S Sven Snickare skrev:
Skaffa en ny router. Lagg på tv jag inget med inkommande fiber att göra, dock påverkar tillhörande utrustning
Eller så reder man ut var problemet ligger innan man börjar köpa nya prylar.
 
  • Gilla
peves10 och 3 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag har kört med Telias mobila bredband (Bredband Plus med fri surf) sedan 2018. Ett avbrott har vi haft under alla dessa år.
Tecknade mig för fiber hos Borenet i januari 2022 (tecknade avtal med IP-Only 2017 men hos dem blev det inget bygge och jag lämnade avtalet utan kostnad). Pris 22900:-. De som tecknar nu får betala 27900:-.

Inte ett dugg har dock hänt sedan 2022 och informationen om hur bygget fortskrider är minst sagt dålig.
Borenets nät är inte öppet utan man är låst till dem och deras tjänster.
Dock skall sägas att de håller en bra prisnivå och att de inte höjt sina priser på länge.

Jag resonerar så att blir det fiber så blir det och blir det inget så gråter jag inte för det.

Det pris du erbjudits är minst sagt bra så jag hade tecknat mig om för det under förutsättning att det är en seriös aktör det handlar om.
Jag är också förespråkare för mobilt bredband. Jag betalar 299 kr i månaden med fri surf.

Ligger just nu på 143 ner och 39
upp. Det uppfyller allt vad vi kan tänkas behöva.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilken operatör?
Finns det någon begränsning i fart?
Tele2, nej ingen begränsning i fart. Fick 299:- i en kampanj för ett par år sedan och har fått behålla priset sen dess med lite hot om uppsägning 😉
 
Kör mobilt bredband från Tele 2 obegränsat förr 99kr/mån
3 tonåringar som använder varsin tv, dataspel med livekörningar och telefoner. Aldrig märkt av att det laggar.
Jag kan tyvärr inte motivera att dra in fiber även om fiberskåpet står 3m från min tomtgräns.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Min gamla kollega från Telia bytte från fiber till 5G och han kör iptv utan några som helst problem och han bor i mindre ort i Skåne. Han sa sist vi pratade att det fungerade helt perfekt.

Oavsett så hade jag ändå installerat fiber.
 
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Detta är så otroligt individuellt och även var man bor spelar stor roll.
Vi hade tidigare mobilt bredband men hastigheten var sådär. Det finns ju bara en begränsad kapacitet och man konkurrerar med andra om bandbredden. Hos oss blev det betydligt sämre, ibland helt dött, på sommaren när såväl gästhamnen som naturhamnarna var fulla. Även om det var något speciellt evenemang, t.ex. konserter eller trubadurspelning el likn. Tyvärr är ju dessa tider på dygnet när man t.ex. vill kunna se på TV.
Det var helt enkelt för stor skillnader för att vi skulle vara nöjda.
I vårt fritidshus har vi en 4G-router och det fungerar ganska bra. Driftsäkerheten är mycket hög så det är inga problem för att styra o övervaka värme, kameror m.m. Vi upplever dock samma problem där. Hastigheten är som lägst på kvällar när vi ska se på TV och barnen surfa.
Har dock inga planer på att överge det mobila bredbandet fritidshuset. Hemma skulle jag aldrig ens fundera på att gå tillbaka till mobilt bredband.
 
Redigerat:
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Skulle inte installera fiber! Fick ett liknande erbjudande som dig när fibern grävdes förbi.

Är i 30 års åldern så kollar både mycket film och spelar en del över nätet där bra internet är viktigt.

Har idag mobil via telenor med obegränsad surf, och där har jag lagt till ett extra simkort för 100kr i månaden och det har funkat utmärkt. Har nu bara en 4g router så får ut ungefär 50mbt/s. Men lånade kompisens 5g router och plockar ut över 200mbt/s. Och jag bor mitt ute i skogen i Hallands läns.

Så att först betala 15 000kr för installation sen avgift varje månad på runt 200kr bara för att få använda skiten sen ett abonnemang på det. Nej tack. Köp en 5g router och extra simkort på ditt abonnemang ☺️
 
Köp! Det är ett bra pris, och antagligen får du inte fakturan förrän installationen är på plats, och det kommer inte ske den här veckan.
 
Läste för ett tag sedan en artikel (var nog även marknadsföring) med en fastighetsmäklare och där hans åsikt var att en fiberanslutningen kunde bidra till ett högre försäljningspris. Man kunde få flera intressenter för fastigheten som då budade upp priset och betydligt högre än själva installationskostnaden för fiberanslutning. Rätt eller fel, tja det vet man inte förrän man säljer.
Kommer lite ny statistik senare i höst men detta från PTS gällde i oktober 2023
Tänk på att det inte är yta utan hushåll.
Ikon med sedlar och mynt.Under 2023 var intäkterna från slutkunder för telefoni, bredband och datakommunikation 50,9 miljarder kronor, vilket är 2 procent högre än föregående år. Siffrorna inkluderar själva kommunikationstjänsterna, men inte appar, tv-abonnemang med mera.
Ikon som visar ett schematiskt hus.98 procent av hushåll och företag hade i oktober 2023 tillgång till en bredbandsanslutning med minst 1 Gbit per sekund. Antingen som ansluten eller med ett nät i sin absoluta närhet.
Ikon procenttecken92 procent av befolkningen hade i oktober 2023 täckning från 5G-nät. Det var en kraftig ökning jämfört med året innan.
 
