Ja, nere i högra hörnet känns givet. Går ju att dra in sladden under porten i nödfall.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
W
Givet att placera i garage anser jag. Spillvärme kommer till godo och den är mer skyddad. Att dra ut en kabel på ett eller annat sätt är ju inga större bekymmer.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Intressanta tankar, det går ju ganska lätt att motivera både inomhus och utomhus.
 
Spillvärmen från själva laddboxen är väl försumbar, det är i så fall själva bilen.

Jag har monterat vår CTEK Njord på delen mellan portarna i vårt dubbelgarage.
Då vi ställer bilen i vänster halva, och bilen har laddporten höger bak, så passar det perfekt.
Också enkelt att få ut sladden och ladda bilar med kontakt i nosen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
W WarHawk skrev:
Givet att placera i garage anser jag. Spillvärme kommer till godo och den är mer skyddad. Att dra ut en kabel på ett eller annat sätt är ju inga större bekymmer.
Ska man ladda dagligen, kanske flera gången om dagen, känns det väl som ett extra onödigt moment att öppna en port, dra ut kabeln och stänga porten igen.
 
Dom hamnade på var sin sida porten utomhus inkopplade och står dör och blinkar... Naturligtvis ska det väl vara 3st 😉

Inser nu att det vore nice med en inne såklart. Vi får se om nån behöver flyttas eller om en Njordliknande får gå på CEE uttaget
 
W
T tompaah7503 skrev:
Ska man ladda dagligen, kanske flera gången om dagen, känns det väl som ett extra onödigt moment att öppna en port, dra ut kabeln och stänga porten igen.
Det är inte nödvändigtvis lösningen. Man kan istället göra ett smäckert hål i väggen med lock och ha kabeln utomhus hela tiden. Jag har laddbox inne men tänker ladda utomhus på sommaren och inomhus på vintern.

Och även om man bara drar sladden under porten så behöver man ju inte nödvändigtvis öppna porten. Ha bara en kabelförvaring utomhus då istället.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
W WarHawk skrev:
Det är inte nödvändigtvis lösningen. Man kan istället göra ett smäckert hål i väggen med lock och ha kabeln utomhus hela tiden. Jag har laddbox inne men tänker ladda utomhus på sommaren och inomhus på vintern.

Och även om man bara drar sladden under porten så behöver man ju inte nödvändigtvis öppna porten. Ha bara en kabelförvaring utomhus då istället.
2st CEE uttag och en laddbox på sladden känns snyggare
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I denna tråd tänkte jag att vi diskuterar egenskaper och annat med laddboxar som är av intresse för den som ska köpa en laddbox.
Saker som:
  • Max laddeffekt
  • Om de klarar att styra mot Nordpool spotpris
  • Integration med molnet, och om de går att köra utan
  • Om de har fast kabel eller uttag
  • Om de är stora, små, snygga, finns i olika färger etc
  • Om det finns effektvakt eller lastbalansering, och hur det går till (och besvärligt att installera)
  • Om laddboxen är enkel eller besvärlig att installera
  • Om laddboxen är enkel eller besvärlig att konfigurera
  • Om den styrs via bluetooth, wifi eller något annat
  • Om den kan läsa RFID, om det går att sälja och debitera (detta är nog dock inget viktigt alls för de flesta)
Ja allt sånt där.
Nu är det några år sen vi installerade den första laddboxen, men den säljs ju fortfarande så:
Keba P30 c- eller x-serie är min favorit.
Stor, klumpig och med en estetik som inte andas flashig modernitet. Men den är tekniskt väldigt bra! Valde den främst för att den har ett lokalt API så den går att styra med hemautomation utan inblandning av molntjänster. Den har dock även OCPP så man kan koppla till något moln om man vill (eller egen server). Leverantören erbjuder en app, en statistikportal. Boxarna säljs i en mängd olika varianter beroende på om man vill ha fast kabel eller uttag, wifi eller inte wifi, display eller inte, MID-godkänd mätare eller inte, o.s.v.

