K
Hej!
Bygger ett hus där brunn ska borras.

I mars i år signerade jag offerten hos en brunnsborrare. Endast muntligt har vi avtalat att allt ska stå klart så att vi kan flytta in i början av december. Något "färdig-datum" finns inte dokumenterat någonstans.

P.g.a. otaliga förseningar och diverse ursäkter så har allt dröjt. Först igår installerade dom pumpen. Idag när jag skulle ta saltprov så pumpades knappt något vatten upp trots att berget har spräckts. (bortsett från det som låg i röret).
Brunnsborraren vill ha extra betalt för att ens komma ut och uppskatta hur stort vattenflödet är.

Nu har jag tröttnat och jag tror tyvärr även att brunnsborraren också gjort det. Tyvärr var jag naiv och delbetalade det jobb som gjorts för att slippa inkasso (borrning/spräckning exkl. pump/pumphus/hydropress).

Till min fråga: Har jag någon rätt på min sida om firman fortsätter med ursäkter så att vi vid inflytt står utan vatten?
Skulle dom kunna förhala jobbet i princip hur länge som helst utan några som helst följder? Just nu får jag känslan att dom struntar fullständigt i när det blir klart.
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Du har väl fått ett flödes prov från brunn där de skrev hur mycket de levererar ?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag inte alls någon som på riktigt kan nått om detta.
Men om det är så att han vill ha betalt så bör du kunna säga "Visst" muntligt och sen ta ställning om du ska bestrida eller inte?
Tankegången är att dem kanske skiter i sista delen av betalningen då den troligen kostar dem mer att ordna än det återstående beloppet. Och genom att låta dem ha "mer att förlora" kanske ökar intresset att göra rätt. Man kan ju förhala en betalning genom att bestrida den. Kommer den till inkasso så sägs det att man kan bestrida den med.
 
K
R Rickard.lj skrev:
Du har väl fått ett flödes prov från brunn där de skrev hur mycket de levererar ?
Nej tyvärr inte. Varken borrprotokoll eller flödesmätning. För att få flödesmätning (eller grov uppskattning av flödet) så vill han ha betalt extra för att komma ut och titta.
parsen parsen skrev:
Nu är jag inte alls någon som på riktigt kan nått om detta.
Men om det är så att han vill ha betalt så bör du kunna säga "Visst" muntligt och sen ta ställning om du ska bestrida eller inte?
Jag har varit tydlig att jag inte tänker betala något extra som egentligen ingår i hans jobb. Om han sätter sig emot och vägrar åka ut igen får jag väl kanske testa det du föreslår.
parsen parsen skrev:
Tankegången är att dem kanske skiter i sista delen av betalningen då den troligen kostar dem mer att ordna än det återstående beloppet.
Jag kanske är naiv men jag tror dom kommer göra klart jobbet. Dom har en garanti att vatten ska komma, annars borrar dom nytt. Problemet är bara att detta kan ju i teorin ta hur lång tid som helst. Vi riskerar flytta in utan vatten, och dom har inget incitament att göra klart jobbet inom skälig tid..
 
Att hydraulisk spräckning har gjorts och ni ändå knappt har nåt vatten låter inte bra alls, undrar om en ny spräckning skulle kunna hjälpa - men kanske finns risk att få saltvatten…

Ungefär var ligger brunnen, nära kusten?

Hur djupt är brunnen borrad?

När jag anlitade brunnsborrare 2007 (Avanti, norra Storstockholm) så garanterade de en tillrinning på 1200 liter om dagen tror jag? Vi har garanterat mer än så.

Efter borrning (men innan spräckning) så släppte jag ner en liten sten i röret och kunde fortsätta höra den falla i säkert 10-15 sekunder. Efter spräckningen så försvann ljudet av en till sten i röret helt klart snabbare (efter några sekunder).

Tyvärr är det nog fullt möjligt att de inte har träffat på någon vattenåder med just det hålet. Fråga om de kan tänka sig att borra ett nytt hål på din tomt så långt som möjligt från ditt befintliga hål till reducerat pris?

