Hej! Nu är det minst sju tomter i närheten där grävlingar förstör gräsmattan och gräver hål och gräver upp stenar. Kommunen säger att de inte har någon jägare. Har jag fel när jag tror att kommunen har ett ansvar att hitta på en lösning och agera i alla fall? När jag ringer säger man att man hör av sig senare. Vilket de inte gör. På mina mejl får jag inget svar.
Tack för synpunkter.
juanito
 
  • Gräsmatta med spår av grävlingar som har rivit upp jorden och grävt hål, omgiven av buskage i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Nej, grävlingen är ett naturligt inslag i vår natur och det är inget kommunen ansvarar för.
 
  • Gilla
Intet och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Testa med lågt sittande elstängsel om den orsakar skada på tomten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack för tipset. Som jag skrev är det minst sju granntomter där grävlingarna (tre stycken) är aktiva. Elstängsel inte genomförbart.
Tidigare var det faktiskt kommunen som kom ut med en fälla och avlivade fångsten. Jag är invandrad, men mina grannar verkar vara överens om att det är kommunen som ska agera ... Undrar hur det är rent juridiskt. Jag får ju inte ta itu med det själv.
 
Alla träffar på sökning visar ju på att det är fastighetsägarens ansvar.
 
Egentligen får man nog jaga den själv på egen mark men man får ju inte skjuta i detaljplanerat område utan tillstånd.

Fällfångst ska gå bra, problemet är bara avfångandet (avlivningen) som är svår att få till utan skjutvapen när det gäller en grävling. Man får ju inte osamka djuret onödigt lidande.

https://jagareforbundet.se/jakt/juridik/frageforum/ovrigt/2017/12/fallfangst/
 
Stefan N Stefan N skrev:
Alla träffar på sökning visar ju på att det är fastighetsägarens ansvar.
Det finns faktiskt en hel del att läsa på nätet, där folk undrar om kommunens roll i samband med grävlingen och kommunen faktiskt är inblandad.
Jag vill gärna ta mitt ansvar, men vad ska göra? Vi grannar skulle kunna samsas och köpa en fälla - men vi får ju inte avliva djuren - och inte heller släppa dem någon annanstans i naturen.
 
Nej, kommunen är inte ansvarig.

Det ni kan göra är att försöka hindra djuren att komma in på er trädgård.

Varför kan ni inte använda elstängsel? Går ju att ordna så att det endast är inkopplat på nätterna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
Nej, kommunen är inte ansvarig.

Det ni kan göra är att försöka hindra djuren att komma in på er trädgård.

Varför kan ni inte använda elstängsel? Går ju att ordna så att det endast är inkopplat på nätterna.
Tack.
Vi skulle behöva flera hundra meter elstängsel - även längs genomfartsvägen. Livsfarligt att sätta upp tråd lågt över marken där folk kan snubbla. Därutöver är marken otillgänglig på många ställen - för oss, men inte för grävlingen. Det är omöjligt att sätta upp elstängsel hela vägen. Och vad gör grannen på andra sidan stängslen som också vill bli av med djuren? De bor ju inte utanför tomterna utan på.
Har nu kontaktat en bekant med jaktlicens och frågat om han kan ställa upp och avliva, om kommunen går med och låter oss ha sin fälla.
Rådjur har också nämnts i tråden. De har vi också och kan inte odla något i trädgården utan att de ger sig på det. Men de bygger inte bo, och gräver inga hål där man fastnar med fötterna - och luktar inte heller. De äter mycket vi inte vill att de ska äta, men de är på något sätt "snälla".
Tack för alla era synpunkter.
 
Har du så stor gräsmatta?
Tänkte mest att du skulle ringa in din gräsmatta som du inte vill ha förstörd. Gör det något om grävlingen är på övriga områden?

Problemet med avlivning är troligtvis att man inte får skjuta inom tätbebyggt område även om man har jaktlicens.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
Trampminor är inte fel såna här gånger. Fråga inte kommunen (eller någon annan) om tillåtelse bara.
 
  • Haha
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Juanito skrev:
Tack för tipset. Som jag skrev är det minst sju granntomter där grävlingarna (tre stycken) är aktiva. Elstängsel inte genomförbart.
Tidigare var det faktiskt kommunen som kom ut med en fälla och avlivade fångsten. Jag är invandrad, men mina grannar verkar vara överens om att det är kommunen som ska agera ... Undrar hur det är rent juridiskt. Jag får ju inte ta itu med det själv.
Självklart är elstängsel genomförbart. Var och en får skydda sin egen tomt liksom. Jag har samma problem fast med vildsvin.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Nissens
J Juanito skrev:
Tack.
Vi skulle behöva flera hundra meter elstängsel - även längs genomfartsvägen. Livsfarligt att sätta upp tråd lågt över marken där folk kan snubbla. Därutöver är marken otillgänglig på många ställen - för oss, men inte för grävlingen. Det är omöjligt att sätta upp elstängsel hela vägen. Och vad gör grannen på andra sidan stängslen som också vill bli av med djuren? De bor ju inte utanför tomterna utan på.
Har nu kontaktat en bekant med jaktlicens och frågat om han kan ställa upp och avliva, om kommunen går med och låter oss ha sin fälla.
Rådjur har också nämnts i tråden. De har vi också och kan inte odla något i trädgården utan att de ger sig på det. Men de bygger inte bo, och gräver inga hål där man fastnar med fötterna - och luktar inte heller. De äter mycket vi inte vill att de ska äta, men de är på något sätt "snälla".
Tack för alla era synpunkter.
Man måste ha skottlossningstillstånd inom detaljplanerat område, och det är polisen, inte kommunen som utfärdar det.

Var beredd på att polisen är oerhört restriktiv med sådana tillstånd.
 
Claes Sörmland
Ska säga att alla jag känner till som har fått problem med grävling, t ex gryt under huset, har tagit dem i burfällor och transporterat bort dem och släppt ut dem. Säkert fel från någon juridisk vinkel men försvinner gör de.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.