Vi köpte nyligen en stuga med elbilsladdare (Easee) men utan lastbalanserare. Logiskt är att köpa en Easee Equalizer för att kommunicera med laddaren. Elmätaren är en Karmstrup med RJ12-port som INTE kan driva en extern mätare.Så man behöver en P1-splitter, vilket också införskaffats (https://www.homewizard.com/shop/active-p1-splitter/, men den finns på fler ställen). Med den följde en RJ12-sladd som jag använde för att koppla splitterns första port till elmätaren. Splittern spänningsmatades via USB. Easee-equalizern är modellen med RJ12-ingång och den medföljande sladden (som normalt skulle gå till elmätaren) kopplades till splitterns andra port. Initierade Easee:n, men den säger att den inte får data från elmätaren.
Splittern lyser grönt, vilket borde indikera att P1-signalen fungerar. Lysdioden över första porten, mot elmätaren, lyser upp korta stunder vilket skulle kunna betyda att det kommer data. Lysdioden över andra porten blinkar till mycket kort, betydligt kortare än över första porten.
Eftersom stugan är långt borta kan jag bara testa då och då.

Är det någon som har några tips eller ideer?

Min enda fundering nu är om RJ12-kablar, liksom nätverkskablar, kommer raka respektive korsade. För nätverk använder man ju korsade kablar för att koppla två enheter direkt till varandra men raka kablar för allt som inkluderar hubbar, switchar och routrar. Om den analogin håller skulle den kabel som följde med Easee:n, avsedd att kopplas direkt till elmätaren, vara en korsad kabel, men jag behöver ha en rak kabel istället mellan Easee och splittern. Men detta är baserat på en mycket vad idé om hur RJ12-don funkar.
 
Har nätägaren aktiverat porten och i rätt läge?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har nätägaren aktiverat porten och i rätt läge?
Aktiverat, ja, enligt bekräftande mail. Något om läge har inte varit en fråga om alternativ, vad kan jag ta reda på om det?
 
Jag har också en Omnipower och skaffade först RJ45-varianten och bytte senare till RJ12, och då var de tvungna att ställa om den.

Har också en P1-splitter, men inte Easees Equalizer, använde de medföljande kablarna och det fungerar.
 
Jag inser nu att jag hemma har en annan modell av Karmstrup så jag kan testa här med (efter att ha fått nätleverantören hemma att slå på porten). Eftersom det är en annan modell kanske den kan mata direkt till Easeen, så att jag kan utesluta ett problem i taget.

Men tips och tankar om vad felet kan vara önskas fortfarande.
 


Såhär beter sig vår, har en Ngenic Track i port två, en CTEK NGA (motsvarar din Easee) i tredje och en Homewizard i fjärde.
Har ingen aning om varför Track blinkar som den gör.
 
Nu har jag testat hemma, där jag har en annan Karmstrup-mätare, med exakt samma setup i övrigt som i stugan. På gott och ont fungerade allt (nästan) direkt.

Under installationen sa Easee-appen, precis som innan att "Power meter not supported". Men så fort den installerats och startats om började den få data. Dock verkade den inte få fas-data utan bara totaleffekt.

De enda inställningar jag hittar är "Change Meter type" med alternativen
All HAN/P1 meters (ikryssad)
Static
Easee Amp (Not for HAN Equalizers)

Därefter under rubriken "Modbus" alternativen, Janita UMG604PRO, Accuenergy EV390, Micro Matic CVM E3 MINI, IME Conto D4, Estradon SDM, WAGO 879-30C0, Schneider PM3250 och Carlo Gavazzi EMXXX.
Detta tolkar jag som olika icke-HAN-baserade energimätare.

Så gott är att utrustningen fungerar rent fysiskt, rätt kablar mm. På samma sätt i stugan som hemma lyser splittern upp på inkommande kontakt mot elmätaren, därefter på utgående, precis som i din video (med undantag för extrablinket på port 2). Skillanden är att i stugan säger enheten att den inte får något data. Nätleverantören har som sagt bekräftat i mail att porten ska vara öppnad (och det faktum att porten på splittern blinkar, samt att powerlampan lyser fast grön tyder ju på att den skickar någon form av data).


