Skulle installera ny markis med fast installation till dosa som satt på insidan precis bakom väggen där markisens motor sitter. Överenskommet pris var 1750 kr inkl moms och rotavdrag för startavgift + en timmes jobb. Tillkomm dessutom det lilla material som behövdes:
Slutnotan blev 4500 kr inkl moms efter att dom lagt till:
1720kr för 5 wago kontakter (hittar samma i butik för 35 kr)
840kr för en vridbrytare (hittar exakt samma för 230 kr i butik.
130 kr för dragavslastning (hittar exakt samma för 20 kr i butik)

Efter mycket bråk fick jag pratat ner priset på wago kontakterna, men resten står dom på sig att det är dom priser som gäller.

Försöker dom blåsa mig?
Är det unikt för denna elfirman eller är Branchen eller är det så rutten branchen är?
 
  • Wow
  • Haha
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
Så ruttna är många firmor. Dom skor sig på materialet. Ibland ger dom dig 10-15% vilket låter bra, men själva har dom kring 50% rabatt….

Jobbade på byggvaruhus på 80-90 talet, då hade hantverkarna en dyrare prislista och ingen rabatt, men fick en kickback i efterhand. Så då kunde dom vara öppna med fakturorna mot slutkunderna. Sen fanns ju inte internet på samma sätt då så var svårt att jämföra för folk….
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Ska man åka ut och montera en markis för 1750:- så tror jag de behöver hämta hem lite pengar någon annan stans men 1720:- för 5st Wago måste ändå vara någon form av rekord!?! 😳
 
  • Gilla
mikethebik och 11 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Ska man åka ut och montera en markis för 1750:- så tror jag de behöver hämta hem lite pengar någon annan stans men 1720:- för 5st Wago måste ändå vara någon form av rekord!?! 😳
Ruttet deluxe. Om man nu tvunget måste ta in pengarna på något vis (inte alls orimligt) så får man väl se till att ha med det i det överenskomna priset istället för att toksalta materialet.


Hade jag gjort likadant som IT-konsult hade jag åkt ut med huvudet före och fått med mig krav på kreditering på köpet.

Jag har svårt för hantverkare som inte är ärliga med sina tider. Jag har full förståelse för att man behöver "fylla dagarna". Om man då är ärlig och exempelvis kommer vid två på eftermiddagen, fixar något i en halvtimma och sen har för avsikt att åka hem men ändå ta betalt för tiden fram till 16.00, säg det då så hittar jag säkert grejor som fyller ut tiden. Jag blir nöjd, hantverkaren blir nöjd, och får dessutom förmodligen lite extra slantar i form av påslag på material som går åt.
 
  • Gilla
twistandshout och 10 till
  • Laddar…
L LarsÅk skrev:
Skulle installera ny markis med fast installation till dosa som satt på insidan precis bakom väggen där markisens motor sitter. Överenskommet pris var 1750 kr inkl moms och rotavdrag för startavgift + en timmes jobb. Tillkomm dessutom det lilla material som behövdes:
Slutnotan blev 4500 kr inkl moms efter att dom lagt till:
1720kr för 5 wago kontakter (hittar samma i butik för 35 kr)
840kr för en vridbrytare (hittar exakt samma för 230 kr i butik.
130 kr för dragavslastning (hittar exakt samma för 20 kr i butik)

Efter mycket bråk fick jag pratat ner priset på wago kontakterna, men resten står dom på sig att det är dom priser som gäller.

Försöker dom blåsa mig?
Är det unikt för denna elfirman eller är Branchen eller är det så rutten branchen är?

Branchen är genomrutten finns säkert 1000 trådar om hantverkare och deras Ahlsell priser.


Väntar bara på att någon elektriker ska komma in och rida ut till försvar
 
  • Gilla
Markus__ och 8 till
  • Laddar…
Problemet är att de inte varit ärliga från början. De borde alltså ha förklarat att själva arbetet går fort, och materialet också är billigt. Men, om de då bara gör arbetet som sådant, så finns det absolut ingen lönsamhet för dem. För att det överhuvudtaget ska löna dig, så behöver de därför ta runt 3000kr, kanske.
Så, själva priset för alltihopa är nog egentligen ganska korrekt. Men sättet de nu fakturerar är under all kritik, liknar bedrägeri.
 
  • Gilla
Bernt_Karlsson och 10 till
  • Laddar…
Betala vad du anser är skäligt och bestrid resterande.
Det viktiga är att du betalar det ni inte tvistar om.
Upp till dem att gå vidare men jag tvivlar på det då det är under halvt prisbasbeloppet.
 