X-serien har lastbalansering mot olika typer av ethernet- eller Modbus-kopplade mätare. Den kan faktiskt prata med solcellsväxelriktaren Fronius Gen24 så om den i sin tur är kopplad till en s.k. smartmätare (vilket typ alla är) så agerar smartmätaren lastbalanseringsmätare i systemet. Mycket bra.

Framför allt gillar jag displayen, brukar skicka diverse meddelanden till den. Om hur mycket det är laddat, hur hög effekten är och så vidare.
 
  • Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Spillvärmen från själva laddboxen är väl försumbar, det är i så fall själva bilen.
Det är sant, åtminstone för AC-laddning, ty det sker ingen omvandling i laddboxen, utan den kopplar bara in nätspänningen till bilen. Max möjlig effektutveckling lär vara ungefär som en mellanstor kontaktor, dvs 1-3W typ.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jo, det är mest övervakningsprylar som strömtransformator för att mäta strömmar, kommunikationsdel som säger till bilen hur mycket ström den får dra och en relä/kontaktor som bryter strömmen helt till handsken om den inte är rätt monterad till bilen och kommunikation upprättad. - handsken som ansluts till bilen är alltså helt spänningslös tills det hela är uppförhandlat, det finns också temperatursensorer till kontaktstiften/handsken för att märka om temperaturen på kontaktstiften blir för varma av tex. dålig kontakt.

Nu har jag i och för sig bara titta i en enfasare men det är förmodligen liknande i de för 3-fas.
 
Hej alla, blir med elbil till hösten och ska beställa laddbox nu. Finns mycket att välja på så börjar bli lite snurrig. Någon som har rekommendation som kan uppfylla nedan? Har jag glömt något viktigt så fråga på!

1. Saknar internet där boxen ska sitta, 4g uppkoppling är krav. Kan man undvika abb. kostnader för detta är det såklart en liten fördel.
2.Lastbalansering, har långt mellan inkommande el där elmätaren sitter och där laddboxen ska sitta. Så för att undvika strul vill jag intr ha lastbalansering som kommunicerar trådlöst till laddboxen.
3. 11kw duger, bilen jag ska ha kommande fyra år har det
4. Har solceller installerat på andra byggnader på fastigheten, lastbalansering måste kunna mäta riktning på strömmen då jag förstått att en del laddboxar med lastbalansering tolkar hög egenproduktion som högt effektuttag
 
P PåLandet skrev:
Hej alla, blir med elbil till hösten och ska beställa laddbox nu. Finns mycket att välja på så börjar bli lite snurrig. Någon som har rekommendation som kan uppfylla nedan? Har jag glömt något viktigt så fråga på!

1. Saknar internet där boxen ska sitta, 4g uppkoppling är krav. Kan man undvika abb. kostnader för detta är det såklart en liten fördel.
2.Lastbalansering, har långt mellan inkommande el där elmätaren sitter och där laddboxen ska sitta. Så för att undvika strul vill jag intr ha lastbalansering som kommunicerar trådlöst till laddboxen.
3. 11kw duger, bilen jag ska ha kommande fyra år har det
4. Har solceller installerat på andra byggnader på fastigheten, lastbalansering måste kunna mäta riktning på strömmen då jag förstått att en del laddboxar med lastbalansering tolkar hög egenproduktion som högt effektuttag
Zaptec go har fri 4g uppkoppling. Sen finns det några med ethernet också.

Lastbalansering t.ex. Enegic har bara wifi så den kanske får sitta i huset?
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Zaptec go har fri 4g uppkoppling. Sen finns det några med ethernet också.

Lastbalansering t.ex. Enegic har bara wifi så den kanske får sitta i huset?
Zaptec go ser ut att ha trådlöst mellan elmätare och laddbox, vet ifasen om jag vill ha det pga avstånd

Har stor tomt med många byggnader och är nog 50m minst mellan hus/wifi och där bil/laddbox ska stå.
 
Men har möjlighet att dra kabel mellan elmätare och laddbox enkelt, för lastbalanseringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.