Behöver flytta inkommande fiberdosan tillfälligt för att senare återmontera den.
Jag antar att Telia äger kabel och dosa men har inte tid att vänta på dem för att flytta dosan (nån som vet vad de tar betalt och hur snabbt de kommer?) utan behöver göra detta nu i helgen.
Kommer inte att bryta nån kabel utan flytta dosan intakt hoppas jag.
Klarar man det själv?
Vad ska man tänka på?
Vad kan gå åt pipan?
 
  • Person håller i en fiberdosa med öppet lock, förbereder sig för att tillfälligt flytta den medan kablarna fortfarande är anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle undvika det om du inte har någon erfarenhet. Du har inkommande fiber där och med lite otur kan det bli att blåsa ny fiber från skåp/brunn.
Vad som kan hända, du bryter av fiber.
Har hjälpt bekant att få sådant lagat via kontakter.😉
 
Nej det är inte att rekommendera
 
Se till att du inte böjer fibern skarpt så är det nog inget som helst problem att lossa dosan och återmontera den senare. Vi har fått fibern omblåst två gånger pga en oskicklig installation vid tomtgränsen. Vid den senaste ominstallationen så behöll jag den överblivna fibern som drogs ur röret och ersattes med ny fiber. Jag behöll även klippresterna från den nya fibern. Strukturen på fibern (som vi har, det kan möjligen skilja något mellan fabrikat?) är som en stark fiskelina. Den är svår att dra av med handkraft och inte så lätt att böja så skarpt så att ljussignalen dämpas.

Misstag kan man ju alltid göra. Vår senaste omblåsning tog 2-3 timmar för 2 personer med en välutrustad och troligen ganska dyr servicebil. Några tusen kr per timme skulle jag gissa att de kostar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nilssonskan
  • Laddar…
N Nilssonskan skrev:
Klarar man det själv?
Kanske om du är väldigt försiktig.

N Nilssonskan skrev:
Vad ska man tänka på?
Böj inte fibern!
Utgå från en minsta radie på 10 cm.

N Nilssonskan skrev:
Vad kan gå åt pipan?
Den går av och du får betala 4000 - 10 000 SEK för att få en tekniker att komma ut och svetsa ihop den igen. Utifrån ett annat ärende då nätägaren/tjänsteoperatören ville skicka ut tekniker så gissar jag verkställighetstid på 1 vecka ungefär. Vill du göra en fuling så beställer du en fibersvetsare från ett vanligt fiberinstallationsföretag och betalar privat men det är nästan samma pengar ändå (8000 SEK).

Det är helt enkelt en finansiell risk du tar. Enkel och snygg tapetsering? eller krånglig tapetsering med skönhetsfläck men skyddad mot utgifter. Men OM den går av så deportera fiberuttaget till källaren eller teknikskrubb så den aldrig är ivägen igen.
 
Använd något av mjuk plast och flytta undan fiberparen för att komma åt skruvarna, tex ett väldigt litet buntband.

Vrid inte dosan när den är loss så att slinget studsar ur. (I händelse av dålig dragavlastning)

Montera på locket och sätt en plastpåse över den medans du gör vad du ska göra.

Var beredd att krypa till korset och ring operatören om det går åt skogen.
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Använd något av mjuk plast och flytta undan fiberparen för att komma åt skruvarna, tex ett väldigt litet buntband.

Vrid inte dosan när den är loss så att slinget studsar ur. (I händelse av dålig dragavlastning)

Montera på locket och sätt en plastpåse över den medans du gör vad du ska göra.

Var beredd att krypa till korset och ring operatören om det går åt skogen.
Dvs, det är inte bra att komma åt de tunna trådarna i dosan med en skruvmejsel?

När det gäller själva inkommande lila ”kabeln” så skulle vi behöva dra ut den en bit, för att få bort hela dosan nån meter från väggen. Det finns gott om slack i ”kabeln” men är den känslig för att dra i? Kommer inte att böja den.

