Jag är nybörjare med motorsåg och kommer aldrig vara en tung användare heller men jag har en stuga med ett antal träd på tomten och vill kunna hantera dessa själv.

Har all skyddsutrustning (stövlar (och även känga), byxor och hjälm med hörselkåpa samt rejäla handsskar) då jag har sprungit runt med röjsåg i 3 år för att rensa upp ett par tusen kvm sly :)

Jag har tittat på ett antal videos och kommer fortsätta och även läsa efter ordentligt innan jag gör något sedan.

Men så till frågan. Vilken såg behöver jag?
Låt oss begränsa detta till Husqvarna och Stihl som ändå är de vanliga kandidaterna och bensin då jag redan har Aspen 2T hemma pga. röjsågen och batterivarianter är fortfarande mycket dyrare för samma kraft.

Behovet:
- Fälla 2-3 träd per år (20-30 cm men någon enstaka upp till 40) (Sälg, Asp, Ek, Björk, Gran och Tall)
- Fälla ett antal mindre träd (under 20 cm) per år
- Dela upp dessa till ca. 30cm bitar som jag sedan klyver till ved (har vedklyv)
- Ta bort tjockare grenar vid behov

Ingen rivning i sikte.

Det kommer alltså inte användas mycket så om saker tar längre tid är det nog OK.

Köper gärna något nytt då det är svårt för mig att bedöma skick på begagnade och vill inte köpa något som går sönder strax därefter.

Budget är egentligen inget större hinder men vill bara gå över 5000 med av en god anledning.
 
Jag skulle nog satsa på en begagnad Hq550
 
Jag kör bl.a. en äldre modell, 192an, av denna lätt och smidig. Större används bara när det krävs.
https://sama.nu/produkt/stihl-ms-194-c-e-motorsag-35-cm/

Sedan finns det även batterisågar men har inte prövat. Har en Stihl elkedjesåg som amvänds vid bostaden men enbart utifrån att minska ljudet.
 
Den där sista meningen gjorde mig lite förvirrad... menar du att den NYA sågen ska kosta MINST 5K kronor? Eller är högsta beloppet sågen får kosta är 5K kronor?

B Bazsy1983 skrev:
Budget är egentligen inget större hinder men vill bara gå över 5000 med av en god anledning.
Husqvarna har många bra sågar så priset har väl en viss avgörande betydelse. Så frågan är vilken prisnivå du vill landa på?
 
  • Gilla
olotor
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
Den där sista meningen gjorde mig lite förvirrad... menar du att den NYA sågen ska kosta MINST 5K kronor? Eller är högsta beloppet sågen får kosta är 5K kronor?


Husqvarna har många bra sågar så priset har väl en viss avgörande betydelse. Så frågan är vilken prisnivå du vill landa på?
Så klart inget ska kosta MINST men jag menar att 5K tar jag alla dagar i veckan men är bara villig att betala 1-2-3k mer av en god anledning. (vilket kan finnas ju).
 
R
Husqvarna eller stihl, går bra att köpa begagnat med om man vill men för 5-6000kr så får du en bra såg som håller länge för dig..
 
Jag har hittills tittat på Huqvarna mest:
Nästan redo att köpa en 435 II
445 och 450 har jag tittat men de är tyngre också så frågan är om jag behöver den kraften.
543 XP ser också trevligt ut om man kan motivera :)


545/550 XP tycker jag är overkill till hur (inte) ofta jag tänker använda den.

En fundering här nedan. Alla dessa sälj med 13" svård. Jag antar att det är för att hålla priset någorlunda bra men jag borde direkt köpa en 16-18" svård om jag vill kunna ta träd över 30cm. Eller är det fel resonerat?
 
R
Man sågar från olika håll så en enklare såg som 400 serien skulle jag inte satt på ett större än 15 tums svärd på..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B Bazsy1983 skrev:
Alla dessa sälj med 13" svård. Jag antar att det är för att hålla priset någorlunda bra men jag borde direkt köpa en 16-18" svård om jag vill kunna ta träd över 30cm. Eller är det fel resonerat?
Du kan lätt avverka träd med en diameter upp till dubbla svärdslängden så 13 tum kommer räcka utmärkt för dina behov.

Kjedjehastigheten och därmed kaphastigheten blir så mycket högre med ett 13 tums jämfört med om du sätter ett 18 tums på en 50 kubikssåg.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kan lätt avverka träd med en diameter upp till dubbla svärdslängden så 13 tum kommer räcka utmärkt för dina behov.

Kjedjehastigheten och därmed kaphastigheten blir så mycket högre med ett 13 tums jämfört med om du sätter ett 18 tums på en 50 kubikssåg.
Fint! 1 sak mindre att tänka på. Nu är det väl bara att välja rätt såg. Har tittat på Husqvarna enligt ovan post. Vill gärna landa på vad som är bra för mig innan jag gräver i Stihl jungeln också :)
 
Det spelar ingen roll om du väljer Husqvarna eller Sthil, ta det fabrikat du kan få service och reservdelar till lokalt.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Jag vet att du önskar en bensinsåg men undrar likafullt om du har nått batteridrivet verktyg med batterier och laddare i dag?
Om du tex redan har Makita batterier skulle jag fundera på en Makita batterisåg om det är mindre än 2m3 ved du gör årligen, för ca 4000kr får du en helt ok elsåg som är lättstartad tyst och smidig på en tomt och till eventuella byggnadsarbeten.
 
Kollade nu och närmaste verkstad har båda verkar som.

Frågan är nog hur mycket kraft jag behöver för mina saker. Räcker det med en Husqvarna 435 II eller bör jag kika på kraftigare?
 
F fribygg skrev:
Jag vet att du önskar en bensinsåg men undrar likafullt om du har nått batteridrivet verktyg med batterier och laddare i dag?
Om du tex redan har Makita batterier skulle jag fundera på en Makita batterisåg om det är mindre än 2m3 ved du gör årligen, för ca 4000kr får du en helt ok elsåg som är lättstartad tyst och smidig på en tomt och till eventuella byggnadsarbeten.
Jag har investerat i DeWalt 18V och deras batterisåg som tar dessa är väldigt klen har jag förstått. Annars hade det varit najs med Makitan, jag har faktiskt sett den.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B Bazsy1983 skrev:
Kollade nu och närmaste verkstad har båda verkar som.

Frågan är nog hur mycket kraft jag behöver för mina saker. Räcker det med en Husqvarna 435 II eller bör jag kika på kraftigare?
Det räcker säkert, du kan nog nöja dej med en liten ny Sthil 170 om det är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.