ulfben ulfben skrev:
Har du något tips på något som jag kan läsa eller titta på? Det är inte mitt hus men nu är jag lite investerad och vill gärna förstå vilka alternativ som finns.
Kul! Du känner säkert till dem men jag köper material från Sundabyggvaror.se som har jäkla bra materialrådgivning över telefon: https://sundabyggvaror.se/produkter/isolering/mark-grundisolering/

Och om du har tid så är Göran Gudmundsson (Gysinge, Stora boken om byggnadsvård) en otrolig källa till äldre (fungerande!) metoder. Han gör som ni gör här: ut med allt som inte är bra och bygg upp med beprövade metoder som gör att andra hus står i hundratals år utan att drabbas av mögel eller fukt...
 
  • Gilla
breakman och 5 till
  • Laddar…
Fanns där inga kattgluggar i grundmuren? 🤔
På alla gamla hus jag har sett så har det funnits ventilationshål i grundmuren. Har dessa murats igen?
 
Apropå katt.. kanske värt att ordna en "utgång" för ev katt så den kan smita ner och jaga möss när lusten faller på? ;)
Tänker som en trappa från golvet ner till krypgrunden.
 
E Einh skrev:
Fanns där inga kattgluggar i grundmuren? 🤔
Jodå, det finns lite friskluftsventiler till grunden. Man har till och med varit ambitiösa och lagt rör från yttermuren, genom fyllningsmassorna, för att få friskluft till källardelen.

Mina personliga teorier är följande (och keep in mind att jag inte vet någonting):

- att virket som legat i sand och dylikt ruttnat bort är förståeligt. Det kommer alltid vara kallt mot mark och yttermur, kondens kommer fällas ut där och reglarna suger det vidare upp till golvspån och ruttnar båda två. Gräv ut, plast/isolering och regla upp nytt.

- någon tidigare ägare täppte till alla friskluftsventiler i ytterväggarna någon gång när energipriserna kändes dystra. Det innebar att friskluften plötsligt började sugas från krypgrundens olika gluggar. Krypgrunden blev över-ventilerad, med mer och mer varm fuktig luft som sögs in och vidare in i huset, framförallt runt otätheter kring murstocken. Det vill säga i hallen där de först började känna lukt och där vi också hittade mest (nästan allt?) mögel.

Så jag vill spontant: öppna upp / sätta in nya friskluftsventiler i väggarna, installera ny badrumsfläkt, koppla spisfläkt till imkanal ut ur huset, och så bygga igen golvet tätt nedåt. Misstänker att det skulle förbättra klimatet i grunden rätt mycket redan.

Men vi får se vad besiktningsmannen säger, speciellt om syllen och andra väggdelar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Ja, vi försöker hålla humöret uppe genom att drömma högt och brett om standardhöjningen de kan göra nu. Det är perfekt läge att lägga in golvärme, gå över till LVVP (från direktel + llvp), fälla in och modernisera all eldragning, justera planlösningen - allt sånt är ju skitenkelt nu när allt står öppet.

Hon har nyligen skolat om till elektriker, går som lärling nu, så det är ju en riktig superkraft i sammanhanget. Både för att hon kommer kunna göra mycket själv, men också för nätverket som jag misstänker att hantverkare bygger med varandra på olika arbetsplatser.

Och han är någon typ av ADHD-driven fuskbyggare med fler lösningar än problem. Jag har sett karln bygga en altan för 30-årsfest samma dag som festen började :D I verkligheten är han musiker, men om någon kommer smälla upp nya bärlinor och golv på nolltid så är det han.

Så... ja. Vattenburen värme, ny isolering, ny el. Det kan bli ett enormt lyft i både komfort och driftekonomi ... ifall man bara lyckas lösa finansieringen. Och så kan de äntligen få lägga in det där grangolvet de drömt om sedan de kom över ett parti som föll av en lastbil eller något hahaha
[bild]Dom druvorna går inte av för hackor 😋
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Dom druvorna går inte av för hackor
Eller hur! Eget vin gör de också. :D
 
  • Gilla
David_Berglund och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.