DandanRacing DandanRacing skrev:
Gammal tråd men har samma system i huset.

Fick du till någon arduino övervakning?

Jag har kopplat ur "elslukaren"(tillsatsvärmen) på vårat system så nu går den inte in runt nollan o bränner 1800w hela vintern. Dock när de blir runt -7 ute så slår "extremtermostaten" till o stänger av tillluft fläkten, den går en stund sen stannar den en stund o håller på så. Lite smått irriterande när man ska sova men man vänjer sig.

Har en ventilationsstyrning jag tänkte koppla in till aggregatet så att den mäter tempen på inluften efter korsväxlaren o sänker varvet på tillluftfläkten successivt istället för o stänga av.

Elförbrukning vet jag inte vad den drar, dock sjönk elräkningen till nästan hälften vintertid efter jag drog ur "elslukaren"

Effektiviteten vet jag inte hur man räknar ute men idag har vi 21grader inne -1 ute o den blåser in 15 gradig luft.
Hej!
Hittade ditt inlägg i en gammal tråd. Har just gjort samma upptäckt hos oss vad gäller 1,8 kw-elslukaren i en sådan Rexovent FTX från 1978... blev väldigt tydligt när jag skaffade en live-elförbrukningsmätare till huset nyligen... gör ont att se dess förbrukning när elpriserna är höga....
Minns du hur du gjorde för att koppla bort tillsatsvärmaren?
Mvh Tomas
 
Hej
Jag vet inte men jag tror att det blivit något konstigt. Jag har inte skrivit något inlägg om detta, tror jag. Jag har sökt på inlägg om Rexovent men…
Mvh
Uffe
 
H Husägare i Sörmland skrev:
Hej!
Hittade ditt inlägg i en gammal tråd. Har just gjort samma upptäckt hos oss vad gäller 1,8 kw-elslukaren i en sådan Rexovent FTX från 1978... blev väldigt tydligt när jag skaffade en live-elförbrukningsmätare till huset nyligen... gör ont att se dess förbrukning när elpriserna är höga....
Minns du hur du gjorde för att koppla bort tillsatsvärmaren?
Mvh Tomas
Jag kör med Tibbers övervakning men tvivlar på om vårt värmaren ens fungerar. Vi har en mindre effekttopp varje timme, men inget konstant som folk pratar om. Kan du posta din trendkurva?
 
  • Mobilskärmdump av energiförbrukningsapp med graf och nuvarande wattförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
a.fridh a.fridh skrev:
Jag kör med Tibbers övervakning men tvivlar på om vårt värmaren ens fungerar. Vi har en mindre effekttopp varje timme, men inget konstant som folk pratar om. Kan du posta din trendkurva?
Hej!

Upptäckte senare att värmaren bara går igång emellanåt när temperaturen börjar närma sig -10 typ så tyvärr kan jag inte posta någon Tibber-kurva på det nu då den inte går alls nu när det är runt 0:an. Ju kallare ute desto längre perioder gick den, så när det var under -10 såg kurvan ut som en fyrkantsvåg typ.

@DandanRacing - minns du hur du kopplade ur värmaren? :)

Mvh Tomas
 
H Husägare i Sörmland skrev:
Hej!

Upptäckte senare att värmaren bara går igång emellanåt när temperaturen börjar närma sig -10 typ så tyvärr kan jag inte posta någon Tibber-kurva på det nu då den inte går alls nu när det är runt 0:an. Ju kallare ute desto längre perioder gick den, så när det var under -10 såg kurvan ut som en fyrkantsvåg typ.

@DandanRacing - minns du hur du kopplade ur värmaren? :)

Mvh Tomas
Tack. Har inte mer än 3 veckors erfarenhet av dessa. Vi har ett 1-3-1. Och den termostaten ska ju slå till kring 11-13°c. Inget jag sett ännu trots temperaturer ned till tvåsiffrig minus. Vi har rätt stadig värme inomhus med dubbla luftvärmepumpar. Så växlaren har ändå en del att jobba med. Kanske inte kommer gå så himla mycket? Men vore ju kul att veta så att det åtminstone funkar 😅

En urkoppling ser jag nog inte som några bekymmer. Men vad kan det medföra annat än svalare tilluft? Kondens? Värmer ju hellre det med mina LVP än 1800W ren el.
 
a.fridh a.fridh skrev:
Tack. Har inte mer än 3 veckors erfarenhet av dessa. Vi har ett 1-3-1. Och den termostaten ska ju slå till kring 11-13°c. Inget jag sett ännu trots temperaturer ned till tvåsiffrig minus. Vi har rätt stadig värme inomhus med dubbla luftvärmepumpar. Så växlaren har ändå en del att jobba med. Kanske inte kommer gå så himla mycket? Men vore ju kul att veta så att det åtminstone funkar 😅

En urkoppling ser jag nog inte som några bekymmer. Men vad kan det medföra annat än svalare tilluft? Kondens? Värmer ju hellre det med mina LVP än 1800W ren el.
Precis så tänker jag också, hellre värma upp en luften med LVP än direktverkande el.
 
  • Gilla
a.fridh
  • Laddar…
H Husägare i Sörmland skrev:
Hej!
Hittade ditt inlägg i en gammal tråd. Har just gjort samma upptäckt hos oss vad gäller 1,8 kw-elslukaren i en sådan Rexovent FTX från 1978... blev väldigt tydligt när jag skaffade en live-elförbrukningsmätare till huset nyligen... gör ont att se dess förbrukning när elpriserna är höga....
Minns du hur du gjorde för att koppla bort tillsatsvärmaren?
Mvh Tomas
Tryck in den runda lilla metallplattan bakom de blå knapparna så det klickar till. (automatsäkringen)
Om du sedan vill aktivera elementen igen så trycker du in den blå knappen så det klickar till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.