Skickade ett mail till SMV och myresjöhus samt deras ägare i Norge där jag beskrev mina problem och skickade med en länk till denna tråd. Det tog inte lång tid innan det ringde i telefonen..
Jag råder samtliga att göra detsamma med de stora felen som ni inte får åtgärdade.

Hade besiktning av garaget den 18:e ca 5,5 månader efter husbesiktningen. Trög dörr samt trögt handtag var ett av problemen som kom upp. Byggledaren lovade att återkomma efter nästa besiktning och åtgärda. Då lämnade jag garaget öppet och trodde att han skulle göra det. När jag kom hem efter jobbet var inget gjort. Så här är det hela tiden. Man tröttnar rejält. I helgen gör jag jobbet själv och debiterar SMV för gjort arbete. Har snickarfirma i form av styvfar så det är enkelt gjort.
 
Vi är också mycket missnöjda med SMV:s hantering, och har skickat brev till regionchef, säljare, byggledare och VD. Vi drabbades bl.a. av försenad leverans, magasinering av bohag, "mellanboende" och när vi slutligen fick flytta in var det långt i från färdigt (det tog ytterligare 4 månader). Våra krav på ersättning för det merarbete och missnöje som detta skapat har en person i chefsställning på SMV avfärdat med hänvisning till branschpraxis att inte ersätta annat än faktiska kostnader enligt ABS-05 - framförallt ges inte någon goodwill-ersättning för missnöje. Man verkar inte särskilt intresserade av att följa upp denna typ av frågeställningar heller.
 
Jag tycker ärligt talat att allt detta är smått komiskt, vissa pekar ju på småfel, speciellt trådskaparen, visst ett avtal är ett avtal men kom igen, det ligger mycket i det snysop säger. SEN är det så att om man köper en Volvo 240 så kan man inte förvänta sig en ny BMW, vill man ha det så billigt och framförallt snabbt som möjligt så får man stå ut med sådana här saker.
 
Manberg skrev:
Jag tycker ärligt talat att allt detta är smått komiskt, vissa pekar ju på småfel, speciellt trådskaparen, visst ett avtal är ett avtal men kom igen, det ligger mycket i det snysop säger. SEN är det så att om man köper en Volvo 240 så kan man inte förvänta sig en ny BMW, vill man ha det så billigt och framförallt snabbt som möjligt så får man stå ut med sådana här saker.
Ett avtal är ett avtal. Vare sig det är småsaker eller inte. Dock så kan man säkert (som vi har gjort) åtgärda småsaker själv. Givetvis efter kontakt med leverantören.
Även om det småsaker så vill man ha det åtgärdat. Vissa saker kan man störa sig på oerhört mycket. Och även om det är småsaker så kan det på längre sikt skapa större problem, exempelvis sprickor i kakel, spishällar som glipar mm. Gäller det större saker som man kan leva med (vårat golv t.ex.) så kan jag stå ut med lite mer väntan, då jag vet att det TAR tid att åtgärda oftast.
Och köper jag mig en Volvo 240 så förväntar jag mig att den är i det skicket som det är avtalat, inte en BMW :)

Småsaker eller stora saker så är det egentligen samma sak. Det skapar massa obehag med att ha snickare och andra hantverkare springande hemma, oftast under dagtid när man själv måste vara på jobbet. Man måste ofta lämna ut nyckel, komma och släppa in dom. Kontakt med dom mm.. Visst måste man räkna med det när man köper ett hus. Frågan är hur länge man måste räkna med det. Småsaker eller ej, det SKALL åtgärdas.
 
Manberg skrev:
Jag tycker ärligt talat att allt detta är smått komiskt, vissa pekar ju på småfel, speciellt trådskaparen, visst ett avtal är ett avtal men kom igen, det ligger mycket i det snysop säger. SEN är det så att om man köper en Volvo 240 så kan man inte förvänta sig en ny BMW, vill man ha det så billigt och framförallt snabbt som möjligt så får man stå ut med sådana här saker.
Med detta resonemang så menar du alltså att om jag köper en ny skoda så BÖR jag förvänta mig och kanske t.o.m acceptera att den har punktering, inte fungerar på alla cylindrar, har en reva i sätet och eventuellt en trasig baklampa! Allt detta bara för att jag betalat ett mindre pris än Audin som stod bredvid?

Köper man ett billigare hus accepterar man att standarden kanske inte är densamma som i ett dyrare. Man kanske kan ta att det är lite lyhört, att köket är IKEA istället för Marbodal. Att vitvarorna är vita och att kyl och frys saknar tv och ismaskin. Att man kanske bara tillbringar korta stunder i badrummet för att "utföra sina behov "och därmed klarar sig med vanlig våtrumsmatta istället för sjösten.

Bara för att man väljer ett billigare boende betyder inte detta att man automatisk bör acceptera ett TRASIGT boende! Köper man en felande produkt SKA denna åtgärdas, oavsett prislapp!
 
Fel på miljongrejjor skall inte accepteras. Köper man billigaste skräpet på rusta får man minst 1 års garanti. Hustillverkare borde skämmas om sånt här uppdagas. Varför bara inte lösa problemen snabbt och enkelt, måste ju kosta mindre i slutändan. Så kan de kicka två ur "klagomuren" eftersom de har så få samtal. 1 anställd för att ta emot klagomål kostar 1 miljon /år.
 
