Hannuse Hannuse skrev:
Jag kanske är en aning paranoid, men då är jag också beroende av min internetanslutning för mitt arbete.
Och med erfarenheterna från entreprenören, så har jag gått vidare med att skapa en alternativ lösning om det skulle visa sig att fibern av någon anledning blir felbehäftad.
Så det jag har gjort nu är att jag har skaffat ett modem för mobilt internet, som även har en LAN-port, och detta blir den yttersta accesspunkten mot internet om fibern slutar att leverera.
Har provkört detta igårkväll, och det fungerar bra.
Den enda ändringen som behöver göras vid driftavbrott på fibern nu är att spänningssätta mobilmodemet, koppa ur en nätverkskabel från brandväggen, och koppla in mobilmodemets LAN-kabel i densamma.
För säkerhets skull gör man även en omstart av brandväggen, så att den säkerställer att den har rätt IP-konfiguration på WAN-sidan.
Allt finns i en kort instruktion om just jag inte råkar vara den som är hemma när det händer (vilket naturligvis kommer att vara fallet).
Ville bara lyfta in den tanken och lösningen i tråden, om det är någon som har samma bryderier.
Du kan ju också byta routern till en som hanterar det där automatiskt.
Dvs en som har två WAN portar, antingen statiskt eller dynamiskt.
Så krävs det ingen manuell åtgärd.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Du kan ju också byta routern till en som hanterar det där automatiskt.
Dvs en som har två WAN portar, antingen statiskt eller dynamiskt.
Så krävs det ingen manuell åtgärd.
Ja, bra tanke.
Men det är inte så tidskritiskt (men å andra sidan så kan det bespara lite trassel om det inte är jag som är hemma).
Brandväggen får dock leva en stund till, den är hyfsat ny.
Men vid nästa byte så ska jag absolut ha det med i tankarna.
 
X xLnT skrev:
Du kan ju också byta routern till en som hanterar det där automatiskt.
Dvs en som har två WAN portar, antingen statiskt eller dynamiskt.
Så krävs det ingen manuell åtgärd.
Mäh...nu trillade poletten ner.
Det mobila modemet jag köpte är ju faktiskt en router, med både LAN och WAN port.
Och tittar jag i konfigurationen så har den stöd för failover, så att jag kan välja den fysiska WAN porten som primär, och mobilnätet som failover.
Och då behöver jag inte blanda in brandväggen.
Problemet löst! - Tack!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.