Ja, det är en 230 V-häll och den har dessutom en begränsad effekt på 4.6 kW som passar den 20 A säkring du troligen har. Men det är ingen "riktig" häll som passar i ett hus med trefas om det har betydelse.
 
Enfas 20A ser ut att behövas för att köra den fullt ut
 
Kolla runt lite så tjänar du några hundralappar, och slipper skitfirman bygghemma

Orderöversikt från CompuMail ApS för en Bosch induktionshäll, totalt 3455 SEK inklusive leveransavgift via PostNord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
😇

Mobilskärmsbild som visar en varukorgssida från vitvaruexperten.com med leveransalternativ och totalbelopp inklusive moms på 3489 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Robert Malmborg skrev:
Hej!

Vill bara säkerställa att jag kan ha den här spisen i min lägenhet som har enfas. Tacksam för hjälp!

[länk]


MVH
Robert
Jag misstänker att man använder alla 3 faser som det troligen kommer in till ditt proppskåp.
Antar att du inte bara har en vanlig stickkontakt till spisen i dag.
Dessa 3 ingående faser kopplas in på de 3 olika elementen som beskrivs i texten.
Det ska även vara en Nolla i kontakten.
Då blir det 230 V till varje element.
Det brukar vara för 3 ingående faser nolla och jord på spisar. Men U bleck kan man koppla ihop elementen om inte 3 fasledare finns.
Men att belasta en fas med 20A låter för mej vara olämpligt. En lite lägenhet har sällan mer än 16A på inkommande.
 
J Jonas928 skrev:
Jag misstänker att man använder alla 3 faser som det troligen kommer in till ditt proppskåp.
Antar att du inte bara har en vanlig stickkontakt till spisen i dag.
Dessa 3 ingående faser kopplas in på de 3 olika elementen som beskrivs i texten.
Det ska även vara en Nolla i kontakten.
Då blir det 230 V till varje element.
Det brukar vara för 3 ingående faser nolla och jord på spisar. Men U bleck kan man koppla ihop elementen om inte 3 fasledare finns.
Men att belasta en fas med 20A låter för mej vara olämpligt. En lite lägenhet har sällan mer än 16A på inkommande.
Det är mycket vanligt med enfas i lite äldre lägenheter, där har man en 25A huvudsäkring och spisar säkrade med 20 A. Det är bara i lägenheter med gasspisar som man brukar ha 16 A som mätarsäkring/huvudsäkring.
 
  • Gilla
Berthramb och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, oerhört hjälpsamt!

Jag har förstått att en häll kan installeras på en mängd olika vis & vill säkerställa att jag köper en häll som har det som förväntas för att installera i mitt kök.

Har därför bifogat foton av nuvarande hällens installation & specifikationer.

Bifogar även bild på mitt proppskåp för säkerhets skull. Jag ser att det är 230 v, enfas, 25A. Men jag kan inget om detta.

Min nya fråga är; vad för specifikationer/detaljer behöver jag kolla på den häll jag ska köpa? För att den ska fungera bra & installeras i mitt kök.

Kan säga att 2 plattor på min nuvarande häll lagt av, visserligen 16 år gammalt, men tanken slog mig att den kanske inte passar min lägenhet.

Superschysst om ni kunde ge input.

Tack

MVH
Robert
 
  • Eluttag och kablage under bänkskiva i kök vid installation av en häll, del av installationsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en informationsetikett från baksidan av en spishäll med specifikationer som 230V, 50/60Hz, 3000W och modellnummer HAH-6000AB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett proppskåp med nummer 10 till 13 och märkningar på strömbrytare, däribland en Siemens-brytare för 230V, 2 poler, 25A, 30mA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du tagit bild på är jordfelsbrytaren.
Ta en bild på hela centralen.
 
D Dilato skrev:
Det du tagit bild på är jordfelsbrytaren.
Ta en bild på hela centralen.
Aha! Måste d va centralen till hela huset? Eller räcker det med proppskåpet(bifogad bild) i lägenheten?
 
  • Bild på en proppskåp (elcentral) med tolv säkringsbrytare och en jordfelsbrytare, märkt med Garo och Siemens komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med märkta säkringar för olika funktioner inklusive belysning, häll, ugn, diskmaskin, kyl och frys i en lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enfas 230V med 16A säkring ger en tillgänglig maxeffekt på 3680W.

Din gamla häll är på 3000W.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Enfas 230V med 16A säkring ger en tillgänglig maxeffekt på 3680W.

Din gamla häll är på 3000W.
Tack! Vart står det att säkringen är 16a?

Såg att d står 25A på klisterlappen i hörnet på proppskåpet, är d nåt annat?
 
R Robert Malmborg skrev:
Tack! Vart står det att säkringen är 16a?

Såg att d står 25A på klisterlappen i hörnet på proppskåpet, är d nåt annat?
Det står tydligt på förteckningen.
Lista över elgrupper med märkstyrka i ampere, där grupp 3 Häll är markerad med en 16A säkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och på säkringen
Närbild på en 230/400V C16 säkring från märket Garo med CE-märkning i en elcentral.

25A är säkert storleken på huvudsäkringen (som troligen sitter vid elmätaren).
 
Det står på säkringen ( C16) och på gruppschemat.
 
Ok tack för tålamodet! Då undrar jag om spisen jag länkade till i första inlägget funkar i mitt kök? Med 25a huvudströmbrytare & 16a häll.

Tacksam för svar!

Ska köpa ny ugn också:/
 
R Robert Malmborg skrev:
! Då undrar jag om spisen jag länkade till i första inlägget funkar i mitt kök
Nej, den drar för mycket ström.
Anslutningseffekt: 4 600 W =20A, din säkring är 16A.
Eller kanske, men inte på full effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.