Med detta resonemang så menar du alltså att om jag köper en ny skoda så BÖR jag förvänta mig och kanske t.o.m acceptera att den har punktering, inte fungerar på alla cylindrar, har en reva i sätet och eventuellt en trasig baklampa! Allt detta bara för att jag betalat ett mindre pris än Audin som stod bredvid?
Kunde inte skrivit det bättre själv!!
 
Visst skall det inte vara en massa fel på ens nybyggda hus, vare sig det är en BMW, Volvo eller Skoda. Det man dock bör tänka på är vilka strider som är viktiga att "vinna" och lida över. För MIG är inte en spricka i kaklet något jag kommer gnälla över en längre tid. Däremot så kommer jag gnälla över större fel som är för tidskrävande/dyra att göra själv/hyra in.
 
magnuse74 skrev:
Med detta resonemang så menar du alltså att om jag köper en ny skoda så BÖR jag förvänta mig och kanske t.o.m acceptera att den har punktering, inte fungerar på alla cylindrar, har en reva i sätet och eventuellt en trasig baklampa! Allt detta bara för att jag betalat ett mindre pris än Audin som stod bredvid?

Köper man ett billigare hus accepterar man att standarden kanske inte är densamma som i ett dyrare. Man kanske kan ta att det är lite lyhört, att köket är IKEA istället för Marbodal. Att vitvarorna är vita och att kyl och frys saknar tv och ismaskin. Att man kanske bara tillbringar korta stunder i badrummet för att "utföra sina behov "och därmed klarar sig med vanlig våtrumsmatta istället för sjösten.

Bara för att man väljer ett billigare boende betyder inte detta att man automatisk bör acceptera ett TRASIGT boende! Köper man en felande produkt SKA denna åtgärdas, oavsett prislapp!
Det jag egentligen vill säga är att som "samhället" är idag, där allt ska gå snabbt och vara så billigt som möjligt så kan man inte förvänta sig perfekta resultat. Ett avtal är ett avtal, och jag förstår och delar helt och fullt trådskaparens frustration över att han inte får svar från husbyggaren, och att det blir åtgärdat.. Men dessa avtal, är dom inte mer ett spel för galleriet? Går dom ens att uppfylla? Sen bör man dela upp fel i kosmetiska och funktionella, i trådskaparens fall så kan man väl knappast kalla boendet för trasigt eller felande?

Att dra paralleler till bilköp är ju svårt, eftersom man köper en produkt som är existerande, man har sett den. Men låt säga att man köper en bil via blocket och ägaren kör den till ens hemort och man har betalat den, under resans gång så blir det en reva i stolen eller en baklampa går sönder, då bör man få ekonomisk kompensation, men att kräva en fabriksny förarstol är ju inte resonabelt.. Men som sagt, svårt att göra jämförelser.

I detta fallet så bör trådskaparen i min mening få en kompensation, 5-10.000 skulle jag iaf nöjd mig gott med, även om besvikelsen kanske hade varit svår att svälja.
 
Om man nu ska jämföra ett husbygge med ett bilköp så vill du väl inte ha en repa på din nya bil som du köpt som fabriksny? Det är väl likadant med ett hus som du byggt-även om det är kosmetiska saker. Det finns såklart värre saker men så är det ju jämt vad det än gäller.
 
Jag har raderat inlägg i den här tråden som gjorts av användaren Mahjong. Han visade sig vara säljare för en konkurrerande hustillverkare, inte konsument som han utgav sig för att vara.
 
Hejsan på Er alla!

Ville bara meddela att det blev fart på Smålandsvillan i och med att jag skrev i detta forum. Nu är alla felen åtgärdade. Nån kompensation var det dock inte fråga om.

Och för att sammanfatta, NEJ man ska aldrig acceptera att husförsäljare missköter sig på det viset (gör sig okontaktbara i telefon, bryr sig el om skrivna avtal etc) Jag har full förståelse för att det kan ta tid att få hem någon speciell del eller att servicegänget har mycket att göra, men för bövelen meddela det då!!! Jag kan acceptera att det tar en månad extra att fixa det som man har åtagit sig, såvida det inte är akut. Är man service minded så lyfter man luren och talar om detta. Finns inga ursäkter.

MVH
Henrik
 
Hej.,
Väl känt är att Smålandsvillan inte tar ansvar för deras brister.,
Vårat hus gick käpprätt åt helvete förra året.
Än idag är huset inte klart., trots påtryckningar.
Ursäkta språket men jag är så J*vla förbannad på dessa herrar.
Och vaddå kompensation,. så länge man betalar smålandsvillan så kan dom behandla oss hur dom vill.
Riktiga grisar är dom!!!
 
Jaha. Modulenthus, A-hus sen tidigare. Nu går även Smålandsvillan bort för våran del. Listan lär bli lång tills vi ska bestämma oss.
 
Fast tänk nu på att det är olika säljare över hela landet. Döm inte bort något byggföretag bara för att det är några som missköter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.