Jag skulle behålla elementen och installerat en luft/vatten värmepump. Samt behålla pannan som backup för svinkalla vinterdagar.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
T Torbjörn Einarsson skrev:
Med dagens el- och pelletspriser är det billigare att värma med direktverkande el än pellets. Jag tror även att det kommer att gälla i genomsnitt under vintern då pelletsen är svindyr. Om man befinner sig i elområde 4 kanske man måste fundera mer på var brytpunkten hamnar.

Även om jag älskar biobränsle så hade jag idag börjat med att titta på alternativet att koppla in en luft-vatten-värmepump i systemet.
Bara elöverföringen kostar, för mig, 2,40kr/kWh inklusive allt enligt senaste elräkningen... Sedan tillkommer elpriset på det så jag blir väldigt fundersam på hur ni räknar... Bor i område 4 med EON som nätägare...
 
Förstår att det blir höjningar även här i Värmland.
Sänker tempen i garage och förråd med 5 grader denna vinter.

Ska elda upp bakugnen i eftermiddag, så vi får oss vedugnsbakat potatisbröd till kvällen. Är dyyyrt att köpa.

Typ:
Hand håller ett nybakat potatisbröd framför en vedeldad bakugn med öppen eld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygräddat potatisbröd ligger på ett galler i en bakugn, några bröd har gyllenbruna ytor medan andra är ljusare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rakar sen ned glöden till stora eldstaden, så blir det lite mysvärme
också.
 
H hempularen skrev:
Om vi antar att luftvärmepumpen klarar det mesta av uppvärmningen (påverkas bla. av hur öppen planlösning du har), så trro jag att det är förlust eller i bästa fall break even att elda med pellets. En annan femma om du kan elda med egen/gratis ved.

Priset per kwh för pellets verkar ligga på 50 - 75% av kilowattpriset för el. Men en luftvärmepump ger typ 3 - 4 ggr mer energi än du stoppar in som el (den värmen tas från uteluften, så det är ingen evighetsmaskin).

När det gäller ädre elinstallationer, så är mitten på 50 talet en brytpunkt. Efter ca 1955 började man använda PVC isolerade ledningar, dessa åldra i princip inte alls. Ledningar från den tiden är i nyskick idag, om det bara beror på ålder. De kan vara lokalt dåliga om de blivit överhettade ex. av en alltför kraftig glödlampa.

Men ledningarna som fanns före PVC isoleringen bryts ned av ålder, och var egentrligen slut redan efter 10 - 15 år. De allra flesta sådana ledningar är numer utbytta. Så innan du bestämmer dig för en total elrenovering, bör du låta någon ta en titt på vilket skick du har på ledningarna.

Sedan kan man ju vilja bygga om elen av andra skäl än att den är gammal, ex. få fler uttag, kraftigare matning till köket osv.

Om det är utanpåliggande elkablar, så använde man där "dålig" isolering ytterligare några år.
Gällande gamla ledningar så är det betydligt viktigare att kolla gamla kulodosor, då det finns risk för ärgade anslutningar med dålig kontakt och värmeutveckling som följd.
Den här sprang jag på för ett tag sedan och vid kontroll av övriga kulodosor i huset så hade flertalet börjat ärga och även börjat utveckla värme i anslutningarna.
 
  • Ärgad och sotad kulodosa med brända anslutningar i taket på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ärgad och bränd kulodosa i taket med tecken på värmeutveckling och skador på omgivande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt, riv ut ALL gammal Kuhlo och ersätt med EKRK eller EKLK. Behåll det gamla vattenbaserad värmesystemet och tilläggsisolera utåt om du ändå skall byta fasad. Sätt in LVVP eller BVP. Det är inte alls särskilt dyrt att borra för BVP som många tror och en LVVP kräver ett rejält fundament.

När det gäller elen så skall man kolla att trådarna är i ok skick samt byta alla kassa vägguttag. Idag är det inte så viktigt längre med jordat för de flesta apparater är dubbelisolerade och metallhölje förekommer inte. Undantag tvättmaskin/torktumlare/kyl/frys. Men dessa har ofta jordade uttag från början. Du kan inte blanda ojordat och jordat i samma rum så kök och tvättstuga brukar enbart ha jordat även i äldre hus.

