Jag har arbetat ett antal år i Kina. För mig luktar detta klassisk svensk inkompetens. Man skall imponera med att man kan köpa japansk kvalitet till kinesiska priser och så fungerar det inte.

Att manualer är på kinesiska är bara ren inkompetens. För mig är detta inte sabotage utan naivitet och dumhet från Northvolts sida. Man skulle skaffat personal med erfarenhet av Kina och själv pp plats i Kina förvissa sig om att maskinerna höll måttet.

Att kineser inte talar engelska är vanligt, löses genom att importera tolkar och se till att varje kines i Sverige har en svensk motpart som hänger över honom och lär sig. Så gör nämligen kineserna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad jag hör så går fabriken i Skellefteå rätt bra nu sedan man slutade med egen katodtillverkning. Och Peter Carlsson var extremt tydlig att man inte har några som helst kvalitetsproblem på de produkter man levererar ut, utan det var i katod tillverkningen man hade problem med kvalitet. De kunder som får batterierna är tydligen mycket nöjda.
Jo nu kan inte fabriken gå bra när man varslar 1600 anställda varav 1000 vid Skellefteåfabriken.

Eller har man anställd för många som inte fungerar i Sverige och måste rekrytera nya?
Uppenbarligen så är det många som kommer från länder utanför EU.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...a-landet-ian-fran-karibien-forsvarar-mitt-liv

En märklig grön röra är det hursomhels som det mesta som härstammar från tyska Energiewende!!
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Undra om dom ens varit i Kina för att kolla på utrusningen dom tänkte köpa tillsammans med några svenska ingenjörer..

Borde man inte satsat på produktions linor med hög automatisering istället för att behöva ha 100 tals operatörer när man drar igång en stor fabrik i ett land ett av världens högsta skatter.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Nej troligen inte. Man förstår inte att I Kina måste man vara på plats.
 
P paralun skrev:
Jo nu kan inte fabriken gå bra när man varslar 1600 anställda varav 1000 vid Skellefteåfabriken.

Eller har man anställd för många som inte fungerar i Sverige och måste rekrytera nya?
Uppenbarligen så är det många som kommer från länder utanför EU.
[länk]

En märklig grön röra är det hursomhels som det mesta som härstammar från tyska Energiewende!!
NV har ca 2400 anställa i Ske-å
Som jag förstått det så är det först och främst de som har med byggnationen av det som inte är färdigbyggt som får gå, medan produktion är kvar.
 
M MrDizzy skrev:
NV har ca 2400 anställa i Ske-å
Som jag förstått det så är det först och främst de som har med byggnationen av det som inte är färdigbyggt som får gå, medan produktion är kvar.
Vet ej men SvT skriver så här, tidigare länkat.

"Hur många från tredje land som kan drabbas är oklart eftersom förhandlingar efter varslen inte har genomförts. De har ofta kvalificerade yrken som processtekniker, ingenjörer och kemister."
 
A Alexander HB skrev:
Det viktigaste var väl att få återvinningsdelen (revolt) klar, så att de kunde göra något av alla kasserade battericeller. Måste vara en utomordentligt dyr/dålig affärsidé att köpa in dyr litium, blanda den med annat skräp och sen försöka tjäna pengar på att återvinna den igen...

Nä, herr Carlsson har nog umgåtts med folk som Musk, och fått idén att han också kan ro något likt detta i land. Ekonom som han är, utan någon till synes befintlig ingenjörskompetens. Eller så var målet hela tiden att göra en exit innan det började sjunka, och isf får man väl gratulera till den väl genomförda planen. Sen är det ju lite trist att svenska AP-fonderna och därmed svenska pensionspengar gått på skiten...

Låt nu bara detta, om det artar sig som det verkar, bli en lärdom för framtiden, så att mer pengar inte pumpas in i de ännu mer onödiga grönt stål-projekten och liknande.