  • Gilla
jrosen och 6 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Betala vad du anser är skäligt och bestrid resterande.
Det viktiga är att du betalar det ni inte tvistar om.
Upp till dem att gå vidare men jag tvivlar på det då det är under halvt prisbasbeloppet.
I min värld så är 100% oskäligt men ingenting man orkar bråka om, men 300% är oseriöst och på gränsen till bedrägeri.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Ocker innebär att utnyttja någons trångmål, oförstånd eller beroendeställning för att bereda sig ekonomisk förmån, t ex genom oskäliga avtalsvillkor. Ocker är straffbart enligt Brottsbalken (1962:700) 9 kap 5 § och kan leda till böter eller till fängelse i högst två år.
 
  • Gilla
Floox och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle vägra att betala den fakturan.
Jag är själv elektriker o kör eget. Jag skäms när jag läser alla dessa trådar om hir folk blir lurade stup i ett. Har dom fakturerat för 3 wago. Helt otroligt. Det hade jag aldrig tagit med ens.
Kan du inte lägga upp fakturan så vi får se?
Du skriver startavgift med rot. Är det efter rot? Sen en timmas arbete på det? Jag får inte ihop det riktigt.

Kollade lite snabbt nu. En dragavlastare för kopplogsdosa skulle jag ta 29:- för.
En vridströmställare AQ-S 16A 2P PV kostar ut 317:- den går säkert att hitta billigare på nätet. Men där kan jag som företagare inte sitta o jaga priser. Det skulle aldrig fungera. Det tar för lång tid.

Bestrid fakturan råder jag dig till.
 
  • Gilla
Bernt_Karlsson och 10 till
  • Laddar…
L LarsÅk skrev:
I min värld så är 100% oskäligt men ingenting man orkar bråka om, men 300% är oseriöst och på gränsen till bedrägeri.
Jag håller med dig.
Men jag menar på att tex överenskommet timpris är ju något du ska betala, men resterande vore ju fair att betala vad du anser är marknads mässigt.
Vill dom sedermera driva det vidare så är det ju bara att välkomna dem att göra så, inge tjaffsande hit och dit utan be dem snällt att stämma dig så får ni båda ett utfall att rätta er efter.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Problemet är att de inte varit ärliga från början. De borde alltså ha förklarat att själva arbetet går fort, och materialet också är billigt. Men, om de då bara gör arbetet som sådant, så finns det absolut ingen lönsamhet för dem. För att det överhuvudtaget ska löna dig, så behöver de därför ta runt 3000kr, kanske.
Så, själva priset för alltihopa är nog egentligen ganska korrekt. Men sättet de nu fakturerar är under all kritik, liknar bedräger
B Berthramb skrev:
Jag skulle vägra att betala den fakturan.
Jag är själv elektriker o kör eget. Jag skäms när jag läser alla dessa trådar om hir folk blir lurade stup i ett. Har dom fakturerat för 3 wago. Helt otroligt. Det hade jag aldrig tagit med ens.
Kan du inte lägga upp fakturan så vi får se?
Du skriver startavgift med rot. Är det efter rot? Sen en timmas arbete på det? Jag får inte ihop det riktigt.

Kollade lite snabbt nu. En dragavlastare för kopplogsdosa skulle jag ta 29:- för.
En vridströmställare AQ-S 16A 2P PV kostar ut 317:- den går säkert att hitta billigare på nätet. Men där kan jag som företagare inte sitta o jaga priser. Det skulle aldrig fungera. Det tar för lång tid.

Bestrid fakturan råder ja
B Berthramb skrev:
Jag skulle vägra att betala den fakturan.
Jag är själv elektriker o kör eget. Jag skäms när jag läser alla dessa trådar om hir folk blir lurade stup i ett. Har dom fakturerat för 3 wago. Helt otroligt. Det hade jag aldrig tagit med ens.
Kan du inte lägga upp fakturan så vi får se?
Du skriver startavgift med rot. Är det efter rot? Sen en timmas arbete på det? Jag får inte ihop det riktigt.

Kollade lite snabbt nu. En dragavlastare för kopplogsdosa skulle jag ta 29:- för.
En vridströmställare AQ-S 16A 2P PV kostar ut 317:- den går säkert att hitta billigare på nätet. Men där kan jag som företagare inte sitta o jaga priser. Det skulle aldrig fungera. Det tar för lång tid.

Bestrid fakturan råder jag dig till.
Faktura och strömställaren som installerades bifogad
Efter 20 min långt samtal så lyckades jag i alla få dom att inse att dom "råkat" ta betalt för 5 paket (100 pack?) istället för 5 styck.
 
  • En faktura som listar kostnader och antal för installation av markis, elektriska komponenter inklusive strömställare, totalt belopp att betala 4489 kr.
  • Skärmdump från Proffsmagasinet som visar en Schneider Electric vridströmställare till rabatterat pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nej ett sådant upplägg ägnar sig inte Elajo åt.
Fy tusan !
 
Vad är syftet med strömbrytaren? Behöver markisen kunna kopplas ifrån av funktionella skäl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.