Fick denna offert från hantverkare för att köpa samt sätta in insats / skorsten , hela paktet helt enkelt.
Bor i kranskommun till huvudstaden, huset är en modern låda á la 2017 med två våningar ca 2.8m+2.7m i takhöjd och papptak med lätta access med stege och takterass.
Rökkanalen ska gå in i rummet bakåt sen rakt upp (L-form)

Kostnaden 184k brutto känns åt det styvare hållet. kan få ner kostnad för skorstensmodul 12k, och kanske lite småposter. Någon som har tankar om kostnad för skivor och för arbetet?

Allt gott,
Mjolt!
 
  • Offert för installation av insats/skorsten, inklusive detaljerade kostnadsposter för material och arbete, samt moms och slutsumma på 184 000 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert för installation av insats och skorsten: detaljerade kostnader för material, arbete och skatterabatt (ROT-avdrag) specificerade, total kostnad 184 000 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
OPP123 och 6 till
  • Laddar…
Det verkar vara sidoluckorna som kostar mycket.
 
  • Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Det verkar vara sidoluckorna som kostar mycket.
Haha, vilka sidoluckor?
 
  • Gilla
Rangerking
  • Laddar…
Är skorsten så jävla dyrt? :D
 
  • Gilla
Quiltar och 1 till
  • Laddar…
Nä.. i helvete heller hade jag sagt..
 
  • Gilla
Tradgardsfe och 9 till
  • Laddar…
Som vanligt bör man alltid ta in flera offerter för att se om priserna man har fått är rimliga..
 
  • Gilla
Haksav och 3 till
  • Laddar…
Om pengar inte är ett problem är det väl bara att slå till?

Jag tycker det verkar dyrt och hade nog valt att ta ett par dagars tjänstledighet och monterat skorsten och eldstad själv.
 
  • Gilla
LordJN och 17 till
  • Laddar…
Är ju en rätt dyr kamin du valt så klart det kostar en del hur som helst. Jag hade nog valt att installera den själv, löner sig ju att ta ledigt från jobbet även om det så tar en hel vecka.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Å fy helvete. För lite mer än det där fick vi två antika kakelugnar uppmurade, inklusive nya fundament och brandskivor mot väggen. Samt ventilationskanaler och rökkanaler fixade i skorstenen. Samt takstege/plattform. Plus en del invändigt jobb för att fixa allt regelrätt och korrekt. Ja, och så eldstadsplan i marmor samt fris.

Nu hade vi visserligen en skorstenspipa murad sedan innan. Men ändå. Drogs sex slangar i den, 2-3 våningar.

Är det verkligen sådär dyrt med en vanlig kamin och skorsten?
 
  • Gilla
MR Biggles och 6 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Är det verkligen sådär dyrt med en vanlig kamin och skorsten?
Nej
 
  • Gilla
OPP123 och 2 till
  • Laddar…
M Mjolt skrev:
Haha, vilka sidoluckor?
Vadå haha? "Rais 600 glaslucka, sidoglas höger & vänster" står det på översta raden på offerten. De kostar ju nästan 60 000 med momsen. Saftigt!
 
  • Gilla
  • Wow
ylven och 5 till
  • Laddar…
Fick en platsbyggd, efter egen design, kamin med en inbyggnad contura i7 kassett och skorsten och totalt arbete för typ 84kkr i våras. Varav bara kaminen var typ 30kkr. Kändes lagom.
 
  • Gilla
Langos
  • Laddar…
P
Klart du ska ha en riktig besiktning - ta bort den de erbjuder och ordna egen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nu hade vi visserligen en skorstenspipa murad sedan innan. Men ändå. Drogs sex slangar i den, 2-3 våningar.

Blir nyfiken, "sex slangar", är det sex pipor i skorstenen eller har ni flera i en och samma?
 
Jag har precis beställt en liknande kamin (kostnadsmässigt)
Rais viva 140l, med sidoglas värmemagasin och clever air osv

Fick 10% på materialet ca, även förhandlat till mig ett golvskydd utan extra kostnad.

Det som skiljer för mig är 1 plan, dock 360 i takhöjd och ja genom vind, har pannor på taket.

Men det skiljer ju MYCKET på sista raden.
 
  • Beställningssida från mariebergsalset.com, visar produkter inklusive Rais Viva 140 L kamin, tillbehör, rabatter och fraktkostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital faktura från mariebergsalset.com som visar kostnader för en kamininstallation med rabatter, ROT-avdrag och totalsumma att betala på 105979 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.