Hej,
Jag är ev. intresserad av att köpa ett hus som har "vattenburen golvvärme via frånluftsvärmepump samt braskamin". Eftersom jag har noll erfarenhet av olika system för uppvärmning så undrar jag om detta system föranleder några speciella frågor eller risker el. dylikt. Tack.
 
Standardlösning i de flesta nyare hus från senare delen av 90-talet och framåt.
 
  • Gilla
Magnyz och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Kan ju vara bra att fråga hur gammal pumpen är så du vet om hur sannolikt det är att den snart går sönder. Är den så pass ny att det kan finnas garantier etc. så fråga efter något som kan visa när och var den är inköpt/installerad av.
Fråga hur mycket elpatronen i pumpen går vintertid.
 
  • Gilla
Magnyz
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan ju vara bra att fråga hur gammal pumpen är så du vet om hur sannolikt det är att den snart går sönder. Är den så pass ny att det kan finnas garantier etc. så fråga efter något som kan visa när och var den är inköpt/installerad av.
Fråga hur mycket elpatronen i pumpen går vintertid.
Tack. Vad kan vara en normal livstid på en sådan pump?
 
F
M Magnyz skrev:
Tack. Vad kan vara en normal livstid på en sådan pump?
Runt 20 år med några reparationer, t ex byta kompressorn.
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnyz och 1 till
  • Laddar…
På vissa modeller får man t.ex. räkna med att byta kompressorn efter ca 10 år.
 
  • Gilla
Magnyz
  • Laddar…
Jag läste precis att den kritiska gränsen för en frånluftsvärmepump är 17 grader. Eftersom detta hus är tänkt att användas som ett fritidshus dvs man kommer ju antagligen bara ha underhållsvärme på typ 15 grader när man inte är där. Då tänker jag att det blir elpatronen som helt och hållet kommer stå för underhållsvärmen. Kan man möjligen säga att frånluftsvärmepump inte är den smartaste lösningen för fritidshus om man är lite orolig för framtida extrema elpriser?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
M Magnyz skrev:
Jag läste precis att den kritiska gränsen för en frånluftsvärmepump är 17 grader. Eftersom detta hus är tänkt att användas som ett fritidshus dvs man kommer ju antagligen bara ha underhållsvärme på typ 15 grader när man inte är där. Då tänker jag att det blir elpatronen som helt och hållet kommer stå för underhållsvärmen. Kan man möjligen säga att frånluftsvärmepump inte är den smartaste lösningen för fritidshus om man är lite orolig för framtida extrema elpriser?
Ja FLVP är ingen vidare för fritidshus. Den bygger ju att återvinna spillvärmen från spis, elektronik, människokroppar osv.

Jag hade nog kompletterat med en luftluft.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja FLVP är ingen vidare för fritidshus. Den bygger ju att återvinna spillvärmen från spis, elektronik, människokroppar osv.

Jag hade nog kompletterat med en luftluft.
Huset är på 116m2 (1 plan, östra södermanland) och har en total el-förbrukning per år på strax över 23000kWh. Lite googling på dessa siffror verkar indikera att el-förbrukningen är ovanligt hög. Som du säger, en komplettering av ngt annat ser ut att vara en bra idé.
 
Om elförbrukningen är 23000 kWh till 116 m2 i Södermanland så är värmepumpen trasig.
 
  • Gilla
Isakare och 4 till
  • Laddar…
R
J Josth skrev:
Om elförbrukningen är 23000 kWh till 116 m2 i Södermanland så är värmepumpen trasig.
Det behöver den inte vara, precis som det skrivs ovan så behöver den över en viss temp för att kunna fungera korrekt. Annars går den på elpatron.

Om huset används idag som fritidshus så tror kanske nuvarande ägare att de sparar el på att sänka värmen till 10 grader när de inte är där.

Vilket gör att värmepumpen bara går på elpatron hela tiden…
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Det behöver den inte vara, precis som det skrivs ovan så behöver den över en viss temp för att kunna fungera korrekt. Annars går den på elpatron.

Om huset används idag som fritidshus så tror kanske nuvarande ägare att de sparar el på att sänka värmen till 10 grader när de inte är där.

Vilket gör att värmepumpen bara går på elpatron hela tiden…
Det här var intressant. Huset används idag som året runt bostad så antar att man har normal inne-temperatur. Elförbrukningen jag nämnde på strax över 23000kWh inkluderar även hushållsel och inte bara värmen men känns ju väldigt hög. Uppenbart att jag måste gräva i detta.
 
R
Ja då lär den inte fungera som den ska
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Om elförbrukningen är 23000 kWh till 116 m2 i Södermanland så är värmepumpen trasig.
Låter väldigt mycket. Runt 12 000-15 000kwh hade nog känts mer normalt. Såklart många okända faktorer här.😵‍💫
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnyz och 1 till
  • Laddar…
Ligger de på 23000 kWh inkl att de har braskamin och normaltemp inne via golvvärme.... min första reaktion är att värmepumpen är sönder.

Iofs iom att det är ett fritidshus så är frågan om hur mycket isolering huset har i väggar och tak.

Som jämförelse med mitt hus i utanför Norrköping (inte så långt från Södermanland mao):
90kvm bostadsyta med 8cm isolering i väggar och ca 30cm kutterspåns isolering i taket
90kvm källare utan isolering
har 23C inne på vintern (varmt mao) på bostadsvåningen
har 17C på vintern i källaren
en pool juni, juli & augusti som håller 32C
samt tar ett 30tal 40C bad i badkar per vinter.
LVVP iofs som värmer både hus och pool men inte varmvattnet till badkaret
Allt detta gör av med ca 14500 kWh / år.
 
  • Gilla
Magnyz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.