Så, vad kan problemet vara?
 
Det kan vara så att elmätaren inte levererar tillräckligt mycket effekt för att driva alla grejer samtidigt. Eller har du extra matning på splittern? Testa med en annan adapter i så fall som ger mer effekt?
 
Mikael Wallin Mikael Wallin skrev:
Det kan vara så att elmätaren inte levererar tillräckligt mycket effekt för att driva alla grejer samtidigt. Eller har du extra matning på splittern? Testa med en annan adapter i så fall som ger mer effekt?
Japp, splittern har en extern USBC-matning (det är enda anledningen till att splittern finns, eftersom mätaren i sig inte levererar tillräckligt med ström).
 
J jlindq skrev:
Nu har jag testat hemma, där jag har en annan Karmstrup-mätare, med exakt samma setup i övrigt som i stugan. På gott och ont fungerade allt (nästan) direkt.

Under installationen sa Easee-appen, precis som innan att "Power meter not supported". Men så fort den installerats och startats om började den få data. Dock verkade den inte få fas-data utan bara totaleffekt.

De enda inställningar jag hittar är "Change Meter type" med alternativen
All HAN/P1 meters (ikryssad)
Static
Easee Amp (Not for HAN Equalizers)

Därefter under rubriken "Modbus" alternativen, Janita UMG604PRO, Accuenergy EV390, Micro Matic CVM E3 MINI, IME Conto D4, Estradon SDM, WAGO 879-30C0, Schneider PM3250 och Carlo Gavazzi EMXXX.
Detta tolkar jag som olika icke-HAN-baserade energimätare.

Så gott är att utrustningen fungerar rent fysiskt, rätt kablar mm. På samma sätt i stugan som hemma lyser splittern upp på inkommande kontakt mot elmätaren, därefter på utgående, precis som i din video (med undantag för extrablinket på port 2). Skillanden är att i stugan säger enheten att den inte får något data. Nätleverantören har som sagt bekräftat i mail att porten ska vara öppnad (och det faktum att porten på splittern blinkar, samt att powerlampan lyser fast grön tyder ju på att den skickar någon form av data).


Så, vad kan problemet vara?
Den enda skillnaden mellan stugan och hemma är alltså elmätaren?
(Dvs samma prylar som du hade med dig till stugan och inte bara likadana)

Då låter det ju som att elmätaren är boven här.
Är det samma elnätsbolag?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den enda skillnaden mellan stugan och hemma är alltså elmätaren?
(Dvs samma prylar som du hade med dig till stugan och inte bara likadana)

Då låter det ju som att elmätaren är boven här.
Är det samma elnätsbolag?
Korrekt, samma prylar testade på båda ställena. Olika nätbolag och olika modeller av elmätare (om än från samma bolag). Finns det någon mer intelligent feedback till bolaget annat än "det fungerar inte"? Du nämnde något om "rätt läge" som jag inte förstod.

Det är sex timmars bilfärd enkel väg till stugan, så inget jag har lust att åka iväg och testa bara för att se....
 
J jlindq skrev:
Korrekt, samma prylar testade på båda ställena. Olika nätbolag och olika modeller av elmätare (om än från samma bolag). Finns det någon mer intelligent feedback till bolaget annat än "det fungerar inte"? Du nämnde något om "rätt läge" som jag inte förstod.

Det är sex timmars bilfärd enkel väg till stugan, så inget jag har lust att åka iväg och testa bara för att se....
Vad är det för olika modeller på elmätarna?
Jag har en Omnipower och där sätter man i olika moduler beroende på om du ska ha RJ12 eller RJ45.
Tydligen känner inte elmätaren av vilken modul du har utan den måste ställas in på rätt variant av elbolaget.

Vill minnas jag sett folk prata om olika FW-versioner med, men det är inget jag satt mig in i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.