Det börjar bli dags att renovera balkongräcket på vårt 60-talshus.
Metallräcket har jag tänkt slipa och måla men vad göra med resten? Vill ha det så tidstypiskt som möjligt (jag vet att altanen inte är det men kan inte motivera att riva 4 år gammal altan på 100kvm 😅)
Tyvärr har inte virket fått kärlek senaste decennierna så det behöver bytas.
Skulle vilja få lite luftigare känsla men glas går fetbort.
Smala ribbor i tryckat är inte heller aktuellt.
Köra samma dimension på virket som det är idag?

Så här ser det ut idag
Bilden visar baksidan av ett hus från 60-talet med en övervåning där balkongräcket av metall i behov av renovering syns samt en stor altan av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Ett tips för att få mera "liv" i räcket är att blanda dimensionerna på dom liggande brädorna, och då ska du även ha olika tjocklek på liggarna. Som det ser ut nu så ser det extremt tråkigt och sterilt ut. Laborera med lite olika dimensioner för att få till något snyggt levande utseende.

Tänk även på att överliggaren ska vara lite kraftigare för att få ett stabilare utseende.
 
BirgitS
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns lite exempel i artikeln om 60-talshus här: [länk]

[länk]
Ja, det är laserade horisontella brädor idag.
Har också kikat på gjutjärn/smidesräcken men det blir en kostnad upp mot 40k (vad jag luskat fram) som vi för närvarande inte är sugna på att ta. Det är 11-12 meter räcker
(Stundande renovering av tegelfasad och avloppsbyte)
 
Gammelnörden
Jag tror att det skulle göra mkt för intrycket med hellånga bräder utan den tvärgående utanpå-listen, det kan man gå till en snickare och få hjälp med att foga samman. Samt kanske prova med att skippa den den nedersta om inte betongkanten är för ful.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.