Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Första husköpet?

Visst kommer ni att få det sålt när det är dags.
Du skriver överpris, var det flera intresserade och budgivning?
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Något gjorde ju att ni ville betala ert pris för huset. Skriv ner vad det var och se till att återskapa samma känsla den dagen ni ska sälja.
 
  • Gilla
Raimo T och 5 till
  • Laddar…
Varför valde ni att köpa hus ö.h.t? Vad var det som lockade er med det?

Du måste släppa tankarna på säljfasen för du vet inte hur läget ligger när det är dags.

Det låter mer som att ni köpt fel hus och inte så mycket med överpris.

Vad är det egentligen som trycker?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Första husköpet?

Visst kommer ni att få det sålt när det är dags.
Du skriver överpris, var det flera intresserade och budgivning?
Hej,

Ja första husköpet så det är nog lite rädsla och att jag bara ser det ”dåliga” såsom att huset knappt har någon tomt. Samtidigt har vi en hel park med lekplatser, fotbollsplan sov nära huset + skog. Huset kommer passa oss perfekt då de ligger nära förskola, skola, natur, bra kommunikationer, det är nyproducerat osv. Huset på priset låg väldigt högt som utgångspris så vi la ett underbud som de accepterade, men nu i efterhand hade vi nog kunnat få de ännu ”billigare”. Det blev ingen budgivning. Vet inte varför jag oroar mig, det kanske hör till. Får bara känslan av att ingen kommer i framtiden köpa huset för den summa som vi gjorde då det finns massvis med likande hus med större tomt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Det hör till för de flesta att bekymra sig lite. Brukar vara värst i början, när man sen bott in sig börjar de flesta uppskatta sitt hus och inte fundera så mycket på vad man betalat. Plötsligt har det gått 7-8 år utan att du ägnat det en tanke och nya behov har uppstått och man börjar spana på hemnet igen…men husaffärer är märkliga och läskiga. 20 minuter visning och sen har man plötsligt skrivit på för sitt livs största affär.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Varför valde ni att köpa hus ö.h.t? Vad var det som lockade er med det?

Du måste släppa tankarna på säljfasen för du vet inte hur läget ligger när det är dags.

Det låter mer som att ni köpt fel hus och inte så mycket med överpris.

Vad är det egentligen som trycker?
Tror jag jämför mycket med de andra husen som är likadana att de har mycket större tomt, vissa har pool och att vårt hus av alla 22 hus har minst tomt och att det kommer dra ner priset. Och det stressar mig då vi köpte det för samma pris och lite mer än de andra gjort. Samtidigt så har vi hörntomten som kan locka vissa samt större hus än vissa. Känns bara tråkigt när jag köpt en hus som jag egentligen tror kommer passa oss perfekt och så tar sånna här tankar över
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Ja d
F fredrik.johansson skrev:
Det hör till för de flesta att bekymra sig lite. Brukar vara värst i början, när man sen bott in sig börjar de flesta uppskatta sitt hus och inte fundera så mycket på vad man betalat. Plötsligt har det gått 7-8 år utan att du ägnat det en tanke och nya behov har uppstått och man börjar spana på hemnet igen…men husaffärer är märkliga och läskiga. 20 minuter visning och sen har man plötsligt skrivit på för sitt livs största affär.t
F fredrik.johansson skrev:
Det hör till för de flesta att bekymra sig lite. Brukar vara värst i början, när man sen bott in sig börjar de flesta uppskatta sitt hus och inte fundera så mycket på vad man betalat. Plötsligt har det gått 7-8 år utan att du ägnat det en tanke och nya behov har uppstått och man börjar spana på hemnet igen…men husaffärer är märkliga och läskiga. 20 minuter visning och sen har man plötsligt skrivit på för sitt livs största affär.
ja precis, det är galet! Tack för dina peppande ord ☺️
 
E Ebba Velin skrev:
Tror jag jämför mycket med de andra husen som är likadana att de har mycket större tomt, vissa har pool och att vårt hus av alla 22 hus har minst tomt och att det kommer dra ner priset. Och det stressar mig då vi köpte det för samma pris och lite mer än de andra gjort. Samtidigt så har vi hörntomten som kan locka vissa samt större hus än vissa. Känns bara tråkigt när jag köpt en hus som jag egentligen tror kommer passa oss perfekt och så tar sånna här tankar över
Fick ni välja hörntornens eller var det den som fanns?

Om jag själv får välja så tar jag hörn alla dagar i veckan. Så länge det inte belastar hörnan med biltrafik. Vi har en tomt på 710 och jag har alltid sagt att ju större desto bättre. Men när det skall skötas så är det mer att göra.