Är huset äldre och har vattenburen värme med radiatorer så finns det teoretiskt en risk om du vidrör t ex en skadad lampa där metallhöljet blivit spänningsförande och du kommer åt en radiator att du får en stöt. Använd därför inte äldre armaturer med metallhölje och se till att alla radiatorer och rör är täckta av ett tjockt lager färg. Detta kallas isolerad miljö och är inte tillåtet längre men vad skall man göra i äldre hus?

Installera jordfelsbrytare!
 
  • Gilla
Cristar och 1 till
  • Laddar…
När jag tänker tillbaks på mina två hus affärer, så gav det så mycket mer lugn, ro och tillfredsställelse då jag köpte nuvarande hus.
Det var helt fungerande och fullt beboligt från dag ett.

Första huset, det från 1922, lite o gulligt innebar att köra igång renovering av kök, och vardagsrum redan från dag ett. Och så höll det på i 1.5 år.
Säger bara det puuuuust.
Gör jag inte om.

Nej, köp nåt som har grunderna klara och ta sedan allt eftersom.

Med det menar jag, en ordentlig besiktning så du vet exakt vad du köper.
Allt blir så mycket lugnare.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Glöm inte bort att du vill ha varmvatten i kranen!

Varmvattnet värms med största sannolikhet av pannan idag. Om du kopplar bort den och bara värmer huset med luftvärmepump så behöver du en separat varmvattenberedare.

Vi tittade på ett hus från 60-talet som hade vattenburen värme, radiatorer och oljepanna. Men i annonsen stod det bara skrivet om de två luftvärmepumparna som uppgavs värma upp huset. Vi försökte fråga mäklaren, först på mail och sen muntligt på visningen, hur tidigare ägare värmt vattnet de senaste åren men fick inget svar. Mäklaren tystade oss på visningen så att övriga spekulanter inte skulle höra, vilket gjorde att vi inte längre var intresserade av att köpa via den mäklaren.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Om det ändå är utanpåliggande el i hela huset, så är det ju enkelt i detta fall. Ny el dras bara i rör direkt på väggen, och byggs in när det tilläggsisoleras.
Värmerören kan också byggas in. Dessa förlängs bara några centimeter i varje rum, så elementen kan flyttas ut.
 
G Grisnallen skrev:
Tack för svar :)
Då kanske det blir att man dödar de vattenburna elementen och installerar något extra uttag till för att eventuellt stöduppvärma med direktverkande el-element. Alternativt skaffa en luftvärmepump till.
Elen kanske blir billig igen så småningom...

Elen förstår jag att den behöver besiktigas. Tänkte mest eftersom det är ojordade kontakter. Blir väl lite svårt att bara dra upp en ny jordkabel kanske?

Gällande ytskikten inne så är det inga problem som sagt. Det kommer dock fås ta lite pö om pö. Nedervåningen är ganska beboelig medan övervåningen (2 sovrum, hall/allrum och wc) behöver blåsas ut och renoveras innan man kan flytta in.

Som sagt har vi bara varit på en visning av detta huset. Det är billigt som kräver mycket jobb, men det har stor potential att bli fint. Ett extra plus är ju även att utvändigt tak och fasad är i bra skick.
Har du själdragsventilation behöver du en varm skorsten. Hade jag plats i källaren hade jag inventera i en ackumulatortanks system med en flerbränsle panna. Vi har ett 40 tals hus med bergvärme som är vatten buret. Även om vi har radiatori pannrummet räcker inte det för att hålla igång själv draget utan en fläkt i en av kanalerna det bli ändå kondens i kanalerna.
 
E Eld skrev:
För mig är det helt obegripligt att sätta in en LLVP om man har ett fungerande vattenburet värmedistributionssystem i huset. Man sparar inte särskilt mycket pengar jämfört med LVVP men i de flesta hus får man mycket sämre komfort.

Visst om man har väldigt ont om pengar så kan det vara en fungerande nödlösning för att komma lite billigare undan.
Det fungerar alldeles utmärkt här! Bor i ett funkishus från 1948, Luft-Luft värmer helan entréplanet, och vattenburen elvärme värmer källarplanet. Märkte en nergång i förbrukning ganska direkt.
 
