O O skrev:
Skall den sitta ute kommer den att bli utsatt för väder och fukt från alla sidor det är en tuff miljö. I sådant fall skulle jag alla gånger välja tryckimpregnerat virke. För att få bäst hållbarhet. Gärna så kvistfritt det går att hitta.

"kärnfuru" finns i olika kvaliteter men det är svårt att finna riktigt bra. Väljer man tryckt virke spelar det ingen roll. Då är det tom en fördel att undvika kärnvirke eftersom impregneringen har svårare att tränga in i den. "kärnfuru" har helt enkelt sämre motståndskraft och högre pris samt är svårare att finna.
Lite kinkigt med tryckimpregnerat om man ska måla grinden vit. Man måste ju då vänta något år eller två tills impregneringen hunnit "torka" lite innan man kan måla (iaf säger expertisen det)...
 
E Ehrlemark skrev:
Man måste ju då vänta något år eller två tills impregneringen hunnit "torka" lite innan man kan måla
Den som väntar på något gott... Skämt åsido, måste den målas i år är tryckt virke inte så lyckat men värderar man den extra hållbarheten kanske man kan vänta ett år eller två med målning.
 
E Ehrlemark skrev:
Lite kinkigt med tryckimpregnerat om man ska måla grinden vit. Man måste ju då vänta något år eller två tills impregneringen hunnit "torka" lite innan man kan måla (iaf säger expertisen det)...
Inga problem med målning av tryckimpregnerat NTR-AB/B om man slipar och avfettar ytan med nafta och sedan grundar med en metallprimer, typ Caparols Uniprimer. Inga grundoljor eller liknande. Däremot behöver man låta fukten dra ur ordentligt. Gärna över en vintern utomhus innan man bygger den.
 
E Ehrlemark skrev:
Lite kinkigt med tryckimpregnerat om man ska måla grinden vit. Man måste ju då vänta något år eller två tills impregneringen hunnit "torka" lite innan man kan måla (iaf säger expertisen det)...
Nja. Inte riktigt.

Det viktiga är att virket hunnit torka innan man målar. Tryckimpregnering innebär att virket blir genomblött. Så det tar ett tag innan det torkat tillräckligt. Fuktigkvoten skall vara under 16% när man målar. Bara att mäta om man vill vara säker.

Ofta har trallvirke torkat tillräckligt redan på brädgården.
 
Jag byggde i reglar av gran, försökte hitta så kvistfria och tätvuxna som möjligt. Jag gjorde en rätt avancerad grind i mitt tycke, allt är ifällt halvt i halvt och limmat, inga skruv förutom till beslagen. Jag tror och hoppas att den kommer hålla länge, det går ju att laga eventuella rötskador i framtiden. Skulle jag en till grind hade jag nog valt furu från någon som kan såga och hyvla rätt dimension direkt. Men här var det skönt att kostnaden var låg för virket då det blev fel ibland, då var det enkelt att bara göra om den delen.

Jag gjöt även grindstolparna själv.
 
  • Vit trägrind mellan ett hus och en garagebyggnad, med brunfärgade grindstolpar och en stengång framför grinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
Hyvlat, eller ohyvlat beror ju helt på vilken typ av grind man har tänkt bygga. Har man ett enkelt staket av stående ohyvlade brädor, som man bara ska ha en öppning i så gör man den sannolikt lika.
Ska man däremot ha en lite tjusigare grind så passar hyvlat betydligt bättre.
Men gran finns i väldigt många dimensioner, men bara de grövre är hyvlade på alla sidor. Furu är alltid hyvlat, men finns normalt sett i väldigt få dimensioner. Tryckimpregnerat finns men är inte så bra att måla.
 
A AG A skrev:
Furu är alltid hyvlat, men finns normalt sett i väldigt få dimensioner.
Nej, XL bygg har till exempel artnr M0123 ohyvlade fura 50*200 om TS själv önskar klyva fram ämnen till grinden.
 
Hyvla kan man enkelt göra själv så kommer man (oftast) billigare undan genom att köpa ohyvlat. När det inte är mer virke än till en grind går det utmärkt att handhyvla.

Om man dessutom tänker såga ner dimensionerna så måste man ändå hyvla efteråt om det ska vara hyvlat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.