Vad för häck ska man använda sig av? Den ska vara vintergrön, tät , ganska snabbväxande och tålas att klippas relativt hårt. Gärna en högväxande också. Kom med förslag!

Jocke
 
Du kan inte ställa frågan utan att ange var någonstans du bor/klimatzon. Varför inte komplettera/uppdatera din profil?
 
Gran kanske.
 
Eller idegran.
Inte väldigt snabbväxande i o f s men vill du ha vintergrönt får du göra avkall på det. Du hittar inte de mest snabbväxande bland de vintergröna.
 
Ja allt beror ju som sagt på läget... sol, vind, zon, jord..... :confused:
Tuja brabant är ju annart tät o vintergrön, toppar den gör du när den har nått den höjd du vill ha.. innan friserar du den bara på sidorna.
 
vintergrön liguster tycker jag är snyggt. blir inte lika "kyrkogårdsaktigt" som gran
 
Jo, men man måste ha ett rätt milt klimat för att den "vintergröna" ligustern (sorten 'atrovirens') verkligen ska vara vintergrön.

Thujasorten som DragonLady nämner heter förresten "brabant", inte "drabant".
 
Jag bor i Vänersborg.
 
Vintergrön liguster går bra där. Men tar ett par år att få upp i höjd. Taxus tar längre tid men blir väldigt vacker (och är jättedyr). Undvik thuja ... har skrivit mycket om thujahäck i tidigare trådar. Finns buxbom som också blir hög - men tar också tid.

Nytt är att man faktiskt kan sätta bambu som häck och som kan bli väldigt snyggt. Men kräver även plats på bredden (bör inte sättas längs mur) - fördelen med denna är att det bör räcka med ett ex per 1,5 meter så den behöver inte bli lika kostsam. Resultatet kommer snabbt. Man bör välja en lagom kraftig sort. Om du är intresserad kan du besöka www.isgrannatorpstradgard.se som har en av Europas största val av just bambu, du får stor hjälp av trädgårdsmästaren där och plantskolan ligger inte så långt från dig.
 
Varför ska man undvika thuja?
 
Använd sökfunktionen i just detta forum så ser du att detta kommit upp flera ggr. Senast
[länk]
Många blir jättenöjda med thuja Brabant som redan efter ett par år växt upp till rejäl, grönskande häck. Men om man tänker långsiktigt - 10/15 år - kan den bli ett riktigt riktigt otyg med tillväxt på 70-90 cm/årligen i höjd - och rejäl tillväxt även i sidled. Den kräver årlig klippning och helst två ggr/säsong. Hoppar man över något år blir den svår att få rätsida på och en försummad thujahäck kan sällan repareras. Jag vet av egen erfarenhet! Slet otroligt med den 30 m långa häcken mot grannen. Varken grannen eller jag ville ha bort insynsskyddet så jag behövde 'bara' sköta min sida men det var ett jättetungt jobb och krävde varje gång två släp grenklipp till tippen.

I hörnan stod en forsythia som jag tog bort och kompletterade med tre välväxta thuja Smaragd. Dessa växte alls inte så yvigt som Brabanten men blev ändå drygt två m hög och mycket tät. Smaragden behåller dessutom sin vackra gröna färg även på vintern - Brabanten blir schabbigare och brunare. Smaragden krävde endast lättare putsning på sommaren. En välskött thujahäck är jättefin - men det är ack så sällan man ser en välklippt äldre thujahäck.
 
G
Bättre val framför "brabant" är "smaragd".Hålles in på sidorna tills önskad höjd uppnåtts,därefter toppas den i ung ved.Låt aldrig det som skall klippas bli tjockare än max.som ett lillfinger och klipp aldrig på naken ved utan se alltid till att ha grönt bakom klipp.
En välskött och välformad thujahäck är alldeles utmärkt som insynsskydd,dessutom grön året om.Växer relativt snabbt och är hyggligt billig i inköp.(Dessa säljs ofta som lockvara på större bygg & trädgårdsvaruhus).
 
G
Hej igen.
Detta är "Brabant" 6år,köptes om jag vill minnas 1.20 hög,planterades 3st/meter.
Detta år är det dags för toppning,har bara hållit in sidorna hitills.Häcken blir då ca. 2.20 hög.
Grön,tät och fin.Har för mig att dom kostade 69:-/st.
Dock är som tidigare sagts "Smaragd" ett bättre val,men oftast dyrare.
Gör ett försök med nytagna bilder.........
Mvh.Gurra.........:D
 
  • Bilder2 882.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilder2 883.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du plats för viss bredd tycker jag du ska titta på prunus rotundifolia. Den har handstora blanka frodiga blad på vintern. Blir rejält stor men kan hållas nere och den klarar av att sågas ner helt och hållet om den blir alltför stor. Kan frysa vissa hårda vintrar men då föryngrar man den bara genom hård beskärning. Fordrar dock visst utrymme. Kolla i plantskolan!
 
Finns det någon maxhöjd på "brabant" och "Smaragd"?

Hur blir de om det får växa helt fritt? Vi har en ganska stor tomt (3000 kvm) och vill ha insynsskydd mot en granne. Tänkte plantera 2-3 plantor/meter och låta dem växa fritt. Eller måste man hålla efter klippningen för att de ska bli fina?

Det bästa vore om det räckte att klippa dem runt om och att plantan inte växer mer när det nått en viss höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.