Jag är i planeringsstadiet för en köksrenovering. Då jag bor i en liten etta försöker jag göra det bästa av varje kvadratmeter. Mitt kök är L-format, och således blir det ca 1 kvm under diskbänken (vinkeln i L:et) som är outnyttjat. Spisen står precis bredvid vinkeln och låser således möjligheten till ett hörnskåp. Man skulle ju kunna göra ett djupt skåp, men det känns inte praktiskt.

Är det någon som har någon smart ide om vad man skulle kunna göra med det outnyttjade utrymmet?
 
Du kan visst göra ett ganska bra djupt skåp med karusell för att utnyttja hörnet, typ det här:
Hörnskåp
 
...jag faktiskt missat helt! Det är en smart lösning. Tyvärr är den för bred. Har bara 110 cm till kylskåpet, och det går inte att flytta pga lysknappen. Synd att den inte fanns i min storlek. Kanske någon annanstans än på ikea?

Tack för svaret ändå!!
 
BearTheFear skrev:
...jag faktiskt missat helt! Det är en smart lösning. Tyvärr är den för bred. Har bara 110 cm till kylskåpet, och det går inte att flytta pga lysknappen. Synd att den inte fanns i min storlek. Kanske någon annanstans än på ikea?

Tack för svaret ändå!!
Finns en annan variant på ikea också så är 90x90, bara att titta i katalogen.
 
Saxpy skrev:
Finns en annan variant på ikea också så är 90x90, bara att titta i katalogen.
Som jag tror att BearTheFear menar med "spisen står precis bredvid vinkeln" så har han bara 60 cm åt ena hållet, så 90x90 går inte...
 
Farzan skrev:
Som jag tror att BearTheFear menar med "spisen står precis bredvid vinkeln" så har han bara 60 cm åt ena hållet, så 90x90 går inte...
Det stämmer precis det... Men tack för förslagen ändå! Alla förslag är välkomna!
 
Kan du klara dig med ett kylskåp som är under bänken bara? Alltså byta kylskåp?
I så fall kanske lysknappen kan vara ovanför kylskåpet och ett 120-skåp kan få plats?
Och så kan du sätta ett smalare överskåp där överdelen av kylskåpet var för att kompensera för det utrymme som kylskåpet skäl under bänken.
 
Tyvärr vill jag inte ha ett litet kylskåp, utan värderar frysen högt. Har alltså ett kombiskåp, kyl/frys. Jag har fortfarande inte hittat någon tillfredställande lösning... Jag kan ju inte vara ensam med det problemet!
 
BearTheFear,

kan du inte slänga in en planslösning för köket här på forumet, där du ritat in lysknapp, ev. fönster, vatten/avlopp etc. så kanske någon av oss kan se en ny lösning till ditt problem?
 
Nu har jag ordnat en enkel ritning med hjälp av ikeas homeplanner. Det som begränsar är både lampknappen (180 cm från väggen) samt att det endast är kaklat 110 cm från väggen. Åt andra hållet är det 60 cm ut till spisen. Bredvid spisen står en 45 cm diskmaskin. Således går inte spisen att flytta heller. Som jag har tänkt nu har jag alltså en skåpstomme med lådor, 40 cm bred, precis vid kylen och således blir det 70x60 cm som är helt outnyttjade. Skulle jag byta ut lådstommen så har vi 110x60 att leka med. Är det några oklarheter så tveka inte om att fråga! Och kom jättegärna med tips, hur knasiga dom än verkar! Jag behöver nya infallsvinklar!
 
  • mitt kök.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3d.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ritningen.
Nu vet man förutsättningarna lite bättre.

Varför känner du dig begränsad av kaklet vid en renovering? Jag vet iofs inte hur omfattande renovering du tänkt dig, men kaklet borde vara minsta bekymret. Eftersom jag inte vet vad du tänkt behålla och vad du tänkt skaffa nytt så tänkte jag visa dig en planlösning som, enligt mig, har fler fördelar. Självsmicker? Näää ;-)

Först och främst så skulle jag ta och flytta in kyl/frys in i hörnan för att öppna upp skåpraden, den känns sluten som det ser ut på din bild. Spisen får istället flytta på sig (billigare att låta diskho och diskmaskin stå kvar mtp vatten och avlopp). Du får större beredningsyta mellan diskho och spis. I mitt förslag finns det bara en "krock" och det är den mellan diskmaskin och ugn, men det är inte värst sannolikt att så skulle ske iom att ugnsluckan är ju mest stängd för jämnan och skulle det vara så att diskmaskinen stod öppen, så når ändå inte ugnsluckan dit ner.
Hörnskåpet får handtagsplacering till vänster för att underlätta urplockning från diskmaskinen. Hoppas du får några idéer från mitt förslag. Säg gärna till om du vill spåna vidare.
 
  • litet_kok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Ja, nu rörde du om i grytan! Jag är lite låst vid tanken hur det ser ut nu. Jag tänkte försöka komma undan så billigt som möjligt och således inte göra om kaklet eller skaffa nya bänkskivor, något som krävs med din ide. Dock gillar jag din ide skarpt och måste räkna på vad det skulle betyda för prisskillnad. När man ändå gör om kan man ju göra det smart och det känns dumsnålt att inte göra det om det är en tusenlapp eller två som gör skillnaden. Jag kommer definitivt återkomma!
 
Nu har jag tänkt lite, mätt och värderat. Det är en bra lösning du har kommit med och snålar man lite så blir det inte mer än någon tusenlapp dyrare!

Angående kaklet så är det kanske möjligt att knacka loss det som sitter där kylen kommer att hamna, och sätta det där det saknas i dagsläget. Det måste ju gå...

Ny bänkskiva behöver inte heller vara något stort problem. De jag har idag går att använda runt spisen, och således behöver jag bara köpa en ny bänkskiva på 135 cm. Det trixiga blir att få en snygg skarv i hörnet. Har läst lite om det och det verkar lite krångligt men inte omöjligt. Flytta diskhon och diskmaskinen den lilla bit som krävs är inga problem. Jag kan endast ha 70 cm skåp då jag har en ventilationstrumma som sticker ner en bit i ena hörnet. De mindre skåpen gör även köket lite luftigare och handen på hjärtat så behöver jag inte den extra förvaringen det skulle ge.

Det jag missade med min ritning är att jag har ett fönster på väggen mitt emot dörren och således kan man inte ha kylskåpet exakt i hörnet utan måste flytta ut det 10 cm från väggen. Det finns det dock plats för och jag tänkte ändå platsbygga skåpet runt kylskåpet. Jag har lite el-jobb att göra också om jag ska följa den här iden, men har en polare som är elektriker så inte heller det är något problem.

Således skulle det kosta lite extra och ge mycket extra arbete, men det skulle även bli en klart bättre lösning!
 
Några saker du bör tänka på:

- Vart går avloppet? Går den ut till vänster om diskhon så kan det bli svårt att få dit en kyl/frys. Det beror helt på hur det ser ut. Har du en inbyggnads så finns det utrymme nertill.
- Vad är det för fläkt? Kolfilter eller en som ska kopplas till kanal?
- Enkellucka är billigare än dubbellucka (både luckan och xtra handtag/gångjärn).


Kan du återanvända skåpsstommar? Eller köper du nytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.