Jag har till och från under åren plågat forumet med historier om hur snett det kan gå när man väljer fel entreprenör. Nu kan jag äntligen skriva till slutet! Det här blir ett ganska långt inlägg så för att göra inledningen så kort som möjligt kan jag bara säga att vi hade ett äldre, litet hus och 2004 blev behovet av ett större så påträngande att vi inte kunde ignorera det längre. Vi drog igång med det stora ut- och ombyggnationen av det befintliga huset.
Vi lämnade ut massor av offertförfrågningar och fick slutligen efter hårt arbete från vår sida in ett par alternativ i olika prisklasser. Vi valde inte det billigaste alternativet utan tog den firma som kunde ta på sig alla arbeten som ingick i den ganska omfattande om/tillbyggnad vi gjorde samt att ägaren tidigare bott i det lilla samhälle där vårt hus ligger. Vår entreprenör hette Team Total bygg och förvaltning 2001 AB.
Bara några veckor efter byggstart försökte ägaren till företaget undanta vissa moment i bygget genom att säga att det inte ingick i offerten. Och det vara inga småsaker som skulle undantas utan arbeten för hundratusentals kronor! Detta trots att vi kunde visa att arbetena funnits med i den offertförfrågan som företaget baserat sin offert på. Men i den här branschen är det en sak att ha rätt och en annan att få rätt! Entreprenören utnyttjade sitt kunskapsöverläge samt det faktum att vi hamnade i en paniksituation då det ju skulle vara väldigt svårt att få fram ett nytt företag som skulle slutföra den redan påbörjade utbyggnaden.
Vår bankkontakt plockade fram en byggsakkunnig som hjälpte oss i diskussionerna med entreprenören. Vi lyckades efter mycket bråk tvinga fram ett nytt kontrakt där alla moment specades samt en ny betalningsplan som inte var så framtung till entreprenörens fördel. Efter detta blev den byggsakkunnige skrämd av entreprenören att inte arbeta vidare med vårt bygge! Hur det gick till vet jag inte han bara meddelade att han inte ville arbeta åt oss längre!
Nu stannade bygget nästan helt upp. Entreprenören skickade folk som knappt visste vad de gjorde. Vi övervägde återigen att avbryta samarbetet men blev hotade av entreprenören med att han skulle stämma oss för kontraktsbrott! Vi lät bygget gå vidare och försökte rätta upp de värsta missarna (bl a revs en bärande vägg vilken vi fortfarande är osäkra på bärigheten av). Vi hade tack och lov klämt med en paragraf om vite i kontraktet och det började ju ticka ut.
Flera månader efter avtalat datum var det klart (eller eg inte). En besiktningsman kallades in och anmärkte på en rad saker (dock nästan enbart på det vi tog upp och kollade inte sådant vi trodde att han skulle kolla på t ex isoleringstjocklek i väggar samt bärighet etc). En vecka senare var han också "köpt/hotad" av entreprenören och gjorde en ombesiktning på entreprenörens bekostnad där alla anmärkningar ströks utan att entreprenören åtgärdat fler än ett fåtal.
Så var slutbesiktningen alltså avklarad och vi förväntades göra slutbetalning. Nu var vi helt slut efter allt bråkande och stridigheter så vi gjorde aldrig någon ombesiktning med ny besiktningsman utan tänkte vi betalar och slipper sk-ten! Visst en vecka senare dök det ner en ny faktura på ytterligare 200 000:- utöver den miljon vi just slutbetalat! Där fanns alla möjliga poster uppsatta; en del sådant vi inte alls kände igen, en del sådant vi kände igen men uppblåst till enorma proportioner (t ex fem begagnade dörrar som efter de passerat entreprenören ökat i pris från 4500 till 45 000!) samt ett litet antal poster vi borde betala för (sammantaget mindre än 5000).
Vi bestred fakturan och fick nästan omedelbart ett brev från motpartens advokat en hyfsat välrenomerad firma i Uppsala. Efter ett halvt års diskussioner kom ett förlikningsbud vi kunde tänka oss. Men innan vi hann acceptera sade entreprenören upp samarbetet med advokaten och skaffade en ljusskygg sådan ist.
I samband med detta överläts fodran mot oss till ett nytt företag med samma namn men ett annat årtal -2006. Det visade sig sedan att det gamla företaget gick i konkurs och nu blev vi brickor i ett spel.
Vi blev stämda i tingsrätten. Antagligen för att undvika att konkursförvaltaren lade rabarber på tillgångar i det gamla bolaget överläts alla tillgångar till det nya och det nya företaget drev fodran mot oss i rätten. Flera deadlines i rätten kom och passerades och motparten fick anstånd flera gånger bl a för att kunna skaffa sig ombud.
Det nya företaget började nu jagas av det gamla företagets konkursförvaltare. Slutligen krävde konkursförvaltaren tillgångarna tillbaka till konkursboet (fodran mot oss var en) och lade sedan ner fodran mot oss.
Mer än två år efter byggstart är alltså helv-etet äntligen över. Dyrt blev det att välja fel; vi fick betala våra advokatkostnader och står helt utan garantier på arbetet eftersom företaget som byggde ut/till är försatt i konkurs! Vi valde fel det är bara att inse men så här i efterhand går det ju inte att klandra sig själv ens för det - det är så oerhört lätt i en bransch där det går minst två oseriösa på varje seriös! Så till alla er som står i begrepp att bygga nytt eller till eller om; välj entreprenör med omsorg! Bygget kan visserligen gå snett ändå på andra sätt men då är man i en bättre sits om man har "rätt" entreprenör!
 