Mvh
 
Är brunnsborraren ansluten till någon branschorganisation? Verkar oseriös.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Står det inte i avtalet/offerten vad som ingår? Börja i den änden för att kunna avgöra om hans krav på extra betalning mm är rimligt.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
K Koffekvarn skrev:
Nej tyvärr inte. Varken borrprotokoll eller flödesmätning. För att få flödesmätning (eller grov uppskattning av flödet) så vill han ha betalt extra för att komma ut och titta.
Säg att det gott räcker med att han redovisar vad han enligt lag är skyldig att skicka in till brunnsregistret...
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
K
D Dortmunder DAB skrev:
Att hydraulisk spräckning har gjorts och ni ändå knappt har nåt vatten låter inte bra alls, undrar om en ny spräckning skulle kunna hjälpa - men kanske finns risk att få saltvatten…

Ungefär var ligger brunnen, nära kusten?

Hur djupt är brunnen borrad?
Brunnen ligger söder om Södertälje. Den är 90m djup. Tanken var att borra 70max pga risk av saltvatteninträngning, men eftersom det inte kom vatten vid 70m fortsatte dom till 90m.
Enligt garantin ska det komma 100l/h efter två spräckningar. Annars borrar dom nytt gratis. Det kommer jag vara stenhård på.
Men problemet är att dom kan ju vänta med att uppfylla garantin i all oändlighet. Till slut blir jag tvungen att lösa det på annat vis. (annan firma)

H HenrikHuslöse skrev:
Är brunnsborraren ansluten till någon branschorganisation? Verkar oseriös.
Nej tyvärr inte verkar det som. Det borde jag såklart kollat upp innan.
C Conqvist skrev:
Står det inte i avtalet/offerten vad som ingår? Börja i den änden för att kunna avgöra om hans krav på extra betalning mm är rimligt.
Det står ingenting om vem som avgör vattenmängden. Jag kan ju tycka att det är deras jobb att avgöra om det finns tillräckligt med vatten eller ej efter borrning. Jag frågade honom vem som i vanliga fall rapporterar flödet till SGU, kunden eller borrfirman. Fick inget riktigt svar på det.
Det är en liten sak egentligen, vägrar dom åka ut igen så åker jag ut och tar reda på det.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Säg att det gott räcker med att han redovisar vad han enligt lag är skyldig att skicka in till brunnsregistret...
Bra tips, jag ska kolla lite vad som står där. Du råkar inte veta om det enligt lagen är brunnsborraren eller beställaren som behöver skicka in?
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K Koffekvarn skrev:
Bra tips, jag ska kolla lite vad som står där. Du råkar inte veta om det enligt lagen är brunnsborraren eller beställaren som behöver skicka in?
Det är brunnsborraren som är skyldig att skicka in det enligt lag.
Gör de ej det kan de bli av med sin certifiering.
(Osäker på om det även är böter inblandat)

Dvs, du som beställare behöver inte skicka in något.
 
Juridiken innebär sällan att det finns glasklara svar/tidsfrister utan oftast pratas det om vad som kan anses skäligt och/eller rimligt mm i en specifik situation. Lagar är oftast väldigt allmänt hållna (förutom skattelagstiftning :)) utifrån tanken att domstolen sen tolkar lagen i varje enskilt fall. Du kommer därför inte kunna hitta att han har 49 dagar på sig att färdigställa, men man kan få lite vägledning från tidigare rättsfall.
Så i ditt fall: Har du beställt en brunn med drickvatten och du inte fått levererat en brunn med dricksvatten så föreligger ett fel med tjänsten. Men har du beställt en brunn med flöde 100 l, 200 l eller 300 liter är kanske oklart? Det kan ju därutöver vara så att avtalet innehåller friskrivningar eller annat som kan påverka vad säljaren åtagit sig. Om dessa friskrivningar är rättsligt giltiga är ytterligare en frågeställning. Vad gäller en garanti så är det i grund och botten ett frivilligt åtagande från säljare eller annan och där är man hänvisad till vad som står i garantivillkoren.
Vad jag försöker förmedla är att jag tror att det är svårt att uttala sig med någon form av säkerhet i denna frågea utan att ha sett avtal, garantivillkor mm.
 
  • Gilla
Haksav
  • Laddar…
4774
K Koffekvarn skrev:
Nej tyvärr inte. Varken borrprotokoll eller flödesmätning. För att få flödesmätning (eller grov uppskattning av flödet) så vill han ha betalt extra för att komma ut och titta.

