milt förfall. Resten är hus eller trall. Endast några hundra kvm kan klippas av robot och från slutet på Juli till November så fastnar den på äpplen. Vilket också är ett jädrans sattyg att behöva gå och plocka upp från alla träd. Kan ju lugnt lägga 10min per dag om man ska få robeten att funka. Frugan hotar alvarligt med att flytta till lägenhet om vi inte flyttar till ett hus som är både mindre och med i princip obefintlig tomt.

Så förstagångsköparen kanske önskar sig en stor tomt (jag var en av dem) men för den som ska flyttar för andra gången kanske andra saker lockar mer eller en mindre kanske till och med är det man söker. Stor tomt stod högt på listan för mig men har definitivt åkt ner, mest ville jag ha det för att ha avstånd till grannar och plats om man vill trycka upp ett större garage eller liknande, men nu kom ju det här huset både med garage och skjul samt gigantisk asfalterad parkering bredvid garaget. Så nu är det mest utrymme som kräver underhåll.

Vad det gäller utrymme för barn så gillar de i alla fall att leka en bit bort från vakande föräldraögon så om det finns skog eller lekplats i närheten så lär de ta sig dit och leka.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ligg inte sömnlös (om du inte behöver sälja akut, men då gissar jag att du har andra saker att oroa dig över)

Första huset vi köpte, köpte vi under utgångspriset. Inga andra budgivare och vi gav 4% under priset. Nu i efterhand hade vi kanske kunnat bjuda ännu lägre med den vetskapen vi har nu. Kollar vi på utvecklingen i området så har vi inte fått lika stor utväxling nu när vi sålde. Utvecklingen i området under tid vi ägde låg runt 30% och vi fick 24% mer än vad vi köpte för.

Nu köpte vi ett hus där vi har betalat 1 miljon mer än värderingen på Booli. Det var budgivning och vi ville gärna ha huset. Detta köp kan göra att jag får lite ont i magen trots att jag vet att vi betalade "marknadspriset" (det kom faktiskt in ett bud över oss, men den kom efter att budgivningen hade avstannat och vi hade muntligt kommit överens med mäklaren att komma och skriva på kontraktet. Så vi sa helt enkelt att "vi bjuder samma sen får säljaren bestämma sig vilken av köparna hen vill välja").
 
Ni har väl inte köpt hus för att sälja det, hoppas jag? Ni har väl köpt det för att bo där. Redan på så vis kan du glömma allt som har med värde att göra.
Sen kan jag garantera att säkert 50% av alla framtida tänkbara spekulanter, hellre tar ett större hus med mindre tomt. Många människor vill ha så lite tomt som möjligt, då det innebär mindre arbete.
Det enda du möjligen kan oroa dig för, är om NI kommer uppleva att tomten är för liten. Men tänk positivt, och planera tomten väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.