Hej!

Jag söker en enkel och billig övervakning av fritidshus. Jag vill inte lägga månadskostnad på ett konventionellt larm..
Jag vill hålla koll på innetemp under vintern, samt övervaka med kamera. Bedömer risken för inbrott som minimal, men ändå skönt att ha koll...
El finns. Internet via mobilt bredband
@InsidersUnited tipsar i en annan tråd om ett paket från NetOnNet:
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...i0M3cj08BRgxIEMRGNx1I5J_BjcBpTKhoC6t0QAvD_BwE
Fyra kameror och basenhet
Går det även läsa temperatur mha dem?

Har någon tips på enkel övervakning??


Tackar :)

 
Jag kör smartthings hub (går o hitta beg för rumt 400kr), aeotec kamera x 2 (ute i kallgarage o inne) samt temp/fuktsensorer från Aqara. De sistnämnda är lite opålitlig så framöver blir det nog nya från Aeotec.
 
Jag köpte fritidshus på en ö för knappt två år sedan. Skaffade då en router för mobilt bredband, en Aqara hub med tre trådlösa temperatur/luftfuktighetssensorer, två billiga Tapo-kameror som kan fjärrstyras och en Sensibo Wi-Fi fjärrkontroll som jag kan styra och övervaka luftvärmepumpen med.
Totalt kostade det knappt 5000, och allt har funkat över förväntan.
Kamerorna har larmat när rådjur, älg och räv gått förbi. Den enda gången det larmade för en människa var det elbolaget som inspekterade elstolparna.
 
  • Älska
marieed2
  • Laddar…
Kör low tech Hadde en kamera liggandes så har kameran riktad mot ytterdörr sen kan ja svänga runt kameran mot en termometer.

Inte orkat installera nått smart system i huset.
Frostvakt vid vattenpump (källare). Samt eldrivna radiatorer i kök o badrum med termostat .. LLVP står på 16 grader när vi inte är där
 
  • Kameraövervakningsbild från köket visar en termometer på ett bord med en skärm som visar livevideokvalitet och videoläge (HQ eller LQ).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
myrstack och 2 till
  • Laddar…
Planen är o sätta nån smartare mätare så jag kan ta fuktighet i källaren o hus . Antagligen wifi prylar .. finns massa tuya som är rätt billiga
 
A A bygg skrev:
Hej!

Jag söker en enkel och billig övervakning av fritidshus. Jag vill inte lägga månadskostnad på ett konventionellt larm..
Jag vill hålla koll på innetemp under vintern, samt övervaka med kamera. Bedömer risken för inbrott som minimal, men ändå skönt att ha koll...
El finns. Internet via mobilt bredband
@InsidersUnited tipsar i en annan tråd om ett paket från NetOnNet:
[länk]
Fyra kameror och basenhet
Går det även läsa temperatur mha dem?

Har någon tips på enkel övervakning??


Tackar :)

Jag kör en styrbar Tapo-kamera som sitter bra i ett fönsterhörn som ser det mesta och har en analog tempmätare på lagom avstånd, inte så flashigt men väldigt billigt och tillförlitligt så länge mobila bredbandet funkar.
 
A A bygg skrev:
Hej!

Jag söker en enkel och billig övervakning av fritidshus. Jag vill inte lägga månadskostnad på ett konventionellt larm..
Jag vill hålla koll på innetemp under vintern, samt övervaka med kamera. Bedömer risken för inbrott som minimal, men ändå skönt att ha koll...
El finns. Internet via mobilt bredband
@InsidersUnited tipsar i en annan tråd om ett paket från NetOnNet:
[länk]
Fyra kameror och basenhet
Går det även läsa temperatur mha dem?

Har någon tips på enkel övervakning??


Tackar :)

Hej, jag har en billig 300kr D-link kamera i mitt fritidshus som jag placerat så att den filmar inifrån och ut på gården. Den skickar sms och mail om något rör sig i bilden. Dessutom har jag ställt en termometer till höger i bilden så ser jag också temperaturen…Skulle någon bryta sig in så hörs ljudet och jag får ett sms och kan då gå in o se/lyssna om någon rör sig i huset. Mycket enkelt billigt och bra tycker jag.
 
  • Gilla
Nina Schuster och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
A bygg
  • Laddar…
B
A A bygg skrev:
Hej!

Jag söker en enkel och billig övervakning av fritidshus. Jag vill inte lägga månadskostnad på ett konventionellt larm..
Jag vill hålla koll på innetemp under vintern, samt övervaka med kamera. Bedömer risken för inbrott som minimal, men ändå skönt att ha koll...
El finns. Internet via mobilt bredband
@InsidersUnited tipsar i en annan tråd om ett paket från NetOnNet:
[länk]
Fyra kameror och basenhet
Går det även läsa temperatur mha dem?

Har någon tips på enkel övervakning??


Tackar :)

Använder Homey Bridge i sommarhuset och det funkar toppen. Har Quara tempgivare och elpluggar som man styr via sin app. Går även att koppla in kameror (men här jag kör Arlo med premium abonnemang)
 
  • Gilla
pether
  • Laddar…
Jag har en shelly h&t som mäter temp och luftfuktighet. Kostar några hundralappar bara.
 
1920: Kameror kräver dyr film och ännu dyrare kameror förutom ordentligt med teknikkunskap och man väljer objekt med stor omsorg.

2024: Man har trådlösa kameror i superupplösning med natteseende som nästan vem som helst kan smälla upp för att .... läsa en analog temperaturmätare ;)
 
  • Haha
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Kan bara tipsa om Homey pro som brygga för alla möjliga sensorer, plejd, ikea osv.
Vad gäller kameror så kör jag UniFi prylar, deras UDMP med 1 HD, en POE matad switch som har kamerorna utomhus och inomhus kopplade till sig, i övrigt ringklocka också från UniFi med inbyggd kamera.

Ett helt standalone system utan diverse abonnemang och merkostnader.
 
spikplanka spikplanka skrev:
1920: Kameror kräver dyr film och ännu dyrare kameror förutom ordentligt med teknikkunskap och man väljer objekt med stor omsorg.

2024: Man har trådlösa kameror i superupplösning med natteseende som nästan vem som helst kan smälla upp för att .... läsa en analog temperaturmätare
spikplanka spikplanka skrev:
1920: Kameror kräver dyr film och ännu dyrare kameror förutom ordentligt med teknikkunskap och man väljer objekt med stor omsorg.

2024: Man har trådlösa kameror i superupplösning med natteseende som nästan vem som helst kan smälla upp
spikplanka spikplanka skrev:
1920: Kameror kräver dyr film och ännu dyrare kameror förutom ordentligt med teknikkunskap och man väljer objekt med stor omsorg.

2024: Man har trådlösa kameror i superupplösning med natteseende som nästan vem som helst kan smälla upp för att .... läsa en analog temperaturmätare ;)
Spot on! 😅
 
  • Nattbild tagen av en inomhuskamera som visar en termometer och en högtalare på en fönsterbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.