lilytwig lilytwig skrev:
Så kan det gå när man spekulerat galet.
Om jag inte missminner mig helt var det producenten av vindkraftsparken som skrev på PPA't. Och sedan lyckades kränga parken till ett statligt kinesiskt företag. Och det är väl så att de som tar beslut i statliga företag inte har riktigt ekonomin för ögonen. Utan det är mer relationer till överheten som är det viktiga för dom.
De privata köparna av parken hade kanske bara varit villiga att betala ett klart lägre belopp. (Och då hade dom gått runt).
 
Nu är det väl driften som inte gåt runt. Skulle verkligen lägre kapitalkostnader räckt?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju smidigt när man kan spekulera med andras pengar. Går det bra tar man vinsten, går det åt skogen tar långivarna förlusten.
Och i din värld gör inte långivarna någon bedömning av risken?

Och dom sätter inte en ränta som motsvarar risken dom räknat fram?
D Daniel 109 skrev:
Kapitalet de gick in med har de väl redan hämtat hem med internräntor.
Det får du visa mer i detalj. (Ja, såvida du inte bara skriver rena fantasier. Då finns ju inget att redogöra för).
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, de hade över 20% i ränta enligt uppgift.
Och vilken ränta hade du varit ok med ifall du lånat ut till Markbygden?
(Efter att ha gått igenom deras finanser).
 
Nu var det ju det mesta av lånet från EU. Deras riskbedömning är nog lite tveksam. 20% lånet är från ägarna….
 
D daVinci skrev:
Och vilken ränta hade du varit ok med ifall du lånat ut till Markbygden?
(Efter att ha gått igenom deras finanser).
Om jag startat bolaget och står för 20% av kapitalet så tycker jag inte att det är rimligt att jag på mitt insatta kapital skall ha 6-7 ggr så hög ränta som alla andra långivare.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.