nino nino skrev:
Hur kollar man enklast och billigast om bilen har några skatteskulder?
Ber ägaren logga in på mina fordon?
Hur är det med p-böter, följer dom med bilen?
Kolla på regnr i mina fordon appen

Fordonsspecifikationer från Transportstyrelsen-appen visar detaljer om en vit Hyundai, inklusive fordonsskatt, avgifter och bestämmelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Imorgon åker jag och tittar på Volvon, men börjar tänka jag ska ha han att byta kamrem och multirem åt mig ändå. Det sägs det ska vara lätt att byta... Och ja skippar man att använda tolkar för att låsa vevaxlen och kammarna så är det väl inte så svårt. Men ska man nyttja dom blir det genast dyrare och mycket mera komplicerat. Vevaxeltolken kräver man lossar startmotorn, kamaxeltolken kräver man demonterar fördelare, rotor, gnistskydd, rotorplatta, kamlägespositionsgivare osv.

Har frågat säljaren om han använder tolkar då han byter, om han gör det så får han byta åt mig, annars orkar jag inte dra igång med ett korrekt byte av kamremmen och jag byter på "slarvsättet". Att skaffa tolkar och allt det där blir ändå lika dyrt.
 
RoTe
Personligen skulle jag inte låta en säljare fixa något på en bil utan hellre köper jag den till ett bättre pris och låter någon jag litar på göra jobbet.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Hittade verktyg avsevärt billigare än jag tidigare sett, 50€ är ju lite annat än 250-350€ jag sett tidigare. Vilket jag tycker är dyrt för några delar det ser ut som man kunde göra från skrot.

Står det passar Volvo 20V motorer 2.5l, även Renault. Det finns ju väldigt många olika motorer som användes till 850 då jag kollar, men jag tänker de måste då alla vara ganska lika på denna punkt.

Verktygssats från Neilsen för kaminställning av motorer, för Renault och Volvo 16V, 20V bensinmotorer, i en svart plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsset för att arbeta på Volvo och Renault 2.5l 20V motorer, bestående av tre metallverktyg, inklusive en blåhandtagad del och kedja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kamaxlarna kan man låsa med ett plattjärn man fixat till själv.
Vevaxeln har jag aldrig låst, bara märkt innan man tar bort den gamla remmen.
Går även att låsa kamaxlarna på dreven med nått man uppfinner, viktigast är att märka upp innan.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Eller skära bort halva så ny kan tryckas på innan resterande gamla halva tas bort ;) :D
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
G
Kan man inte märka upp den gamla remmen och kuggarna som ligger mot dessa märkningar, och sedan föra över märkningarna från den gamla till den nya remmen?
 
F
N Niq skrev:
Tycker mest det är äldre som åker snabba dyra bilar nuförtiden. Fast dom ser ut att vara över pensionsåldern.

Trodde svart huv hade dött ut men det verkar ha blivit populärt igen. Eller bilar som är helt mattsvarta.
Ja, och är svarta huvar inte dött så borde det vara det. Anledningen till mattsvart huv är från början för att ta bort reflexer. Nåt man sällan känner att man behöver i vanlig trafik.
Isakare Isakare skrev:
Kamaxlarna kan man låsa med ett plattjärn man fixat till själv.
Vevaxeln har jag aldrig låst, bara märkt innan man tar bort den gamla remmen.
Går även att låsa kamaxlarna på dreven med nått man uppfinner, viktigast är att märka upp innan.
ja, precis. Man märker ju upp om det går lite åt helvete med fixeringen. Sen fixar man till nåt acceptabelt med betoning på snabbt. Har funkat utmärkt varje gång.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Eller skära bort halva så ny kan tryckas på innan resterande gamla halva tas bort ;) :D
Såg det knepet nyligen på Facebook, hur smart som helst.......om man inte ska byta löprullar och spännare.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
När jag bytte mitt första topplock på en Volvo "vitfemma" köpte jag en Wanes verkstadshandbok, där står det hur man tillverkar de specialverktyg som behövs.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Såg det knepet nyligen på Facebook, hur smart som helst.......om man inte ska byta löprullar och spännare.
Det var tanken, och vattenpumpen kanske också, ett kitt för vattenpump med kostar inte mycket extra så har man det gjort då också.
 
Ganska saftigt för en glödlampa, nog för att det är andra generationens Halogen (HIR2) men iaf.
Det vart köp på annat håll...

Wagner glödlampa HIR2, 55W, T-4, PX22d, 1/2 tum diameter, säljs för 860 kr på Hansen Racing webbshop. Leveransinfo och recensioner syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.hansenracing.se/product/glödlampa/wag9012ll
 
  • Wow
  • Arg
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Bekant köpte en beg Honda Jazz för ett år sen, tror det är årsmodell 17 el 18, hade då gått 9000 mil, vid 10" hjälpte jag till att serva den.
De ringde och sa att servicelampa tänds igen. När jag körde in bilen i garaget tyckte jag att motorn tickade lite, och såg att bilen nu gått 14" mil !!
Ringde upp och undrade när lampan tändes ??
"Nyss, men jag glömde säga att den tändes för ett halvår sen när du inte var hemma, så en verkstad har gjort service vid 12" mil"
Jag bläddrade i boken, vid denna intervall står det "Ventiljustering bensinmotor" !!!
Mins inte när jag senast justerade ventiler, trodde justerbara sådana försvann för 20-30 år sen. Men då den tickar behövs det tydligen, jag ska Googla om det är nått man kan göra själv, det är en del bök att få bort ventilkåpan, Japanerna är inte Japansk enkla längre.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bekant köpte en beg Honda Jazz för ett år sen, tror det är årsmodell 17 el 18, hade då gått 9000 mil, vid 10" hjälpte jag till att serva den.
De ringde och sa att servicelampa tänds igen. När jag körde in bilen i garaget tyckte jag att motorn tickade lite, och såg att bilen nu gått 14" mil !!
Ringde upp och undrade när lampan tändes ??
"Nyss, men jag glömde säga att den tändes för ett halvår sen när du inte var hemma, så en verkstad har gjort service vid 12" mil"
Jag bläddrade i boken, vid denna intervall står det "Ventiljustering bensinmotor" !!!
Mins inte när jag senast justerade ventiler, trodde justerbara sådana försvann för 20-30 år sen. Men då den tickar behövs det tydligen, jag ska Googla om det är nått man kan göra själv, det är en del bök att få bort ventilkåpan, Japanerna är inte Japansk enkla längre.
Sist jag justerade ventilspel på en honda va den en 90a. Men det är väl justerbart fortfarande så man slipper shims.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.