Jag är inte så bevandrad i konkurlagstiftning. Men troligen var den extra fakturan till er ett sätt för byggaren att flytta på sitt obeståndsdatum. Om man driver firman vidare trots att den är på obestånd så kan ägaren bli ersättningsskyldig personligen, och uttag av pengar och tillgångar kan gå tillbaka. Då gäller det för ägaren att genom mer eller mindre falska fordringar påvisa att firman visst inte var på obestånd när han tog ut pengar ur bolaget.

Troligen hade han aldrig räknat med att få ut pengar av er, men det gäller att hålla fordran vid liv tillräkligt länge för att inte hans uttag ur det konkursade bolaget skall gå tillbaka till konkursboet.
 
hempularen skrev:
Jag är inte så bevandrad i konkurlagstiftning. Men troligen var den extra fakturan till er ett sätt för byggaren att flytta på sitt obeståndsdatum. Om man driver firman vidare trots att den är på obestånd så kan ägaren bli ersättningsskyldig personligen, och uttag av pengar och tillgångar kan gå tillbaka. Då gäller det för ägaren att genom mer eller mindre falska fordringar påvisa att firman visst inte var på obestånd när han tog ut pengar ur bolaget.

Troligen hade han aldrig räknat med att få ut pengar av er, men det gäller att hålla fordran vid liv tillräkligt länge för att inte hans uttag ur  det konkursade bolaget skall gå tillbaka till konkursboet.
Ja det tror jag med - vi var aldrig något annat än brickor i hans spel! Det blev dock dyra läropengar för oss hur som helst! Och min historia ytterligare ett belysande exempel på hur fel det kan gå när man som privatperson hamnar i klorna på oseriösa företagare!
 
fy fasen det där lär inte roligt! :( Föratag som "blåser" privatperson är det värsta som finns. Hade de någon som helst moral så skulle dom lura någon i sin egen storlek (företag) men antar att det är lättare med privatpersoner. Sånna människor som driver sånna bolag skulle få näringsförbud och återbetala med pengar ur egen ficka. Skrämmande! Hade företaget några anmärkningar hos ARN eller skulder till kronofogden eller skatteskulder? Vet inte hur man ska skydda sig mot dessa företag men att kolla upp detta kanske kan ge något?
 
il_duce skrev:
fy fasen det där lär inte roligt! :( Föratag som "blåser" privatperson är det värsta som finns. Hade de någon som helst moral så skulle dom lura någon i sin egen storlek (företag) men antar att det är lättare med privatpersoner. Sånna människor som driver sånna bolag skulle få näringsförbud och återbetala med pengar ur egen ficka. Skrämmande! Hade företaget några anmärkningar hos ARN eller skulder till kronofogden eller skatteskulder? Vet inte hur man ska skydda sig mot dessa företag men att kolla upp detta kanske kan ge något?
Nej vi kollade företaget via kronofogde och SKM vilket var de kontroll sätt som vi då kände till och företaget var grönt där. Så här i efterhand inser man ju att företaget går i konkurs med jämna mellanrum och startar sedan upp med samma namn fast ett annat årtal) och lämnar då skulder etc bakom sig. Företrädaren för företaget har i och med konkursen av 2001 bolaget näringsförbud men har startat det nya företaget i en flickväns namn!
 
Jag vet en till som bara kör på och sen konkursar och öppnar nya företag i nya namn.. Fy så jä'la sjukt system.. Men jag tycker inta att det kan hålla hur länge som helst i ett litet samhälle. >:(
 
Ett tips när man ska anlita en byggfirma, är att förutom kolla att de har f-skattsedel och inget otalt med skattmasen, kolla med någon annan som har anlitat dem. Är de nöjda så är det ju troligt att även man själv blir det.
Man kan även kolla med folk som är anställda i samma bransch. I en mindre ort så sprider det sig ganska fort vilka som är oseriösa.
Man kan ju även kolla med konsumentverket och se om de har några anmärkningar mot företaget. Och kolla så de inte finns med i Justitia.

 
lordi skrev:
Ett tips när man ska anlita en byggfirma, är att förutom kolla att de har f-skattsedel och inget otalt med skattmasen, kolla med någon annan som har anlitat dem. Är de nöjda så är det ju troligt att även man själv blir det.
Detta som lordi skrev tycker jag personligen är det bästa sättet.

Har sett att det står mycket om företag som blåser privatpersoner här.
Kan säga att i det företag jag jobbar åt är det många privatpersoner som inte betalar. Företaget var nära att gå i konkurs pga obetalda fodringar från kunder vi lyckades ta oss ur det genom en stor lojalitet mot ägaren vilket innebar ett par svältmånader för våra familjer.Vi har nu börjat kreditpröva våra kunder och ta en högre handpenning. Och har fått en hög likviditet igen. Känns rätt olustigt att man inte kan lita på varandra.
 
Men jag blir helt chockad :surprised: fattar jag rätt, fick ni betala hans fantasifaktura?? Det verkar ju skitskumt!

Kram
 
pellerin skrev:
Men jag blir helt chockad :surprised: fattar jag rätt, fick ni betala hans fantasifaktura?? Det verkar ju skitskumt!

Kram
Nejdå det "enda" vi betalade var vår advokaträkning (ca 50 000!). Konkursförvaltaren lade ner fodran mot oss! Tror som Hempularen att fantasifakuran bara var ett sätt att skjuta fram obeståndsdatum...
 
En liten fråga: Hade ni ingen hemförsäkring med rättsskydd?
 
Jo!
 
..och ändå slutade era advokatkostnader på 50.000 kr?  :-?
 
Advokatkostnaderna slutade på 50 000 totalt! En del av detta täcktes av rättskyddet det andra fick vi betala själv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.