Hej! Vi har en relativt hög trottoarkant vid vår nya infart. Det var den förra ägaren som hårdgjorde den delen av tomten för att ställa sin husvagn, och som därefter var på befintlig kantsten med slägga för att få till en "vänligare" kant på den - tyvärr med uselt resultat. Så nu finns det inte tillräckligt med sten kvar för att göra en snygg fasning med såg/slip utan egentligen borde gatan öppnas upp så vi kan byta stenen mot ny med färdig kant. Kommunen har godkänt placeringen av ny infart men jag behöver söka tillstånd innan jag åtgärdar stenen, och det är mitt ansvar att anlita någon för det.

Men vad är en rimlig kostnad för ett sånt jobb? Jag fick precis en uppskattning på 100k för arbetet, väldigt grovt räknat då. Sträckan är drygt 4 meter. Spontant lät det mycket, blir mer sugen på att lägga någon bräda mot kanten bara..
 
Lägg upp en bild så får du bättre svar. Är det bara 4 meter kantsten?
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Satt just och pulade med en bild. Se rödmarkerad sträcka. Bara 4 meter kantsten, men gatan och trottoaren behöver ju tas upp och sen återställas.
 
  • Trottoar och gata med en fyra meter lång sträcka av kantsten markerad i rött. Grön staket och hus med trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle slabbat på lite betong och varit glad med det, man får många säckar för 100K !
 
  • Gilla
  • Älska
Zlatje och 8 till
  • Laddar…
Med tanke på att gatan borde asfalteras om för ungefär fem år sedan får du kanske försöka att tajma det med ditt stenbyte.
 
  • Gilla
maela och 13 till
  • Laddar…
Hyr en sån
En Husqvarna K970 betongsåg med orange hölje och silverfärgad klinga, används för att såga betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen använd betong för att få till en bra ramp upp.....

Kommer kosta under 5000 kr.....
 
  • Gilla
BKV och 3 till
  • Laddar…
Vem äger trottoarkanten?
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Kommunen äger trottoarkanten, så det arbetet behöver gå rätt till. Betong får jag inte lägga där eftersom det hindrar vattnet att rinna längs gatan. Gör helst detta by the book, eller inte alls. Typ.

@Farstatjej90 Tyvärr har tidigare ägare varit på stenen så det finns inte tillräckligt med material kvar för att såga till snyggt.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
B BA_Fredrik skrev:
Jag fick precis en uppskattning på 100k för arbetet, väldigt grovt räknat då.
Låter väldigt dyrt tycker jag. Redan en tiondel låter dyrt.

B BA_Fredrik skrev:
Betong får jag inte lägga där eftersom det hindrar vattnet att rinna längs gatan.
Fast vi pratar bara om att "spackla" stenen så den blir lite mjukare att köra över. Har svårt att se hur det skulle hindra vattnet att rinna längs gatan på något märkbart sätt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
B BA_Fredrik skrev:
Kommunen äger trottoarkanten, så det arbetet behöver gå rätt till. Betong får jag inte lägga där eftersom det hindrar vattnet att rinna längs gatan. Gör helst detta by the book, eller inte alls. Typ.

@Farstatjej90 Tyvärr har tidigare ägare varit på stenen så det finns inte tillräckligt med material kvar för att såga till snyggt.
Jag menade att du sågar bort kanten och ersätter den med betong. Om du inte får lägga betong kan du köpa lutande kantsten antar jag och bara fästa i underlaget med betong eller stenlim eller nåt. Det kan inte kosta 100 000 kr..... Att gräva upp och asfaltera om för att få ner "riktig" kantsten är ju helt överdrivet för detta.....
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Låter väldigt dyrt tycker jag. Redan en tiondel låter dyrt.


Fast vi pratar bara om att "spackla" stenen så den blir lite mjukare att köra över. Har svårt att se hur det skulle hindra vattnet att rinna längs gatan på något märkbart sätt.
Man kan ju göra som du säger och inte ta bort något utan bara lägga på och blir det problem kan det ju tas bort på en kvart typ..... Känns ju värt att prova....🤔
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Är problemet att kanten inte är "snygg" ? Eller är höjden på något sätt ett problem?
100k för att fixa 4 meter sten är vansinne! Säger inte att det inte kostar så mycket om man måste upp med asfalten och lägga om, jag menar att det måste finnas bättre användning av så mycket pengar.

Ser fram emot den dagen jag kan kolla på min fastighet och haka upp mig på trottoarkanten till kåken (som jag inte ens äger) är för ful 😆 känns som det finns oändligt med saker att prioritera före. Jag säger inte det för att vara elak... antar att allting är relativt.
 
  • Gilla
  • Haha
citronskal och 8 till
  • Laddar…
Köp kallasfalt och packa emot det där så det blir lagom kant? Blir då synligt att något gjorts, ser ok ut och kan tas bort om vägen görs senare.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Bygga upp kanten med lite betong och sen forma en kant kan ju vara en idé, ska klura lite på det! Men ja 100k kändes som en vansinnig utgift. Alternativt lägga såna där kantklossar i gummi, då kan jag ju ta bort vid behov.

Det är inte bara att kanten är ful, utan att den är väldigt hög. Insatsen med släggan som gjorts tidigare har mest gjort stenarna smalare.

Tack för alla svar och för input - var nyfiken på rimligheten i priset och om någon har erfarenheter där
 
Alfredo Alfredo skrev:
Låter väldigt dyrt tycker jag. Redan en tiondel låter dyrt.


Fast vi pratar bara om att "spackla" stenen så den blir lite mjukare att köra över. Har svårt att se hur det skulle hindra vattnet att rinna längs gatan på något märkbart sätt.
Då är jag med, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.