Jag hade köpt ett gäng med stenkapskivor till vinkelslipen och putsat av befintlig kantsten. Alternativt huggmejsel och slägga, för bättre än hur det ser ut på bilderna måste det gå att få.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
TRJBerg
E Erilar4 skrev:
Underbart. Ingen som hört talas om egenmäktigt förfarande?
Nej.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Löpmeterpris för råkantsten brukar starta på 1800kr/m för arbete och kantsten, men det är när du utför en större entreprenad i samma veva, här hamnar du nog på närmare 3500kr metern, plus etablering, och asfaltering (och etablering även här) då det är så litet jobb.

Sten 3500kr/meter á 4 meter 14000
Etablering runda slängar 6000kr
Asfalt 250kr/m2 säg 10kvm 2500kr
Etablering asfalt 3500kr
Plus eventuella tippavgifter och lastbil

Då är du runt 30000kr + moms i rimlig kostnad. Allt därunder bör betraktas som riktigt bra pris
 
B BA_Fredrik skrev:
Hej! Vi har en relativt hög trottoarkant vid vår nya infart. Det var den förra ägaren som hårdgjorde den delen av tomten för att ställa sin husvagn, och som därefter var på befintlig kantsten med slägga för att få till en "vänligare" kant på den - tyvärr med uselt resultat. Så nu finns det inte tillräckligt med sten kvar för att göra en snygg fasning med såg/slip utan egentligen borde gatan öppnas upp så vi kan byta stenen mot ny med färdig kant. Kommunen har godkänt placeringen av ny infart men jag behöver söka tillstånd innan jag åtgärdar stenen, och det är mitt ansvar att anlita någon för det.

Men vad är en rimlig kostnad för ett sånt jobb? Jag fick precis en uppskattning på 100k för arbetet, väldigt grovt räknat då. Sträckan är drygt 4 meter. Spontant lät det mycket, blir mer sugen på att lägga någon bräda mot kanten bara..
Jag skulle köra sakta o försiktigt tills kommunen/trafikverket löst vägunderhållet :)
 
X xisten skrev:
Löpmeterpris för råkantsten brukar starta på 1800kr/m för arbete och kantsten, men det är när du utför en större entreprenad i samma veva, här hamnar du nog på närmare 3500kr metern, plus etablering, och asfaltering (och etablering även här) då det är så litet jobb.

Sten 3500kr/meter á 4 meter 14000
Etablering runda slängar 6000kr
Asfalt 250kr/m2 säg 10kvm 2500kr
Etablering asfalt 3500kr
Plus eventuella tippavgifter och lastbil

Då är du runt 30000kr + moms i rimlig kostnad. Allt därunder bör betraktas som riktigt bra pris
Asfalt eller asfaltering kostar snarare 1250kr/m2. Du har ingen arbetskostnad med.
 
Vi fick pris av Umeå kommun att det kostar 1500kr/m för byte till infart stenar när vi sökte om precis samma. Hör med gatu/parker på din kommun.
 
P Peter787 skrev:
Helt absurt pris du fått.

Svårt att se på bilden om rännstenen (den del som är i höjd med asfalten på gatan) består av storgatsten.
Om det är så, borde det vara enkelt att först ta bort dessa och sedan med en stensax
[bild]

kan man lyfta kantstenen och vända dem upp och ner, så att den fasade sidan kommer neråt.
Ingen asfaltering behövs då, även om, som som någon skrev, hela gatan borde asfalteras om.
Lite sättsand är allt som du behöver, stensax finns att hyra, från t.ex. Cramo, att ha 2 saxar underlättar.
Jag har sett detta utföras och det tog fem minuter för kommunen att fixa. 100 000 blir en väldigt hög timkostnad…
 
  • Gilla
Conqvist
  • Laddar…
100k är helt galet, asfalten på vägen behöver åtgärdas, billigaste lösningen för dig är att surra med några av grannarna och höra av er till kommunen och klaga över asfaltens skick i allmänhet på vägen.
Det behövs läggas en ny topp (dvs översta lagret på asfalten)
En normal höjd på kantsten är 10-12 cm. Förra gången asfalterade denna väg så har man inte fräst asfalten utan man har lagt asfalten ovanpå befintlig. Skulle man be dom asfaltera om och de lägger toppen ovanpå befintlig asfalt så kommer väldigt lite av kantstenen att synas. Så mest troligt kommer dom behöva fräsa vägen, dvs ta bort lika mycket i höjd på befintlig asfalt som man tänkt lägga dit. I samband med det borde du kunna nämna problemet du har för den som är ansvarig för vägunderhållet hos kommunen och de borde kunna justera upp höjden på asfalten där alternativt lägga en vot. Det går ju även att i samband med asfalteringen av vägen, säga åt kommunen att de får passa på att sätta om stenen.

Ett annat alternativ är att lägga en bräda där sålänge, kontakta gatuavdelningen/gatukontoret förklara problemet, tajma det med när dom ska lägga om gatan och fråga om de har 4-5m med fasad granitkantsten som du kan få till att sätta om infarten då deras befintliga sten är sliten. Dvs, du tar in en grävare/markgubbe som sätter om stenarna och kommunen står för asfalteringen. Ett jobb som borde ta max 4-8h och absolut inte borde kosta mer än 10-20k (se till att den/de du anlitar har eget avstängninsmaterial)
 
B BA_Fredrik skrev:
Satt just och pulade med en bild. Se rödmarkerad sträcka. Bara 4 meter kantsten, men gatan och trottoaren behöver ju tas upp och sen återställas.
Lägg en tryckinpregnerad bräda som är typ halva höjden, gör stor skillnad, så har vi gjort på jobb på en högre kant.
 
B BA_Fredrik skrev:
Satt just och pulade med en bild. Se rödmarkerad sträcka. Bara 4 meter kantsten, men gatan och trottoaren behöver ju tas upp och sen återställas.
Av bilden ser det ut som att överkanten på kantstenarna till din nya infart är högre än trottoarens asfalterade yta. Om det är så kan du enkelt kapa topparna på dessa stenar.
Kantstenarna vid din nya infart och kantstenarna längre ner på gatan, vi den omasfalterade trottoaren med vattenavstängning, ser omsatta ut jämfört med intilliggande. Dina ser för höga ut och de andra för låga.
 
B BA_Fredrik skrev:
Hej! Vi har en relativt hög trottoarkant vid vår nya infart. Det var den förra ägaren som hårdgjorde den delen av tomten för att ställa sin husvagn, och som därefter var på befintlig kantsten med slägga för att få till en "vänligare" kant på den - tyvärr med uselt resultat. Så nu finns det inte tillräckligt med sten kvar för att göra en snygg fasning med såg/slip utan egentligen borde gatan öppnas upp så vi kan byta stenen mot ny med färdig kant. Kommunen har godkänt placeringen av ny infart men jag behöver söka tillstånd innan jag åtgärdar stenen, och det är mitt ansvar att anlita någon för det.

Men vad är en rimlig kostnad för ett sånt jobb? Jag fick precis en uppskattning på 100k för arbetet, väldigt grovt räknat då. Sträckan är drygt 4 meter. Spontant lät det mycket, blir mer sugen på att lägga någon bräda mot kanten bara..
Några diamantskivor eller endå enklare, runda av med lite bruk. 50-400kr.
Grannen runda av med bruk och kommer nog göra de samma. Kör med några trädbitar så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.