M Mjolt skrev:
Fick denna offert från hantverkare för att köpa samt sätta in insats / skorsten , hela paktet helt enkelt.
Bor i kranskommun till huvudstaden, huset är en modern låda á la 2017 med två våningar ca 2.8m+2.7m i takhöjd och papptak med lätta access med stege och takterass.
Rökkanalen ska gå in i rummet bakåt sen rakt upp (L-form)

Kostnaden 184k brutto känns åt det styvare hållet. kan få ner kostnad för skorstensmodul 12k, och kanske lite småposter. Någon som har tankar om kostnad för skivor och för arbetet?

Allt gott,
Mjolt!
Jag betalade 63k efter Rot för fyra insatsrör, ommurad skorsten över nock, Contura insatskamin och inmurning av vedspis i kök och diverse putsning av mur invändigt. Som en jämförelse. Spontant känns det lite dyrt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
De måste kunna göra detta jobb på timme. Sjukt ju.
 
  • Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
Denna kostade för 22 år sedan färdig monterad på plats med skorsten som vi monterade själva, inklusive kraftig förstärkning av golv o grund, ganska exakt
100 000 kr.
Ugnen vill jag minnas kostade 68 000 kr, plus 3 dagars montering av ugnsmakare.
Har sett priser i år på denna Tulikivi på ca
160 000 kr, plus montering, skorsten mm.
Tulikivi-ugn med eld i en mysig stuga, grå sten, korg med ved, träväggar och tak. Ugnen används som enda värmekälla året runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enda värmekällan i huset, året runt.
Funkar finfint... Lite underhåll med eldfast bruk i eldstaden varje sommar.
Eldar upp ca 15 - 20 kbm björkved om året.
Det är det värt.
 
  • Gilla
Finflash och 10 till
  • Laddar…
Kickman Kickman skrev:
Blir nyfiken, "sex slangar", är det sex pipor i skorstenen eller har ni flera i en och samma?
Det är en murad storpipa på typ 50x50cm eller så. Eftersom vi behövde både ventilation och rökkanaler från två våningsplan drogs det sex slangar och fylldes med vermikulit. Så vi gick i princip från "en pipa" till "sex pipor".
 
  • Gilla
Kickman och 1 till
  • Laddar…
M Mjolt skrev:
Fick denna offert från hantverkare för att köpa samt sätta in insats / skorsten , hela paktet helt enkelt.
Bor i kranskommun till huvudstaden, huset är en modern låda á la 2017 med två våningar ca 2.8m+2.7m i takhöjd och papptak med lätta access med stege och takterass.
Rökkanalen ska gå in i rummet bakåt sen rakt upp (L-form)

Kostnaden 184k brutto känns åt det styvare hållet. kan få ner kostnad för skorstensmodul 12k, och kanske lite småposter. Någon som har tankar om kostnad för skivor och för arbetet?

Allt gott,
Mjolt!
Kolla med typ Kaminbutiken eller Elda. Deras installatörer brukar kunna göra det mesta som behövs. Utan att vara expert så borde det kunna gå att få för runt 100k iallafall.
 
  • Gilla
ornet
  • Laddar…
N Nydell skrev:
Jag har precis beställt en liknande kamin (kostnadsmässigt)
Rais viva 140l, med sidoglas värmemagasin och clever air osv

Fick 10% på materialet ca, även förhandlat till mig ett golvskydd utan extra kostnad.

Det som skiljer för mig är 1 plan, dock 360 i takhöjd och ja genom vind, har pannor på taket.

Men det skiljer ju MYCKET på sista raden.
Du har en vanlig kamin. Han ska ha en insats som ska kläs in med skivor och sen putsas. Gäller att jämföra lika.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
M Mjolt skrev:
Fick denna offert från hantverkare för att köpa samt sätta in insats / skorsten , hela paktet helt enkelt.
Bor i kranskommun till huvudstaden, huset är en modern låda á la 2017 med två våningar ca 2.8m+2.7m i takhöjd och papptak med lätta access med stege och takterass.
Rökkanalen ska gå in i rummet bakåt sen rakt upp (L-form)

Kostnaden 184k brutto känns åt det styvare hållet. kan få ner kostnad för skorstensmodul 12k, och kanske lite småposter. Någon som har tankar om kostnad för skivor och för arbetet?

Allt gott,
Mjolt!
RAIS verkar vara en av de dyrare eldstäderna, så min jämförelse är inte precis den samma. Men jag fick kamin och plåtskorsten (ca 6 meter) för ca 45000kr. Därtil ska läggas 10000 i plåtslagarkostnad. Låt säga max 60000 kr. Funktionen är samma dvs man kan bränna ved och rök kommer upp i en skorsten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det ser väldigt dyrt ut. Jag använde ju inte hantverkare men själva jobbet bör inte ta speciellt lång tid. Jag monterade själv en contura 620, skorsten, draftbooster, ca 2 (långa) dagars arbetstid. Med sotare som besiktade efteråt totalkostnad 65k (2023). Bygglovet tillkom utöver detta givetvis. Du har en dyr kamin men är du lagom händig så har du mycket att spara. Ta definitivt in fler offerter annars
 
Det går att göra mycket själv.

Många tips finns ju på nätet och här på forumet.

Roligast var väl att montera modul-skorstenen.
Och i samband med nytt yttertak för några år sedan blev det pynt av skorstenen ovan tak.

Modul-skorsten monterad på ett tegeltak, dekorerad med mörk sten och en rund topp, omgiven av träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mark0 och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Kan bara chippa in med min begränsade erfarenhet av denna bransch från vårat köp och installation av insats med murning och allt vad det innebar (skorsten hade vi redan, vi bytte ut en befintlig öppen spis. Vi tog in 5 offerter och de gick från ca 30kkr till 180kkr. Inte för exakt samma insatser men i stort sett jämbördiga och stora prisskillnaden var aldrig själva insatsen utan allt jobb och material omkring. Vill minnas att eldabutiken var solklart dyrast och hade överlägset sämst villkor (mängder med märkliga frånskrivningar av ansvar gällande bjälklag m.m. i offerten). Det slutade med att vi tog något i mitten prismässigt med bäst villkor och där vi hade fått bäst känsla för företaget. Vi blev supernöjda med resultatet.

Så i grunden och botten vill jag säga: ta in ett gäng offerter! Branschen verkar fylld av opportunister som tar ockerpriser och kanske också skojare som lovar mycket men kanske inte levererar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M Mjolt skrev:
Haha, vilka sidoluckor?
Tja, de på själva insatsen kanske.
 
Ser rimligt ut. Mycket pengar, men rimligt. Monterade in en Reis i våras i befintlig rökgång. Kaminen kostade 100’, jobbet 40’ och material/avgifter 20’. Då får ingick puts men inte målning. Vi förhandlade oss till lite rabatt i form av en uteeldstad i corten som skulle kostat 10’ som lite plåster för arbetskostnaden som kändes väldigt hög - två killar x 2 dagar ca. Montera själv skulle jag inte ge mig på, har för mycket respekt för denna typen av jobb, men har man erfarenhet sedan tidigare så är det kanske ok.
 
jag bytte mitt tak för 116 (hel entrep)
 
Mats-S
184K för en typ "braskamin" ... men visst, har man för mycket pengar över så märks det väl knappast i hushållskassan 😆
Många brasor blir det innan den investeringen är intjänad 😉
 
  • Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.