Jag har varit tydlig att jag inte tänker betala något extra som egentligen ingår i hans jobb. Om han sätter sig emot och vägrar åka ut igen får jag väl kanske testa det du föreslår.

Jag kanske är naiv men jag tror dom kommer göra klart jobbet. Dom har en garanti att vatten ska komma, annars borrar dom nytt. Problemet är bara att detta kan ju i teorin ta hur lång tid som helst. Vi riskerar flytta in utan vatten, och dom har inget incitament att göra klart jobbet inom skälig tid..
Det måste de ge dig annars är de så långt från en seriös firma det går att komma. Lite beroende på vad som kommit överens om samt vad som står i beställningen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K
C Conqvist skrev:
Så i ditt fall: Har du beställt en brunn med drickvatten och du inte fått levererat en brunn med dricksvatten så föreligger ett fel med tjänsten. Men har du beställt en brunn med flöde 100 l, 200 l eller 300 liter är kanske oklart?
Tack för det utförliga svaret. Förstår att dom är allmänt hållna och att det görs en bedömning från fall till fall. Dom har lovat flöde 100l /h, annars ska ett till hål borras och i värsta fall pengarna tillbaka. Inga friskrivningar. Dock finns inget nämnt om att det ska göras inom en viss tid.
Pengarna tillbaka är dock inte intressant. KA meddelade mig att det troligtvis inte går ha slutsamråd med kommunen utan vattentillgång till huset. Hade tänkt att vi kan leva med köpevatten en kortare tid men blir nog svårt då.

Jag kikade nu på de andra offerterna jag fick från andra borrbrunnare, det verkar inte finnas med i offerterna att arbetet ska utföras inom en viss tid.

Slår mig att jag aldrig resonerat kring detta tidigare trots hundratals offerter/avtal från byggfirmor genom åren. Jag har nog blivit lite naiv av att det alltid fungerat när de väl satt igång arbetet.

R Rejäl skrev:
Följer inte alla Brunnsborrare Normbrunn-16?

[länk]
Intressant läsning. Skummade lite fort, ska läsa ikväll.
Såg att som det tidigare sagts att det enligt lag är brunnsborraren som ska rapportera borrprotokoll till SGU. Så för eller senare lär jag få tillgång till det.

Vad gäller certifiering hann jag se följande:

Indikatorn har utformats av SGU inom arbetet med miljömålet Grundvatten av god kvalitet.I början av 2014 fanns drygt 230 certifieradebrunnsborrare i landet (se figur 1). Ytterligare ca300 brunnsborrare hade genomgått utbildningmen ännu inte ansökt om certifikat.Andelen brunnar som borrats av certifieradebrunnsborrare har successivt ökat sedan 2006.

Drar det ut på tiden ringer jag SGU och frågar om råd också. Dom är väldigt bra att ha och göra med.
 
  • Gilla
Haksav och 2 till
  • Laddar…
K Koffekvarn skrev:
Hej!
Bygger ett hus där brunn ska borras.

I mars i år signerade jag offerten hos en brunnsborrare. Endast muntligt har vi avtalat att allt ska stå klart så att vi kan flytta in i början av december. Något "färdig-datum" finns inte dokumenterat någonstans.

P.g.a. otaliga förseningar och diverse ursäkter så har allt dröjt. Först igår installerade dom pumpen. Idag när jag skulle ta saltprov så pumpades knappt något vatten upp trots att berget har spräckts. (bortsett från det som låg i röret).
Brunnsborraren vill ha extra betalt för att ens komma ut och uppskatta hur stort vattenflödet är.

Nu har jag tröttnat och jag tror tyvärr även att brunnsborraren också gjort det. Tyvärr var jag naiv och delbetalade det jobb som gjorts för att slippa inkasso (borrning/spräckning exkl. pump/pumphus/hydropress).

Till min fråga: Har jag någon rätt på min sida om firman fortsätter med ursäkter så att vi vid inflytt står utan vatten?
Skulle dom kunna förhala jobbet i princip hur länge som helst utan några som helst följder? Just nu får jag känslan att dom struntar fullständigt i när det blir klart.
Hej med enkla medel så kan du mäta flödet själv om du har en pump i hålet.Tömhålet senväntar du i 20min sen tömer du igen helst i en tank/tunna så får du fram volymen😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.