Rörledningar och en trycktank i ett pannrum, med en röd expansionstank, en vit varmvattenberedare och en del av en vit enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nära bild på en gammal, smutsig ventil på ett element mot en vit vägg och trägolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MMA ventilinsats 21 M med TK-spärr från vvsobadrum.se, artikelnummer 4805240. Bilden visar själva ventilinsatsen och en isärtagen del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad menar du med att tappa av vattnet? Tömma systemet? Eller har du för högt tryck? Jag förstår inte.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad menar du med att tappa av vattnet? Tömma systemet? Eller har du för högt tryck? Jag förstår inte.
Det är så jag har gamla en rörs radiatorer i villa som jag vill byta ventilen tk-spärr för att montera sedan termostater och kunna justera flödet i radiatorer . Men vet inte var skall man tappa vattnet i systemet så att det inte rinner ut vattnet från radiatorer när man skall byta ventilen i radiatorer . Någon som kan hjälpa mig med det systematisk 1 stänga ström till bergvärme sen då …. Tacksam att beskriva var ligger avtappnings kram för vatten i radiators system jag har en Ivt bergvärme hq 4,5
 
Walle85
Beror på vart ditt radiator ligger i förhållande till VP samt övriga radiatorer och eventuell golvvärme. Men du har ju en säkerhetsventil på ditt expansionskärl du kan öppna för att släppa på trycket och tömma systemet ovanför den punkten.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Beror på vart ditt radiator ligger i förhållande till VP samt övriga radiatorer och eventuell golvvärme. Men du har ju en säkerhetsventil på ditt expansionskärl du kan öppna för att släppa på trycket och tömma systemet ovanför den punkten.
Tack jag förstår men jag har 4 radiatorer som ligger under expansion ventil hur får jag ut det vattnet som finns i dom
 
J Johupp skrev:
Tack jag förstår men jag har 4 radiatorer som ligger under expansion ventil hur får jag ut det vattnet som finns i dom
En sak till en rörs radiatorer är seriekopplade. Är det nån mening att byta tak- spärr och sätta termostater i radiatorer eftersom dom är inte kopplade parallellt
Hoppas på nåt smart svar och tack på förhand om nån kan förklara mig
 
Walle85
Jag kopplade loss en slang i botten på min VP och tömde resterande vätska ur systemet den vägen. Fanns inte någon vettig ventil lägre än vid expansionskärlet, verkar då vara liknande för dig.
Innan jag sen kopplade tillbaka slangen byggde jag in ett T-kors med en kulventil och en möjlighet att koppla på en trädgårdsslang för enklare tömning i framtiden, du kan se en bild i den här tråden.
 
Lite spill får du räkna med, Men släpp den nedre först. Med den övre stängd.
Släpp sedan den övre, var snabb.
MEN!!! Ha inte termostater på elementen , om du har en braskamin. Kaminen får termostaterna att stänga, men VP får signal utifrån o eldar på för fullt. Då släpper inte radiatorkretsen värme nog. Med hög Pressostat som följd.
 
J Johupp skrev:
En rörs radiatorer är ofta seriekopplade. Är det nån mening att byta TK- spärr och sätta termostater i radiatorer . Blir det bättre värme i huset eller ?
tack på förhand om nån som kan eller har erfarenhet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.