T Torbjörn Einarsson skrev:
Med dagens el- och pelletspriser är det billigare att värma med direktverkande el än pellets. Jag tror även att det kommer att gälla i genomsnitt under vintern då pelletsen är svindyr. Om man befinner sig i elområde 4 kanske man måste fundera mer på var brytpunkten hamnar.

Även om jag älskar biobränsle så hade jag idag börjat med att titta på alternativet att koppla in en luft-vatten-värmepump i systemet.
Det nya EU(?)-systemet som Svenska kraftnät inför ganska snart, så att Tyskland och andra europeiska länder kan få billigare el, kan göra att pellets/fastbränslen får en konkurrensfördel även om energipriserna brukar följas åt.
https://www.di.se/nyheter/eljatten-varnar-for-prischock-till-vintern/
 
M MagHam skrev:
Uppvärmning
Jag skulle låta allbränslepannan stå kvar som nöd-uppvärmning och sedan bortkopplad med ventiler från övriga systemet (krävs eget expansionskärl på den då). Installera en Luft-vatten VP som primär värmekälla.
El
Att isolera inåt är givetvis smidigt för eldragning men har två stora nackdelar.
-Radiatorerna hamnar tight. Oftast blir det "konstigt" om man inte försöker dra om rören och få med dom in i rummet.
-Daggpunkten flyttas in i väggen vilket kan orsaka fuktproblem på sikt. Reduceras givetvis med bra ångbroms/spärr men är svårt att få helt tätt i gamla hus.
Instämmer, det är många som missar det där med daggpunkten i äldre hus.
Äldre hus är oftast byggda för fastbränsleuppvärmning med självdrag och ingen heltät plastfolie i väggarna,
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför förespråkar du ångspärr , en tegelvägg samlar mycket fukt .
Vad händer om denna tegelvägg ej har en luftning på baksidan ?
Vad pratar du om?
Ångspärren skall sitta i en modern vägg 1/3 del in från den varma sidan.
Men i hus med byggår 1955 är väggen bara med 7cm isolering och då sitter ångspärren direkt under gipsskivan närmas rummet. Troligen aluminium folie limmad på tunn kartong papper.
Därför rekommenderas att byta och utöka isoleringen till 3x70 mm, då blir isoleringen omlott och inga köldbrygger, och ångspärr hamnar på 1/3 in i väggen från varm sida.
Elrör även värmerör passar inte genom ångspärren.
I bilden nedan har väggen träpanel men det kan som i detta fallet vara en tegelfasad.

Tvärsnitt av en vägg med tilläggsisolering och ångspärr. Väggen visar lager av befintlig yttervägg, invändig tilläggsisolering, och placering av ångspärren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
L Leif i Skåne skrev:
Vad pratar du om?
Ångspärren skall sitta i en modern vägg 1/3 del in från den varma sidan.
Men i hus med byggår 1955 är väggen bara med 7cm isolering och då sitter ångspärren direkt under gipsskivan närmas rummet. Troligen aluminium folie limmad på tunn kartong papper.
Därför rekommenderas att byta och utöka isoleringen till 3x70 mm, då blir isoleringen omlott och inga köldbrygger, och ångspärr hamnar på 1/3 in i väggen från varm sida.
Elrör även värmerör passar inte genom ångspärren.
I bilden nedan har väggen träpanel men det kan som i detta fallet vara en tegelfasad.

[bild]
Du visar (bilden) en trävägg med luftspalt bakom ytterpanelen .
TS har ett hus från 1955 med tegelfasad .
Äpplen / päron ....
 
Jag har eldat pellets i många år och det har varit billigt. Men priset fördubblades (från 43,95 säcken till 89,95) efter att Ukrainakriget startade. Jag hade förväntat mig att priset skulle sjunka som det har för diesel och bensin men det har det inte gjort. Funderar på att docka ihop min panna med en luft/vattenvärmepump (pannan är konstruerad för ihopdockning med värmepump) vilket skulle vara lönsamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.