L L Jan skrev:
Vänta tills de blir tonåringar! Inga fler kommentarer 😉
Har svårt att tro att våra barn och deras kompisar gärna vill hänga med oss i vardagsrummet när de är tonåringar 😉 Men har vi så tur att de vill det får de gärna göra det även om de spelar samma musik några gånger 😀
 
L L Jan skrev:
Vänta tills de blir tonåringar!
I WANNA ROCK! ;)

Personer kan också vara av High Sensitivity Person (HSP). Människor är inte lika även om det ser ut så.
"Highly Sensitive Person, or HSP, is a term coined by psychologist Elaine Aron. According to Aron’s theory, HSPs are a subset of the population who are high in a personality trait known as sensory-processing sensitivity, or SPS. Those with high levels of SPS display increased emotional sensitivity, stronger reactivity to both external and internal stimuli—pain, hunger, light, and noise—and a complex inner life."
 
  • Älska
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kör man en mixer så går det ju knappt att höra något annat än den.
Visst är det så. De flesta kör dock inte en mixer i längre perioder speciellt ofta.
 
L L Jan skrev:
Är också inne i ett annat liknande forum och frågar samma sak. Flera argumenterar om husets värde. Det är enligt någon större efterfrågan på hus med öppen.
Framtida värde alltså, är också viktigt. Man bor inte där för evigt.
Men kan detta verkligen stämma i verkligheten?
Hade det varit jag skulle jag planerat (om möjligt) för separat kök med matplats. Optimalt vore det om man kan ta bort den väggen senare alternativt tvärtom, dvs ni väljer öppen men ser till att ni kan sätta upp en vägg med eller utan dörröppning om ni vill. Vi har separat kök och så öppen planlösning matrum och vardagsrum (38 kvm). Funkar absolut men jag saknar att sitta i ett kök med middagsmys och att ha vardagsrum som ett eget rum. Skulle inte välja det igen i framtiden.
 
Jag bor i ett äldre hus med separata rum och hade inte velat ha en öppen planlösning. Det enda jag saknar med att ha nuvarande upplägg är att vår matplats (även när vi har gäster) är i köket. Jag hade gärna haft ett utrymme i nära anslutning till köket (om än inte I köket) där man kan matplats/matsal.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Personer kan också vara av High Sensitivity Person (HSP). Människor är inte lika även om det ser ut så.
"Highly Sensitive Person, or HSP, is a term coined by psychologist Elaine Aron. According to Aron’s theory, HSPs are a subset of the population who are high in a personality trait known as sensory-processing sensitivity, or SPS. Those with high levels of SPS display increased emotional sensitivity, stronger reactivity to both external and internal stimuli—pain, hunger, light, and noise—and a complex inner life."
Eller som jag läste på en blogg, så kallad högkänslighet är samma som autism, fast fint.
Men det är verkligen en bra idé att bygga ett autist-vänligt hus, när en ändå är igång och ska bygga nytt, som TS 😀!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
...så kallad högkänslighet är samma som autism, fast fint....
Skitsnack.
 
M MagHam skrev:
Skitsnack.
Det är en åsikt. Att beskrivningen över en högkänslig person påminner väldigt mycket om beskrivningen av en person med autism är en annan åsikt. Men högkänslighet är inte en etablerad diagnos, så det är lättare att självdefiniera sig som högkänslig än som autist. Och det är mer socialt gångbart att hävda sin högkänslighet än sin autism.

(Ursäkta OT.)
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är en åsikt. Att beskrivningen över en högkänslig person påminner väldigt mycket om beskrivningen av en person med autism är en annan åsikt. Men högkänslighet är inte en etablerad diagnos, så det är lättare att självdefiniera sig som högkänslig än som autist. Och det är mer socialt gångbart att hävda sin högkänslighet än sin autism.

(Ursäkta OT.)
Hsp är ett personlighetsdrag, inte en diagnos. Finns lika många skillnader som likheter mellan autism och hsp. Jag anser mig själv vara hsp men absolut inte autistisk och för att komma tillbaka till tråden…

Jag gillar halvöppna planlösningar. Jag vill inte sitta i soffan och höra när någon spolar i köket eller att fläkten är igång, vilket gör att jag föredrar när det dels finns lite yta mellan kök och vardagsrum och dels någon vägg så det inte är fritt blås. Har haft helöppet i mindre lgh där det varit kort avstånd mellan funktionerna och ser ingen vinning med det. I nuvarande hus har vi L-form med kök i ena delen, soffgrupp i andra och matplats i mitten med ett avstånd på kanske 10 m om jag går från soffa till kök, det är alldeles lagom enligt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.