Hej!

Behöver lite råd med hur vi ska göra runt vår tomt, vi hade tänkt oss en häck av något slag, men varken min man eller jag har några gröna fingrar behöver vi alla råd man kan få.
Som ni ser på bilden så vetter vår tomt mot en väg, vi vill gärna ha ett skydd mot vägen i första hand därför tänkte vi börja så fort som möjligt, vårt hus kommer i vecka 51 men jag läste någonstans att det är bra att sätta häck på hösten.
Vi bor i Skåne, alltså zon 1. Det ska vara en lättskött häck, gärna väldigt billig och den ska ju gärna ge skydd ganska omgående. Vad kan passa oss, ni som vet?

Tomten är 1500 kvm, där fotot är taget kommer huset att stå men baksidan mot vägens håll, den som går rakt över bilden... det slutar lite bort mot vägen så den ska väl sätts några meter in på tomten.
 
  • tomten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog vänta med att plantera häcken tills bygget är färdigt, då slipper man nerkörda plantor och annat ovälkommet men ganska vanligt problem i en byggprocess.

En lättskött och billig häck... Billigt är ju ett relativt begrepp och sätter man det i relation till hur länge man kommer ha glädje av häcken så är det ju inte så mycket pengar även om man väljer plantor som kostar lite mer. Men man kan ju tänka sig en friväxande häck av salix till exempel. Billig att inhandla och plantera (knippen av salixkäppar köpes och dessa sticks helt enkelt ner i jorden). Sedan klipps de ner helt vartannat år eller så får att hålla sig täta och fina. Det blir en fin böljande häck som rör sig fint i vinden. Kolla lite närmare på närmsta energigrödeodling så ser ni vilka jag menar.

Vill ni ha en klippt häck så är kostnaderna i stort lika för de flesta arter, det är istället åldern på plantorna som avgör priset. Färdig häck finns för drygt 1000kr/m. Mindre plantor kan man räkna med ca 50 kr/m. Men då tar det ett bra tag att få upp den till färdig höjd.
 
Hemmakatten
Fast å andra sidan, om man sätter häck nu så förhindrar man att lastbilar och maskiner körs kors o tvärs, in o ut över hela tomten. Eftersom tomten är platt så är risken stor, även stor risk för att lastbilar med makadam o annat tippar det över hela tomten. Det går faktiskt att sätta upp enkla pinnar med band på de delar av tomten man inte vill att maskiner skall köras. Det är bra om man kan begränsa körandet eftersom det komprimerar jorden väldigt mycket.
 
Good point, och man kan till och med begränsa områdena som får köras på i bygghandlingarna. Då har man svart på vitt vad som gäller också.
 
Ligusterhäck är ju populär här nere i Skåne... Den blir hög och det finns vintergröna varianter...

Man kan välja på att klippa den eller att ha den friväxande. Dock är det väl som de flesta andra häckar att man bör släppa upp den långsamt för att få en tät och fin häck...

Ligusterhäcken kan dessutom bli hög. Ni verkar behöva både vind- och insynsskydd *ler*

liguster.jpg


Sedan finns det förstås även barrbuskar... Inte för att JAG gillar dem... men iallafall... Taxus och thuija växer ju snabbt upp till en tät och vintergrön häck. De växer snabbare upp till fullhöjd eftersom de inte ska klippas på "vägen upp"...


Själv hade jag nog valt en bokhäck. Även om den inte är vintergrön så sitter de vissna löven kvar hela vintern... Det blir både vind- och insynsskydd...
Bok passar ju dessutom så fint här nere i Skåne :)

http://www.eplanta.com/Bra_E-plantor_till_hackar.asp

npm_376_34.jpg
 
Friväxande häggmispel är fint om man inte vill ha så strikt häck så att säga. Annars håller jag med föregående om bok.
 
Jag skulle valt en blommande häck, tycker det är så vackert. Eftersom ni har väg som gräns kan det vara ett alternativ som både är lättskött- många blommande buskar är finast oklippta, och har man inga grannar som klagar på det (vägen) kan man ta en del fluffiga storväxta varianter.

Min dröm är att ha en friväxande blommande häck bestående av olika sorters buskar för att få en blomning som sträcker sig från vår till höst. Man börjar med forsythia (gulblommande) och brudspirea (vit), fortsätter med schersmin (vit) och syrén (lila), paradisbuske (rosa), sedan några buskrosor för sommarblommning och höstnypon, Buddleja (lila) och syrénhortensia (vit) för sensommar-höstfägring, kanske också Ölandstok för lång och sen blomning, men den blir inte så hög, så den kan stå lite snett framför-mellan någon tidigblommande högre buske.
Vill man dessutom ha lite taggigt tomtgräns-skydd finns det Rosenkvitten som blommar fint och Havtorn som har silverfärgade blad. Buskarna ska nog inte blandas och fördelas helt jämnt utan fördelas på små grupper om tre, fem eller sju plantor av två sorter, som återkommer på ett par ställen i häcken och blir ett blickfång under sin respektive blomning. I en sådan häck kan man också låta klematis, luktärter och andra blommande slingerväxter frodas, antingen för att lysa upp i de buskar som inte blommar just då (t ex luktärt i forsythian), eller som matchar just den klängväxtens blommor (som t ex rosor och klematis gör).
Åh vad det är kul med trädgård! Sitter här och dregglar över allt man kan göra med 1500 kvm!
 
