H Havsbadet skrev:
Lite för högt varvtal på båda cirkulationspumparna.
Föreslår: dT på varma ca 5 °C dT på kalla 4 °C.
Pumparnas varvtal styrs efter växeln på kompressorn.
I servicemenyn ställer man min och max för varje pump.
Ställ ned % på min nu och ställ % för max när det blir kallt.

Ser tyvärr ut som borrhålsdjupet är grunt?
Jo mitt borrhål är bara 130 meter.. redan nu vid -4 grader utetemperatur har jag -1 på utgående brine
 
Borrhålstemp påverkas ju också av berggrund, nivå och ev. genomströmmande vatten i sprickor.
Ned till 0 °C på inkommande brine är väl acceptabelt. Utgående brine påverkas ju direkt av flödet.
 
H Havsbadet skrev:
Borrhålstemp påverkas ju också av berggrund, nivå och ev. genomströmmande vatten i sprickor.
Ned till 0 °C på inkommande brine är väl acceptabelt. Utgående brine påverkas ju direkt av flödet.
Ner till 0 ingående? Dom flesta har under 0 grader på ingående under vintern
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Ner till 0 ingående? Dom flesta har under 0 grader på ingående under vintern
Nja, det håller jag inte med om. Möjligtvis om man bytt bvp och satt in en större som kan ta mera från borrhålet.
 
A AndersS skrev:
Nja, det håller jag inte med om. Möjligtvis om man bytt bvp och satt in en större som kan ta mera från borrhålet.
Och vars bor du om man får fråga? Här uppe hade vi -4.5 grad i natt
 
A AndersS skrev:
Nja, det håller jag inte med om. Möjligtvis om man bytt bvp och satt in en större som kan ta mera från borrhålet.
Ah Kalmar! Ni har klart varmare än vad vi har här uppe så inte så konstigt att du tänker så :)
 
Går ju att ställa in så att VP växlar ned och lägger till elpatron vid för lågt brine in.

Vid byte till frekvensstyrd VP så kanske man går upp en storlek men tyvärr så går det inte att utnyttja om borran är för grund.
 
enrörssystem? Har atlas 3-12kw modellen / Norrbotten med enrörssystem. Är automatisk cirkpump men har låst min på högre varvtal för att tvinga upp/in vattnet i radiatorerna. Kör jag lågt flöde vill vattnet ta lättaste vägen och "passera" radiatorerna och tillbaka till pumpen.
 
H Havsbadet skrev:
Går ju att ställa in så att VP växlar ned och lägger till elpatron vid för lågt brine in.

Vid byte till frekvensstyrd VP så kanske man går upp en storlek men tyvärr så går det inte att utnyttja om borran är för grund.
Att jag har klent borrhål vet ja :) hoppas bara att man klarar vintern utan strul 😵‍💫
 
N Niklaspe skrev:
enrörssystem? Har atlas 3-12kw modellen / Norrbotten med enrörssystem. Är automatisk cirkpump men har låst min på högre varvtal för att tvinga upp/in vattnet i radiatorerna. Kör jag lågt flöde vill vattnet ta lättaste vägen och "passera" radiatorerna och tillbaka till pumpen.
Hur många meter borrhål har du?
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Hur många meter borrhål har du?
210, 175 aktivt. Har också typ 2-3 graders diff vid 0an får väl som bäst vid -15 -20 / 5-6 graders diff.
Pumpen går ju on/off nu när det är varmare med en start i timman typ. Behöver 3kw kanske vid -5
 
N Niklaspe skrev:
210, 175 aktivt. Har också typ 2-3 graders diff vid 0an får väl som bäst vid -15 -20 / 5-6 graders diff.
Pumpen går ju on/off nu när det är varmare med en start i timman typ. Behöver 3kw kanske vid -5
Ah! Mitt största problem är brine tempen
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Ah! Mitt största problem är brine tempen
För kort hål för stor pump! Men brukar ju inte storkna redan! Du kanske får elpatron vid -15 ? Vet inte vad Max köldbäraren får va innan den klipper!

Sen ska de väl finnas nån inställning så den ”känner av” hur djupt hålet är.
 
N Niklaspe skrev:
För kort hål för stor pump! Men brukar ju inte storkna redan! Du kanske får elpatron vid -15 ? Vet inte vad Max köldbäraren får va innan den klipper!

Sen ska de väl finnas nån inställning så den ”känner av” hur djupt hålet är
Yes! Köldbärare övervakning är påslaget.. så borde ju inte va nå större ändå? Vet int vad typ Max in och ut brine får vara?
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Yes! Köldbärare övervakning är påslaget.. så borde ju inte va nå större ändå? Vet int vad typ Max in och ut brine får vara?
Går googla sig till, är ganska högt vill jag minnas! Eller låg temp alltså!
Blir de mycke elpatron är det att antingen borra ett till hål, alternativt finns de väl nått system med ftx för att koppla på till köldbäraren. En polare har det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.