Vilken lösning föredrar du?

  • Antal röster
    272
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi står i startgroparna för en välbehövlig och total köksrenovering men står och väger mellan på två alternativ som jag gärna skulle ta in era synpunkter på. Visst, behov, smak och önskemål är individuellt men ibland kommer kloka tankar fram när man tänker annorlunda. Så jag skulle gärna ta er input på vad ni skulle gjort/gjort annorlunda och om ni har/har haft något liknande vad ni störde er på/var nöjda med. Och såklart, föredrar ni alternativ 1 eller 2?

Förutsättningar: Vi har idag ett slitet och kasst planerat L-kök utan köksö så bägge alternativen är nya för oss. Kök och matplats på ca 25 m2, fönster i tre riktningar, väster, norr och öster. Fri placering av allt så som spis, vent, va osv. En central yta i hemmet där det spenderas mycket tid, både för umgänge och matlagning. Inte ovanligt med middagar med 8-10 personer.

Alt 1
[bild][bild]

Alt 2
[bild][bild]
Själv hade jag nog satsat på en större/längre köksö med spis som blir den huvudsakliga arbetsytan och sen använt väggen till kyl/frys (ev bara kyl och frys i ett annat utrymme för att få ett till högskåp) där fläkten är och ett högskåp i hörnet. Liten bänkyta vid fönstret, ev med diskho (alt i köksön).

Man vill laga maten ut mot rummet och inte mot en vägg. Det här är nog den största skillnaden i ett hem numera jämfört med bara för några år sedan…
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi står i startgroparna för en välbehövlig och total köksrenovering men står och väger mellan på två alternativ som jag gärna skulle ta in era synpunkter på. Visst, behov, smak och önskemål är individuellt men ibland kommer kloka tankar fram när man tänker annorlunda. Så jag skulle gärna ta er input på vad ni skulle gjort/gjort annorlunda och om ni har/har haft något liknande vad ni störde er på/var nöjda med. Och såklart, föredrar ni alternativ 1 eller 2?

Förutsättningar: Vi har idag ett slitet och kasst planerat L-kök utan köksö så bägge alternativen är nya för oss. Kök och matplats på ca 25 m2, fönster i tre riktningar, väster, norr och öster. Fri placering av allt så som spis, vent, va osv. En central yta i hemmet där det spenderas mycket tid, både för umgänge och matlagning. Inte ovanligt med middagar med 8-10 personer.

Alt 1
[bild][bild]

Alt 2
[bild][bild]
Hade satt skåpet mellan dörr o fönster, och köket på långsidan med kyl/frys, spis o diskbänk under fönstret med diskmaskin som avslutning. Bardisken hade jag ställt där skåpet står om jag ville ha en sån. Lycka till !
 
Jag tycker båda ser bra ut möjligen nummer två ngt bättre. Vitrinskåp är bara fint att ha om man fyller med festservis, kristallglas mm. Så behåll. För förvaring behöver man ju mer än man tror. Se också till att skåpen går ända upp i taket. Slipper damm och guld värd när det kommer till förvaring.
Skulle inte ha spis i köksön akternativ 2 om man inte har en vask där också. Jag ser en fara i att flytta kastruller med kokhett vatten till diskbänken, oavsett en högre kostnad då det väl ska dras el, rör mm. Jag visade förresten vårt kök för en köksdesigner och det hon påpekade var att det bredvid en kyl är bra med en rejäl yta när man plockar i och ur, har handlat mm man vill inte gå en massa extra steg. Så alternativ 2 kanske kan ha en avställningsyta under fönstret. och även alternativ 1 behöver en avställningsyta. köksön liksom bord är för långt bort
 
A Armstrong skrev:
Själv hade jag nog satsat på en större/längre köksö med spis som blir den huvudsakliga arbetsytan och sen använt väggen till kyl/frys (ev bara kyl och frys i ett annat utrymme för att få ett till högskåp) där fläkten är och ett högskåp i hörnet. Liten bänkyta vid fönstret, ev med diskho (alt i köksön).

Man vill laga maten ut mot rummet och inte mot en vägg. Det här är nog den största skillnaden i ett hem numera jämfört med bara för några år sedan…
Om man lagar mat, ofta flera gånger per dag, orkar man inte göra det till en show ut mot ett rum, enligt min erfarenhet. Ska man ägna sig åt att stycka t ex en rekoköpt låda med lammkött är det heller ingen kul syn.Visst kan man säga att man inte ska skämmas över mindre estetiska matlsgningsmoment eller disk och kladdiga bänkar, men jag föredrar själv att kunna vända ryggen till och stänga till om köke. Det ger frihet! Men om man mest värmer hämtmat och fryst färdigmat är det kanske en annan sak.
 
  • Gilla
AnnaEfternamn och 1 till
  • Laddar…
Z zarazuela skrev:
Om man lagar mat, ofta flera gånger per dag, orkar man inte göra det till en show ut mot ett rum, enligt min erfarenhet. Ska man ägna sig åt att stycka t ex en rekoköpt låda med lammkött är det heller ingen kul syn.Visst kan man säga att man inte ska skämmas över mindre estetiska matlsgningsmoment eller disk och kladdiga bänkar, men jag föredrar själv att kunna vända ryggen till och stänga till om köke. Det ger frihet! Men om man mest värmer hämtmat och fryst färdigmat är det kanske en annan sak.
Nu finns det ju ett mellanting mellan att stycka lammkött, stoppa korvar i tarmar och storskalig syltproduktion (som jag aldrig har gjort) och att värma hämtmat… tror de flesta hamnar i mellanläget.

Själv tycker jag det är trevligast att laga mat ut mot rummet vare sig jag är själv, är med familj eller har middagsbjudning men smaken är som baken 😀
 
S saltis99 skrev:
Gäller väl ändring av fastighetens funktion och/eller tillbyggnad, inte detaljer i planlösningen.
Du får ändra inomhus utan bygglov.
Ändrar du husets utseende i non väsentlig grad krävs om byggnaden ligger inom stadsplanerat område. Kolla m Byggnadsnämnden.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.