Vad är ”slinget”?
 
U
  • Gilla
  • Älska
Nissens och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske om du är väldigt försiktig.


Böj inte fibern!
Utgå från en minsta radie på 10 cm.


Den går av och du får betala 4000 - 10 000 SEK för att få en tekniker att komma ut och svetsa ihop den igen. Utifrån ett annat ärende då nätägaren/tjänsteoperatören ville skicka ut tekniker så gissar jag verkställighetstid på 1 vecka ungefär. Vill du göra en fuling så beställer du en fibersvetsare från ett vanligt fiberinstallationsföretag och betalar privat men det är nästan samma pengar ändå (8000 SEK).

Det är helt enkelt en finansiell risk du tar. Enkel och snygg tapetsering? eller krånglig tapetsering med skönhetsfläck men skyddad mot utgifter. Men OM den går av så deportera fiberuttaget till källaren eller teknikskrubb så den aldrig är ivägen igen.
Lite mer komplicerat än en omtapetsering…
Vilken del (trådarna inne i dosan?) ska jag akta mig från att bryta av?
 
N Nilssonskan skrev:
Vilken del (trådarna inne i dosan?) ska jag akta mig från att bryta av?
Ingen tråd i dosan får brytas..

Dock kan vissa trådar vara extra osv. Men det kan vara svårt att veta vilka eller om det är så.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
N Nilssonskan skrev:
Lite mer komplicerat än en omtapetsering…
Vad är det för jobba som skall göras?
Finns källare i huset?
 
Nu blev det lite förvirrat. Det är inte flera "trådar" inne i dosan. Det är EN fiber som kommer in i dosan via en s k "fiberslang" d v s ett plaströr som utgör skyddshölje för fibern. Fibern är rullad inne i dosan för att ta upp den överskjutande längden hos fibern som är resultatet av att man svetsar fibern mot fiberdonet och då behöver lite rörelsemån för att kunna utföra svetsskarven.
 
T TommyC skrev:
Nu blev det lite förvirrat. Det är inte flera "trådar" inne i dosan. Det är EN fiber som kommer in i dosan via en s k "fiberslang" d v s ett plaströr som utgör skyddshölje för fibern. Fibern är rullad inne i dosan för att ta upp den överskjutande längden hos fibern som är resultatet av att man svetsar fibern mot fiberdonet och då behöver lite rörelsemån för att kunna utföra svetsskarven.
Det är 2, en kontakterad och en i reserv.

/M
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
N Nilssonskan skrev:
Dvs, det är inte bra att komma åt de tunna trådarna i dosan med en skruvmejsel?

När det gäller själva inkommande lila ”kabeln” så skulle vi behöva dra ut den en bit, för att få bort hela dosan nån meter från väggen. Det finns gott om slack i ”kabeln” men är den känslig för att dra i? Kommer inte att böja den.

Vad är ”slinget”?
Större chans att göra större skada om du börjar peta på fibern med mejsel.

Om du har slack i den änden som går ned i golvet så borde det inte vara något problem.
Om du syftar på att dra ut fibern ur dosan så avråder iaf jag från det.

Slinget är fiberparet i en slinga inuti dosan.
 
Fibern som är blåst har ett gult förstärkt mantelhölje hos dig och det är en av de två fibertrådarna som används, syns i bilden. Däremot är det inte snyggt slingat då en fibertråd hänger snett och har en liten rundning/slinga, är det dessutom fibern som är ansluten skulle jag vara extra försiktig.
Det gula förstärkta höljet är starkt och man kan (om man vet hur man gör) dra i det om det behövs då det har en "dragförstärkning", däremot så är det känsligt om man böjer det
Ducten ska vara fäst i fiberboxen och det går inte se på bilden hur det är gjort.
Bild av fibertråd med gult förstärkt mantelhölje som är slarvigt slingat och hänger snett med en liten rundning, visat i en fiberbox.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.