Bara utefter rent försäljningssynpunkt så kör. Väldigt bra erbjudande!

Vi köper nu för 20 000 och då är de bara installationen, inget fint erbjudande inte
 
Jag hade absolut dragit in fiber. Priset är mycket bra trots att bredbandet ofta kostar mer än mobilt bredband. Men nu ska jag berätta något annat. Vi har ett hus i Danmark som saknade fiber så jag beställde detta men jag funderade på kostnaden flera gånger. Det visade sig att i Danmark får du gratis fiberdragning till huset när du tecknar abonnemang som du kan bryta efter en månad. Fiberanslutning och hastighet är i toppklass, priset som i Sverige. Jag får en känsla av att Danmark bestämt sig för att digitalisera hela Danmark inte bara storstäder.
 
Personligen tycker jag att man pratar för lite om vilken kapacitet man får på mobilt bredband. Man nämner bara att man har tillgång t.ex. 5G. Inte vad kapaciteten är under dygnets timmar, mer än det maximala. Jag kunde inte sitta hemma och jobba eller se på TV utan lagg då uppkopplingen var för svajig. Vissa dagar eller vissa tider var det bra, andra för dåligt. Har nu fiber och upplever inga problem.
Men detta är ju min erfarenhet. T.ex. Timbuktu verkar ju ha bra koll och upplever inte dessa problem hos honom så det är väldigt olika. Därför svårt att ge generella rekommendationer om mobilt bredband.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jag jobbar med att utveckla mobilt bredband, men jag skulle inte välja det för anslutning hemma. Visst, det är jättebra på många sätt, men någon ersättare till fiber är det inte om man har valmöjligheten.

Så som mobilt bredband är designat så kommer man alltid att få fördröjningar (latens, lång ping) om nätet blir belastat. Det fungerar dåligt med latenser om man kör möten (Teams, Meet, WebEx, Zoom etc), om man spelar, eller kör röstsamtal. Det finns en fairness inbyggd som gör att det oftast ändå fungerar bra när man är ensam på sin anslutning och använder mindre kapacitet än de andra i nätet. Om kapaciteten på cellen går i taket och om du använder mer kapacitet än grannarna, då får du direkt köer/latenser hos dig. Köerna maximerar användningen av radion, men de förstår som sagt för vissa tjänster.

Jag har plockat ut 1,6 Gbps ur 5G vid ett test, men jag har också rätt ofta svårt att nå upp till 10 Mbps, allt beroende på tidpunkt och plats.

Notera också att man i branschen nu är på väg att införa QoS i mobilnäten. Det kommer att leda till att bra prestanda (låg latens och hög bitrate) kommer att kosta mer. Detta behövs ju iofs oftast inte för dina vardagliga sysslor, inklusive Youtube och Netflix, men exempelvis videomöten och IP-samtal (tex WhatsApp) kommer nog att fungera sämre om man inte betalar extra för detta.

Eftersom utnyttjandet av mobilnätet förändras allteftersom tiden går så kan du helt plötsligt en dag stå där med en kass lösning utan att ha en möjlighet att skaffa fiber igen. Så slå till och bestll fiber nu!
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
A alexanderlukas skrev:
Jag hade absolut dragit in fiber. Priset är mycket bra trots att bredbandet ofta kostar mer än mobilt bredband. Men nu ska jag berätta något annat. Vi har ett hus i Danmark som saknade fiber så jag beställde detta men jag funderade på kostnaden flera gånger. Det visade sig att i Danmark får du gratis fiberdragning till huset när du tecknar abonnemang som du kan bryta efter en månad. Fiberanslutning och hastighet är i toppklass, priset som i Sverige. Jag får en känsla av att Danmark bestämt sig för att digitalisera hela Danmark inte bara storstäder.
Också olika geografiska skillnader utifrån yta. Arbetade för länge sedan i ett bolag som ägdes av flera europeiska länder och det var inte alltid lätt att hitta gemensamma lösningar, även förståelse, mellan oss i Sverige och holländarna när det gällde att bygga infrastruktur för "datakommunikstion" och Internet. Nederländerna med en yta enbart stor som södra Götaland men idag 17 miljoner innevånare.
Danmark har väl en liknandd yta, ca 1/10 av Sveriges, lite färre innevånare, men ändå stora skillnader.
Så det är inte alltid lätt att dra paralleller.😉
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Vi fick betala 24000 och tvn laggar som aldrig förr. Jag ångrar mig djupt. Mycket djupare än de 20 cm som de grävde ned fibern.
Mest troligt fel hos fiberoperatören eller i ditt ”fibermodem”. Hör med dem och prova att anslut en dator direkt till modemet med en nätverkskabel för att se vad det är för faktisk kapacitet. Är den bra ansluts routern och testa kabelansluten till routern. Är det bra då också så är det beroende på hur du ansluter lokalt. Är det via kabel eller trådlöst. Om du ansluter trådlöst så är antingen täckningen på den plats som problemen uppstår dålig pga dämpning i väggar eller störningar från andra källor alternativt något fel på router / accesspunkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.