vad finns det för krav på åskledare?, tänkte spänna upp en tråd längs med taknocken och dra ner till ett jordtag, var får jag reda på kabelarean och jordplattans storlek och om den ska läggas i nivå med grundvattnet? det är ju ganska kraftiga strömmar som åskan skapar så det är ju bäst att det verkligen leds ner i backen och inte bara höjer potentialen på åskledaren till 100000kv eller vad det nu är(ingen aning faktiskt), och sen bränner av varenda fäste för vajern och kanske sätter eld på husväggen?
så ska jag sätta upp åskskydd så vill jag göra det riktigt annars är det säkrare utan.
 
Det viktigaste med åskledare är att tänka på att strömmen väljer den enklaste vägen. Vidare är det viktigt att plattan i marken verkligen har jordpotential. För exakta dimensioner hade jag bara litat på någon med erfarenhet, jag vet dock att kabeln inte brukar vara den svagaste länken.
 
ja just därför ställer jag frågan här, för att det kanske finns någon med erfarenhet om montering av åskskydd som kan ge en vägledning.
 
Här är ett helt produktprogram:

http://www.elrond.se/Download/Åskledare2007.pdf

Verlar vara 50mm2 som gäller (Diam 8mm).

Det finns standardskrifter om åskledare, googlade fram att den svenska standarden för detta
SS 487 01 10, tydligen nu ersatts av SS-EN 62305-3.
 
Ett blixtnedslag är en mycket brant puls, dvs ledningens induktans blir väldigt signifikativ, den fungerar inte som en kortslutning, så det blir mycket riktigt spänningsfall på åtskilliga kilovolt mellan toppen av linan och marken... Även med en grov lina på 50mm2, dvs även om det är riktigt dimensionerat...
 
Åskledare eller inslagsskydd är inte lätt att installera. Det krävs särskild projektering som bör göras av en person med goda kunskaper i åskskyddsteknik.
Ett exempel: nedledaren ska installeras så att sidoöverslag inte inträffar till husets befintliga installationer. ex. elnät, vattenledningar etc. detta avstånd kan visa sig vara så stort som 1-2m.

Dessutom brukar kostnaden för att installera inslagsskydd bli så dyrt att det inte är ekonomiskt motiverat.
 
Dyrt blir det definitivt, med seriös projektering, "vit" entreprenad etc..... försäkringspremien är mycket billigare.....
 
tackar så mycket för svaren! nu har jag ju lite fakta att läsa igenom.
 
Om du avser att göra en åskledning för att skydda el och elektronik i huset finns det andra åtgärder som är minst lika viktiga. Det handlar exempelvis om att se till att alla inkommande ledare går in samma väg och jordas i en anslutningspunkt. Åskskydd är som tidigare nämnts mycket komplicerat och man bör nog tänka till flera gånger innan man börjar med detta.
 
En intressant iakttagelse som jag gjorde för några år sen när jag var och tittade på ett hus som var till salu.
Inkommande teleledning (luftburen) hade åskskydd monterat, detta löpte på utsidan av huset och sedan in genom väggen och anslutet till el-centralens jordskena .
Jag frågade om detta verkligen var ok och fick till svar att det var installerat av televerket (möjligen Telia lr vad dom nu heter) själv tycker jag det verkar vara hål i huvet att leda in ett åsknedslag i huset - vad säger experterna ???
 
Jag har sett i Pretoria/Sydafrika, som är ett mycket åsknedslagsdrabbat område, att de har höga åskledare på någon flaggstångsliknande konstruktion en bit bort från huset. Kanske några meter bort. De hävdade att det fungerar bra.
 
Ang det externa åskskyddet för teleledningarna. Målet med den typen av skydd är inte att ta hand om en direktträff (vilket är mycket svårt) utan att leda bort överspänningar till följd av ett nedslag i närheten av ledningen. Man låter energin gå ner i husets huvudpotentialutjämningsskena. På så sätt kommer hela husets potential att röra sig som en enhet utan farliga spänningar för människor eller utrustning.
 
Billigaste lösningen torde vara att plantera ett vårdträd. Snabbväxande! :D
 
ja efter att ha studerat all information ni länkade till så tror jag att jag lägger detta projekt åt sidan!, den enda tråden jag hade liggande hemma är 10mm koppartråd så den skulle nog duga, men sen ska det ju till ett ordentligt jordtag osv, och där räcker det nog inte med en rostfri plåt på en meters djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.