BirgitS
Så vi pratar om en 2:a på 28 kvm plus badrum och hall. Då kanske det kan vara svårt att hyra ut utan kök. Det beror ju på marknaden där du bor.
 
N ninasky skrev:
Nej. Ingen kmr in i min del av lägenheten.

Spis/ugn kräver frånluft enligt denna tråd så det blir knas.

Det får räcka med en micro....
Skall du dra in avlopp och vatten blir det komplicerat.
Jag skulle inte göra det, du behöver riva upp golv, bila i bjälklaget, troligen söka bygglov.
Föreningen kommer troligtvis att säga nej då de normalt sett är ansvariga för de delarna.

Hur gör du med toalett? Finns det en toa i den delen av lägenheten?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N
G gaidin skrev:
Skall du dra in avlopp och vatten blir det komplicerat.
Jag skulle inte göra det, du behöver riva upp golv, bila i bjälklaget, troligen söka bygglov.
Föreningen kommer troligtvis att säga nej då de normalt sett är ansvariga för de delarna.

Hur gör du med toalett? Finns det en toa i den delen av lägenheten?
Toa och dusch finns.
 
N ninasky skrev:
Toa och dusch finns.
Diska i toaletten, skölj i handfatet.

Ärligt talat så låter dit projekt dödfött.
Hyr ut ett rum i din lägenhet, en inneboende, men att ordna ett komplett nytt kök i en befintlig lägenhet känns fel. Det kommer att ta tio år av uthyrning innan den investeringen betalar sig.
Efter det har du en lägenhet som är svårsåld.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Kan du påvisa att arbetet sker fackmannamässigt och du följer gällande byggregler så är min uppfattning att Styrelsen har svårt att neka, men du bör som tidigare nämnt ändå söka tillstånd från styrelsen.
 
Nu är jag långt ifrån expert men det låter som en j*****t bra idé detta. Har svårt att se hur en styrelse kommer att godkänna denna manöver.

Om du ämnar att skärma av lägenheten så kommer du göra den svårsåld och kanske även minska värdet på den. Och det är det enda en styrelse bryr sig om. Money talks.
 
BirgitS
S Screed skrev:
Nu är jag långt ifrån expert men det låter som en j*****t bra idé detta. Har svårt att se hur en styrelse kommer att godkänna denna manöver.
En styrelse kan inte neka hur som helst utan att förlora en överklagan.
S Screed skrev:
Om du ämnar att skärma av lägenheten så kommer du göra den svårsåld och kanske även minska värdet på den. Och det är det enda en styrelse bryr sig om. Money talks.
Har aldrig varit med om en styrelse som bryr sig om att värdet på en enstaka lägenhet skulle bli lägre därför att innehavaren renoverar, bygger om etc. på ett sätt som inte uppskattas av presumtiva köpare. Styrelsen ska vårda den del av fastigheten som föreningen är ansvarig för.
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En styrelse kan inte neka hur som helst utan att förlora en överklagan.

Har aldrig varit med om en styrelse som bryr sig om att värdet på en enstaka lägenhet skulle bli lägre därför att innehavaren renoverar, bygger om etc. på ett sätt som inte uppskattas av presumtiva köpare. Styrelsen ska vårda den del av fastigheten som föreningen är ansvarig för.
Nu har jag inte suttit i en styrelse, men bott i ett gäng.

Det nekades till höger och vänster, allt från verandor på befintlig tomt till flytt av handfat i badrum. Man hävdade olägenhet till BRF.

Tror du inte att skärma av en lägenhet sänker värdet av en lägenhet? Om det görs permanent då.
 
Man får nog tänka som studentkorridor - gemensam kök och badrum men privata rum.

det är nog den enklaste lösningen för TS och lättas att återställa efteråt när man vill sälja igen.
 
G gaidin skrev:
Skall du dra in avlopp och vatten blir det komplicerat.
Jag skulle inte göra det, du behöver riva upp golv, bila i bjälklaget, troligen söka bygglov.
Föreningen kommer troligtvis att säga nej då de normalt sett är ansvariga för de delarna.

Hur gör du med toalett? Finns det en toa i den delen av lägenheten?
Nä. Varför det.

Jag tänker mig att miniköket/trinett monteras mot badrummet och tvättstället. Om rören är utanpåliggande är det bara att koppla ihop dom med varandra. Lätt som en plätt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Screed skrev:
Nu har jag inte suttit i en styrelse, men bott i ett gäng.

Det nekades till höger och vänster, allt från verandor på befintlig tomt till flytt av handfat i badrum. Man hävdade olägenhet till BRF.

Tror du inte att skärma av en lägenhet sänker värdet av en lägenhet? Om det görs permanent då.
Jag tror du har rätt, det nekas hej vilt ute i BRFerna. Det är ju ändå amatörstyrelser som inte kan lagen. Men numera finns en enkel överprövning i lagen så man går till Hyresnämnden så ger de tillståndet mot styrelsens nekande.
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Detta låter mer och mer som att TS önskar dela en lägenhet i två och skapa en extra hyreslägenhet. Det ser jag goda möjligheter för styrelsen att neka. Och det är väl i grund och botten ett stämmobeslut som måste tas för denna ändring av lägenhetsupplåtelsen. Och det krävs som sagt bygglov för att ens få genomföra det om man nu får föreningen med sig. Mycket bökigt m a o.
 
Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 7 till
  • Laddar…
N
Intet Intet skrev:
Nä. Varför det.

Jag tänker mig att miniköket/trinett monteras mot badrummet och tvättstället. Om rören är utanpåliggande är det bara att koppla ihop dom med varandra. Lätt som en plätt.
vad menar du med tvättstället?

rören i duschrummet är utanpåliggande.
 
Trodde det var ett badrum
 
BirgitS
N ninasky skrev:
vad menar du med tvättstället?

rören i duschrummet är utanpåliggande.
Tvättställ = handfat

Det går inte att dra rör genom väggen utan att bryta väggens tätskikt och då kan det bli problem med försäkringsbolaget om det blir en vattenskada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.