SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vadå haha? "Rais 600 glaslucka, sidoglas höger & vänster" står det på översta raden på offerten. De kostar ju nästan 60 000 med momsen. Saftigt!
Det är själva kaminen, inte bara sidoluckor😅
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M Mjolt skrev:
Fick denna offert från hantverkare för att köpa samt sätta in insats / skorsten , hela paktet helt enkelt.
Bor i kranskommun till huvudstaden, huset är en modern låda á la 2017 med två våningar ca 2.8m+2.7m i takhöjd och papptak med lätta access med stege och takterass.
Rökkanalen ska gå in i rummet bakåt sen rakt upp (L-form)

Kostnaden 184k brutto känns åt det styvare hållet. kan få ner kostnad för skorstensmodul 12k, och kanske lite småposter. Någon som har tankar om kostnad för skivor och för arbetet?

Allt gott,
Mjolt!
2,70 och 2,80 i takhöjd. Rimligt nybyggd villa i modern stil. Förort till Sthlm.

Antyder exklusivt boende och som att byggaren därmed kanske tar höjd för att ni kommer vara kräsna vad gäller utförandet. Svårt förhandlingsläge.
 
Claes Sörmland
H Hybro skrev:
Denna kostade för 22 år sedan färdig monterad på plats med skorsten som vi monterade själva, inklusive kraftig förstärkning av golv o grund, ganska exakt
100 000 kr.
Ugnen vill jag minnas kostade 68 000 kr, plus 3 dagars montering av ugnsmakare.
Har sett priser i år på denna Tulikivi på ca
160 000 kr, plus montering, skorsten mm.
[bild]

Enda värmekällan i huset, året runt.
Funkar finfint... Lite underhåll med eldfast bruk i eldstaden varje sommar.
Eldar upp ca 15 - 20 kbm björkved om året.
Det är det värt.
Så om priserna i branschen har följt KPI så borde din installation 2002 gå på 152 000 kr idag.

Kalkylator visar att 100 000 kronor från 2002 motsvarar 151 655,80 kronor år 2024.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Räknar värre än Vibble gjorde.

Totala kostnaden är något helt annat.


Du såg väl att bara ugnen numer kostar mer än 160 000 kr omonterad.
Därtill kommer skorsten., med takarbete. Förstärkning av golv, fundament
o s v. Vilket lär kosta mycket mer än 10 000 kr.
 
Redigerat:
Använder bakugnen även till matlagning.
 
K
Jag fick offert och har gått vidare på en contura 61a (ser liknande ut) för 116.000kr. Installation med skorsten osv, dock ej värmelagringssten. Detta är utan ROT pga nybygge.
Säg till om du är intresserad av offerten. (Gäller Södermanland).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hybro skrev:
Räknar värre än Vibble gjorde.

Totala kostnaden är något helt annat.


Du såg väl att bara ugnen numer kostar mer än 160 000 kr omonterad.
Därtill kommer skorsten., med takarbete. Förstärkning av golv, fundament
o s v. Vilket lär kosta mycket mer än 10 000 kr.
Det visar väl bara att branschen inte följer KPI. Att byggsektorns tjänster och byggvaror har ökat betydligt mer i pris än KPI.
 
M Mjolt skrev:
Fick denna offert från hantverkare för att köpa samt sätta in insats / skorsten , hela paktet helt enkelt.
Bor i kranskommun till huvudstaden, huset är en modern låda á la 2017 med två våningar ca 2.8m+2.7m i takhöjd och papptak med lätta access med stege och takterass.
Rökkanalen ska gå in i rummet bakåt sen rakt upp (L-form)

Kostnaden 184k brutto känns åt det styvare hållet. kan få ner kostnad för skorstensmodul 12k, och kanske lite småposter. Någon som har tankar om kostnad för skivor och för arbetet?

Allt gott,
Mjolt!
Ser att brandmursplattan är fel prissatt.
1500+ mons 17000 är felräknad.
 
Monterade in en Rais 500/2 i fritidshuset år 2020. Då ingick rivning av befintlig öppenspis, renovering av skorstenskanal med 120 mm insatsrör, inbyggnad av kassetten samt putsning av inbyggnaden. Kostande då 50 tkr inkl moms och ROT.
 
Sinnessjukt dyrt skulle jag säga, skulle skrattat länge om jag fick den offerten.
Ta installationskostnaden tex, 50000+, det är väl minst 100-200 timmar för
de utomeuropeiska arbetare som förmodligen kommer göra jobbet?
 
M mojjen skrev:
Det är själva kaminen, inte bara sidoluckor😅
Jaha. Kul att man kan bjuda på ett asgarv.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
M Mjolt skrev:
Fick denna offert från hantverkare för att köpa samt sätta in insats / skorsten , hela paktet helt enkelt.
Bor i kranskommun till huvudstaden, huset är en modern låda á la 2017 med två våningar ca 2.8m+2.7m i takhöjd och papptak med lätta access med stege och takterass.
Rökkanalen ska gå in i rummet bakåt sen rakt upp (L-form)

Kostnaden 184k brutto känns åt det styvare hållet. kan få ner kostnad för skorstensmodul 12k, och kanske lite småposter. Någon som har tankar om kostnad för skivor och för arbetet?

Allt gott,
Mjolt!
Det var intressant, att se "upprisningen" på vissa komponenter. Den där brandskyddsskivan tex från Scheidel betalade jag 1600kr ink moms för EN styck hos Beijer. Alltså riktigt överpris redan där. Rekommenderat pris från Scheidel är 800kr/st. Övrigt material likadant, de tar i från tårna.

Jobbet är omfattande minst sagt. Så det är svårt att avgöra allting. Du får även komma ihåg att du garanterat kommer gå över offerten i kostnad då det tillstöter problem och ändringar med vägen. Jag drog över 30% på min kamin. ..
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
A andersudden skrev:
Ser att brandmursplattan är fel prissatt.
1500+ mons 17000 är felräknad.
Kolla en gång till.....
Offerten omfattar 9 st brandmursplattor, och offertpriset för dessa är rimligt (dock inte lågt), så totalsumman stämmer.

Jag vet av egen erfarenhet hur mycket arbete det är att bygga upp en hel omslutning + (i detta fall) ett vedförråd runt en prefabricerad kamininsats. Jag ville ha en liknande kamin (skjutlucka med glas på 3 sidor) med en full omslutning i vitkalkputs från golv till tak tillsammans med en komplett plåtskorsten i ett 2 våningshus med vind (år 2022). Då var det höga energikostnader och "alla" ville ha braskaminer och öppna spisar att elda i. Alla installationsföretag jag frågade (också i Stockholmstrakten) var fullbelagda med jobb, bara ett företag ville offerera.Den offerten låg strax under det TS visar.
 
Här kommer en bild från nätet som jag tror visar på ungefär den typ av utförande som TS har fått en offert på, dock bara med 2 sidor glas. Alltså inte bara en sluten svart braskamin med ett vertikalt svart skorstensrör som man ser i många hustillverkares kataloger (lågprisvarianten)
Braskamin med vit omramning och svart glasskiva bakom, placerad i ett ljust rum med trägolv. Några ljus och en liten staty står på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.