Eller så är det bara att inse att kineserna leker med oss nuförtiden. :/
Var inne på revolt för några veckor sedan och då verkade anläggningen vara igång så återvinningen verkar fungera men även där så är vissa delar inte klara men det verkar vara i drift.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Undra om dom ens varit i Kina för att kolla på utrusningen dom tänkte köpa tillsammans med några svenska ingenjörer..
Maskinerna har provkörts ihop med NVs erfarna ingenjörer hos respektive leverantör, med egna anställda som kan språket i resp land.

Det är mycket svårare att genomföra representativa test i verkligheten än i teorin när man bara har en del av produktionslinan hos en viss leverantör. Vad matar du in för testmaterial och hur utvärderar du produkterna som kommer ut?

Tänk att du ska bygga ett stålverk eller ett raffinaderi och fundera på hur lätt det är att få ihop och testa.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Just med tanke på stålverk, raffinaderier och annan processindustri påbörjade KTH för många år sedan utbildning av projektledare i civilingenjörsprogrammet och även på doktorandnivå. Undrar om Northvolt verkligen anställt några sådana med rätt kompetens i ledningen eller de bara kört på(?)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C
J Josth skrev:
Undrar om Northvolt verkligen anställt några sådana med rätt kompetens i ledningen eller de bara kört på(?)
Gissar att den aggressiva tidplanen varit styrande, och då har man ju inte så många alternativ än att försöka hålla bollen rullande. Även om man tidigt identifierar brister så vad skall man göra? Finns inte så mycket annat än att sätta upp dem på listan över saker som måste fixas, och sen hänger det på att det faktiskt blir fixat.
 
Nyligen jobbade jag med ett gäng mellaneuropeer. Det är ju lätt att tycka att det går smidigt och friktionsfritt för vi är så lika. Inte riktigt. Deras engelska var sämre än min, så vi enades att ge korta kommandon för att minimera missförstånd som gavs via walkietalkie i bullrig miljö. Nästa problem var auktoriteten. Det gick väldigt bra att samarbeta med de som såg mig som överordnad, men med deras chef var det värre. Resultatet blev att de inte vågade fatta egna beslut utan chefens godkännande med lång väntan som följd.

Om så här små kultur och språkförbistringar mellan nära nog grannländer kan skapa problem. Hur är det då med kulturer och språk från andra sidan jordklotet.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
De blev därtill enligt uppgift ganska blåsta av sina kinesiska leverantörer. Köpt maskiner och fått kinesiska bruksanvisningar endast. Google translate var visst populär.
Tydligen finns misstankar om att maskinerna styrs lite från Kina också..
 
M MrDizzy skrev:
Inom ledningsgruppen fanns det röster som förespråkade att koreansk utrustning skulle köpas, men valet föll på Wuxi Lead, som var det billigare alternativet.
(Från NyTeknik)
Detta är väl ett exempel på idioti. Vi har varit naiva eller något..

Ska man köpa kinesiskt gäller hängslen och livrem. Kontroll och kvalitetskontroll i alla steg.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Maskinerna har provkörts ihop med NVs erfarna ingenjörer hos respektive leverantör, med egna anställda som kan språket i resp land.

Det är mycket svårare att genomföra representativa test i verkligheten än i teorin när man bara har en del av produktionslinan hos en viss leverantör. Vad matar du in för testmaterial och hur utvärderar du produkterna som kommer ut?

Tänk att du ska bygga ett stålverk eller ett raffinaderi och fundera på hur lätt det är att få ihop och testa.
Borde dom inte ha noterat att programmen var på kinesiska då..
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Borde dom inte ha noterat att programmen var på kinesiska då..
Det är väl ungefär lika sannolikt att de missat det som att du skulle missa att din nya smartphone är inställd på kinesiska.

Men vad gör du när din telefon efter någon vecka börjar ge obegripliga felmeddelanden på kinesiska?
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.