P Patrik La skrev:
Hmm du har nog ej läst mitt inlägg.
Jag har inte lusläst tråden...
P Patrik La skrev:
Ren 2011, ej ink vatten somr problemet.
Uppfattade som huset / rören var äldre men ytskiktet f 2011, men det kanske inte gjordes enl reglerna eller byttes allt 2011?

Om inkommande vatten funkar bra, acceptera de skriver ett undantag på det, men risken är ju om det blir en skada där framöver att ersättningen blir begränsad?
P Patrik La skrev:
Koppar håller betydligt längre än dagen plaster.
Men tack ändå 😉
Tips, du ska helst löda dina koppar kopplingar, håller ca 100år längre.
Ja, jag håller med, jag vill hellre ha koppar, när jag hade hit rörmokare så drog de plast till toa på övervåning och kök. Allt jag sen gjorde själv blev koppar.

Jag tror också koppar håller längre än plast i normalfallet, men jag var bara frågande till att plast håller 15-20 år, det måste bara hålla längre... Det fanns ju dålig plast på 60-70-talet, men förhoppningsvis är den bättre nu...

Hursom, trist få göra om och bekosta själv - för mig är ett badrum från 2011 inte alls nödvändigt att renovera för modets skull - jag tycker badrum från 1990 talet kan vara ok om man valt en lite tristare färgskala (grått / vitt tex). Men nånstans måste ju försäkringsbolagen dra gränsen som sagt, annars skulle ju alla låta försäkringsbolagen betala hela renoveringen när de lessnat på färgen... :D
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det där resonemanget fungerar inte.........Man har även ett underhållsansvar på sitt eget hus och man kan ju inte behålla gamla installationer från dackefejden och vänta ut skada och sen mena på att försäkringen ska betala........
Utveckla! Hur ofta menar du att man måste bygga om huset, eller aktuella delar för att det ska uppfylla dagens regler?
 
  • Gilla
Patrik La
  • Laddar…
P Patrik La skrev:
Hmm du har nog ej läst mitt inlägg.
Ren 2011, ej ink vatten somr problemet. Koppar håller betydligt längre än dagen plaster.
Men tack ändå 😉
Tips, du ska helst löda dina koppar kopplingar, håller ca 100år längre.
Jag vet inte om jag förstått allting rätt. Men, du har fått en vattenskada i trossbotten pga läckade avloppsrör. Avloppet var felaktigt.
Men FB vill att du byter inkommande vatten själv, trots att det inte var orsak till skadan, och var korrekt då det byggdes.
Om detta är rätt uppfattat, så har FB fel. De ersätter inte avloppsröret, då det är orsaken till skadan. Resterande blir det åldersavdrag på. Samt att det kan bli ett extra avdrag då avloppet var felaktigt. Därefter ska allting återställas efter dagens normer. Det innebär att även de får byta och flytta inkommande vatten. Dock finns det ett undantag, vilket är om vattnet kommer utifrån huset. FB ersätter enbart det på insida fasadbeklädnad.
 
  • Gilla
Patrik La och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag vet inte om jag förstått allting rätt. Men, du har fått en vattenskada i trossbotten pga läckade avloppsrör. Avloppet var felaktigt.
Men FB vill att du byter inkommande vatten själv, trots att det inte var orsak till skadan, och var korrekt då det byggdes.
Om detta är rätt uppfattat, så har FB fel. De ersätter inte avloppsröret, då det är orsaken till skadan. Resterande blir det åldersavdrag på. Samt att det kan bli ett extra avdrag då avloppet var felaktigt. Därefter ska allting återställas efter dagens normer. Det innebär att även de får byta och flytta inkommande vatten. Dock finns det ett undantag, vilket är om vattnet kommer utifrån huset. FB ersätter enbart det på insida fasadbeklädnad.
Tack
 
A AG A skrev:
Utveckla! Hur ofta menar du att man måste bygga om huset, eller aktuella delar för att det ska uppfylla dagens regler?
Det avgör man ju själv........om man inte gör det så får man ju vara medveten om att ersättningen vid skada kan riskera att bli noll. Det är fler än en som har hus och tror att de är fullförsäkrade om nåt sker och så blir ersättningen ett skämt bara jämfört med vad det kostar att bygga upp allt igen vid skada.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.