Jag har satt en varierad friväxande häck i en av mina tomtgränser...

Jag valde syrén, häggmispel och hägg... Jag har planterat cirka 3 - 4 plantor av varje sort och sedan växelvis... Den kommer att bli HÖG och BRED!

Vintertid är det dock inget bevänt med den häcken ;)
 
Vi har faktiskt skaffat oss en automatisk sekatör som klipper vår häggmispel med fina snitt. Den sekatören heter HARE,:mad:. Vi ska nu klippa ned häcken och det ser inte bättre ut än att haren får bestämma höjden ca 40cm. Är det flera som har fått den nysatta häggmispeln avklippt? ( eller är det våra kaniner som lockar haren till oss)Haren besöker oss varje kväll mellan kl 21.30-23.00
 
Så haren gillar Häggmispel? Annars ska den ju vara rådjurssäker... men smaken är förstås som baken...

Rådjur och hjortar gick annars hårt åt vår nyplanterade brudspireahäck... De tuggade ner den till någon centimeters höjd... De betade inte heller jämnt utan utsatte vissa buskar för HÅRD beskäring... Den klarade sig trots allt.

I våras - 3,5 år efter planteringen så den ut så här:

3055-hack.jpg


Det var första gången som den fick gå i blom... tidigare hade jag beskurit den hårt flera gånger varje säsong.

3167-hacken.jpg


Din häggmispel klarar sig säkert den också... Tack vare hararnas arbete kommer den nog att bli buskigare ;)
 
Vilken underbar häck spiderman!!!!.
Vi vill snabbt ha en häck som skyddar från blåsten, och vår häggmispel växte ca 50 cm i förra året, men efter harens härjningar är vi nere på noll igen. Kanske blir den kraftigare, vi hoppas ju på det...
 
Jo, den har verkligen blivit fin! Det var underbart att få se den blomma för första gången...

Vi planterade den hösten 2003. Sedan dess har jag klippt ner den flera gånger per säsong... Allt för att få den så tät som möjligt... Den första sommaren växte den dock ingenting p.g.a. hjortarna... :(

Jag hoppas få upp den till 180 cm i och med att den har fått grena sig ordentligt :) Den ska förhoppningsvis nå fullhöjd den här sommaren :)

Jag ska bara klippa ner den en enda gång den här säsongen - direkt efter blomningen. Då tar jag ner den ca 30 centimeter...

Bilden: Så här fint hade häcken tagit sig i september 2007. Detta trots att den har björkarna att konkurera med... Dock var det ju ingen vattenbrist precis under sommaren 2007 :rolleyes:
Häcken är här fyra år.

Jag rekommenderar dock inte Flamingo att plantera en sådan här häck... Där ute på slätten behövs en kraftigare häck... T.ex. Häggmispel om man vill ha en kraftig friväxande häck som blommar och som är lövfallande. Häggmispeln måste dock hållas efter på höjden... Annars drar den snart iväg uppemot 4 meters höjd... och blir då lätt GLES i nederdelen...
 
  • 6053-hästsko.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog tänkt på o plantera lite träd innanför häcken också så tomten inte känns platt som en pannkaka samt att det läar lite mer längre in på tomten och ger lite skugga.
Har man plats så tycker jag syren är fint.
 
Din tomt är ju stor så visst skulle jag sätta en häck åtminstone på en sida av marken där byggarna inte har anledning att köra. Eftersom huset kommer snart har du inte hunnit få in någon klausul i kontraktet om att häcken inte får skadas - men ta upp detta med byggentreprenören och så stolpa rejält på bägge sidor av häcken också med färgglada band så att man inte av misstag kör över den. Du vinner en hel säsong och dessutom kommer du att ha så vansinnigt mycket annat att göra när du flyttar in så det är inte helt fel att ha något att pyssla med när du besöker bygget!

Precis som Hemmakatten skriver är det alls inte dumt att komprimera arbetsplatsen pga jordens kompaktering. Misstänker att du har lerjord och denna är väldigt känslig för arbetsfordon.

Du behöver inte ha samma typ av häck runt hela trädgården. Häggmispel är stryktålig och bra mot blåst - blir lätt bred men, som sagt, trädgården blir stor. Har du fått upp ett sådant vindskydd har du större förutsättningar att sätta andra växter i trädgården senare.
 
Hej,
bor också i skåne med lerjord.
jag fick också det kloka rådet med häggmispel, men valde lite med hjärtat.....så vi har lite olika häckar....syrenhäck som jag tycker är underbar och liguster. För att avskärma, rumsbilda uteplatsen så satte vi avenbok där, bakgrund till en rabatt rödbok.
Träd har vi också planterat och vitoxel ska vara bra mot blåst och tåla lera. Lind gillar jag så den satte jag, och divers fruktträd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.