Sist jag köpte en motorsåg för att ha 2st så lade jag till längre svärd till bägge 2 sågarna.
Den nya lyxade jag till med handtagsvärme.
Passade på att köpa längre svärd till sågverket, och ny hjälm och några kedjor.
Det är säkert 18 år sen och jag lade då 8k......... cry once :)
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Sist jag köpte en motorsåg för att ha 2st så lade jag till längre svärd till bägge 2 sågarna.
Den nya lyxade jag till med handtagsvärme.
Passade på att köpa längre svärd till sågverket, och ny hjälm och några kedjor.
Det är säkert 18 år sen och jag lade då 8k......... cry once :)
/W
Jag kan ju definitivt köpa till grejer men har ingen aning vad som är rimligt, bra att köpa till :)

Hoppas annars du köpte ny hjälm sedan dess då de har ett bäst före datum på några år. :)
 
B Bazsy1983 skrev:
Jag kan ju definitivt köpa till grejer men har ingen aning vad som är rimligt, bra att köpa till :)
Köp en med 14" svärd från början i stället för att köpa till saker.
 
Du sa att du redan har byxor som du haft till röjsågen, tänk på att det skall vara sågskydd i byxorna när du kör motorsåg, det bukar det inte vara i röjbyxor.

Husqvarna 435 II tror jag skulle passa bra, börja med ett 13" svärd, se till att köpa med ett bra filkit med filmall, jag föredrar rullmallarna.

Märker du sen att du vill ha längre svärd är det bara att köpa till ett 15" och ny kedja, sen är det enkelt att byta beroende på vad du skall göra men jag tror att du kommer klara dig bra på ett 13"

Jag föredrar att jobba med så kort svärd det går.

Överväg sedan att ta motorsågskörkort, hamnar du i rätt kurs kommer du att lära dig mycket.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
S
Med ett 13" svärd kan du fälla grövre än 13" diameter. Det jobbiga och tidskrävande är att kvista och kapa efteråt, och då vill du inte ha för stor och tung såg, det är bara dumt.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Du sa att du redan har byxor som du haft till röjsågen, tänk på att det skall vara sågskydd i byxorna när du kör motorsåg, det bukar det inte vara i röjbyxor.

Husqvarna 435 II tror jag skulle passa bra, börja med ett 13" svärd, se till att köpa med ett bra filkit med filmall, jag föredrar rullmallarna.

Märker du sen att du vill ha längre svärd är det bara att köpa till ett 15" och ny kedja, sen är det enkelt att byta beroende på vad du skall göra men jag tror att du kommer klara dig bra på ett 13"

Jag föredrar att jobba med så kort svärd det går.

Överväg sedan att ta motorsågskörkort, hamnar du i rätt kurs kommer du att lära dig mycket.
Ja, jag har sågskyddsbyxor från Husqvarna. Har tänkt på att jag kommer behöva den ändå en vacker dag :D
 
Nu är jag nära och sista funderingen är vad skillnaderna är mellan 435 II och 435E II samt om de är värda 800 kr ?
 
galento
A AndersS skrev:
Jag kör bl.a. en äldre modell, 192an, av denna lätt och smidig. Större används bara när det krävs.
[länk]

Sedan finns det även batterisågar men har inte prövat. Har en Stihl elkedjesåg som amvänds vid bostaden men enbart utifrån att minska ljudet.
Samma här , vete tusan om jag inte valt 194,an med 35 cm svärd . Till mindre
dimensioner väljer jag den alla dagar i veckan istället för 445,an och Jonsered 535
som känns både tyngre och klumpigare.
 
B Bazsy1983 skrev:
Så klart inget ska kosta MINST men jag menar att 5K tar jag alla dagar i veckan men är bara villig att betala 1-2-3k mer av en god anledning. (vilket kan finnas ju).
Jag brukar vara van att kolla in bilannonser (köpesannonser) där väldigt många just anger minipris på en eller ett par hundre tusen kronor just för att välja bort de billigaste "vraken". Själv tillhör jag bilköparen som aldrig lägger mer än 25K kronor på ett bilköp. 😉
Men jag tror du gör ett bättre köp på en begagnad Husqvarna såg som kostat 5K kronor som är ett par år gammal och välskött som du kan köpa loss för 2,5K kronor. Även Jonsered håller hög kvalitet. Liksom Partner.
 
B Bazsy1983 skrev:
Behovet:
- Fälla 2-3 träd per år (20-30 cm men någon enstaka upp till 40) (Sälg, Asp, Ek, Björk, Gran och Tall)
- Fälla ett antal mindre träd (under 20 cm) per år
- Dela upp dessa till ca. 30cm bitar som jag sedan klyver till ved (har vedklyv)
- Ta bort tjockare grenar vid behov
Med det behovet behöver du ingen stark/tung såg, du är dessutom ovan så välj en med 13" svärd och snäll kedja. För det skulle jag bara köra min lilla och lätta såg.
 
Hittar ingen skillnad i specarna, du kommer nog inte märka skillnad. Gubbgissning att det handlar om hur tändningen styrs.
Ta den billigare och lägg pengarna på att skapa dig ett eget huggarbälte med en eller två saxar och ett första förband.
 
D Deltidslantisen skrev:
Hittar ingen skillnad i specarna, du kommer nog inte märka skillnad. Gubbgissning att det handlar om hur tändningen styrs.
Ta den billigare och lägg pengarna på att skapa dig ett eget huggarbälte med en eller två saxar och ett första förband.
Enligt HQ's manual är e2 0,2 kg tyngre och 0,2 hk starkare.
 
K Kane skrev:
Enligt HQ's manual är e2 0,2 kg tyngre och 0,2 hk starkare.
Hemsidan säger 1,6 kW för båda. Tror det är verktygsfri kedjespänning och något till.
 
B Bazsy1983 skrev:
Hemsidan säger 1,6 kW för båda. Tror det är verktygsfri kedjespänning och något till.
Undvik verktygsfri kedjespänning, alla sågar jag använt som har haft det har inte klarart av att hålla spänningen någon längre stund. Värst är min brors såg, den får man spänna kedjan på var tionde minut.

När jag själv skulle skaffa min första motorsåg så gick jag på budgetalternativet för att se hur mycket den faktiskt kom att användas och vad jag saknade i funktionsväg, kraft, ergonomi. Efter 5 år och en hel del användande kom jag fram till vad jag verkligen ville ha/villhövde så då köpte jag en proffsmodell.

Stigan jag köpte först fungerar fint fortfarande och används som lite mer slit och släng, typ om jag ska såga rötter eller liknande.

Vad gäller filning så rekommenderar jag starkt att köpa stihls 2i1 fil, https://www.toolab.se/stihl-multifi...gFdq_7F2QlDOTUgmoytHy8KWjKS_49UgaAqZkEALw_wcB dom nybörjare är den guld värd och resultatet blir riktigt bra. Finns för alla olika delningar på kedjan.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Får erkänna slarv. Såg vikten men tänkte att den var för liten för att bry sig om. Verktygslös kedjespänning är väldigt trevlig funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.