Såklart finns det ett minimum för vad man kan få plats med med men hjärnan är extremt anpassningsbar så länge man inte hakat upp sig på saker.

Ni har precis köpt. Släpp tanken på värdet.. det kommer någon annan gång. Växlar mer och bara njut. Ni behöver inte tänka på renoveringar osv..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Fick ni välja hörntornens eller var det den som fanns?

Om jag själv får välja så tar jag hörn alla dagar i veckan. Så länge det inte belastar hörnan med biltrafik. Vi har en tomt på 710 och jag har alltid sagt att ju större desto bättre. Men när det skall skötas så är det mer att göra.

Såklart finns det ett minimum för vad man kan få plats med med men hjärnan är extremt anpassningsbar så länge man inte hakat upp sig på saker.

Ni har precis köpt. Släpp tanken på värdet.. det kommer någon annan gång. Växlar mer och bara njut. Ni behöver inte tänka på renoveringar osv..
Ja det är ju en väg in vid huset som vi köpt där många bilar passerar för att komma ner i området, men vi har ett par bekanta som bor i huset bredvid oss och dom har aldrig upplevt att trafiken stört. Det var hörntomten som var till salu. Det är som sagt 22 hus som folk flyttade in i 2018 och sen dess har 3 hus sålts så det säger väl mycket att folk trivs.

Tack, ska försöka njuta och se fram emot flytten.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Som du själv säger så är det ju tankarna som är bekymret. Säg tack till din hjärna för att den är förnuftig och hela tiden utvärderar tagna beslut för att göra ännu bättre beslut i framtiden. Men säg sen också åt den att när det gäller just husköp så gör man dom så sällan och feedbacken (i form av ev försäljningsframgång) kommer så sent att man faktiskt gör bäst att enbart blicka framåt.

Så bli inte alltför arg på din eftertänksamma hjärna. Även om det bara är till nackdel i denna situation så är det säkert till gagn i andra situationer.
 
  • Gilla
ivp och 3 till
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Ja det är ju en väg in vid huset som vi köpt där många bilar passerar för att komma ner i området, men vi har ett par bekanta som bor i huset bredvid oss och dom har aldrig upplevt att trafiken stört. Det var hörntomten som var till salu. Det är som sagt 22 hus som folk flyttade in i 2018 och sen dess har 3 hus sålts så det säger väl mycket att folk trivs.

Tack, ska försöka njuta och se fram emot flytten.
Aha. Ni har inte hunnit flytta in ännu..
sitt ner i båten. Ta det lugnt och andas. Det kan mycket väl gå upp och ner men frammåt våren när det blir varmare och man kan komma ut och vara i trädgården så kommer bara ännu flera fördelar.

Dessutom har ni det största huset. Den känns också för mig oerhört viktigt med yta inomhus hela det halvåret när man är nästan konstant inomhus.

Lycka till.
 
  • Gilla
john.h och 4 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Aha. Ni har inte hunnit flytta in ännu..
sitt ner i båten. Ta det lugnt och andas. Det kan mycket väl gå upp och ner men frammåt våren när det blir varmare och man kan komma ut och vara i trädgården så kommer bara ännu flera fördelar.

Dessutom har ni det största huset. Den känns också för mig oerhört viktigt med yta inomhus hela det halvåret när man är nästan konstant inomhus.

Lycka till.
Tack för dina lugnande kommentarer!
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Min uppfattning är att boyta har betydligt större värde än tomtarea. Att bygga ut är ju en värdeökande åtgärd.

Sen handlar det om ett hus, inte ett par skor som man kanske kunde fått billigare i en annan butik...marknaden är i ständig rörelse, alla objekt är unika (även två identiska hus måste stå på olika tomter), objekten är i en ständig cykel av förfall och underhåll...
Att försöka utröna vad som är "rätt pris" och sedan ett "överpris" I förhållande till detta är i princip omöjligt. I synnerhet om det sen skall sättas i relation till vad man så småningom säljer för.

Ångesten kanske egentligen inte handlar om priset, utan att ni just har gjort en stor, livsomvälvande affär. Själv kan jag ligga sömnlös över betydligt mindre grejer :)
 
  • Gilla
Robert63 och 3 till
  • Laddar…
Om man vänder på det....
Vad saknar du på tomten som det inte finns plats för..?
Största delen av min tomt innebär bara massa jobb..... (som robotgräsklipparen sköter..)
 
  • Gilla
fredrik_145 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.