J J Vos skrev:
Tips mottages tacksamt
Du behöver berätta vad du har för utrustning så kan du få bra hjälp. Kanske i en egen tråd.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P per-o skrev:
Det här är förmodligen en dum fråga. Blev erbjuden fiber idag för 14900:- inkl ett år gratis 500/500. I dagsläget har vi mobilt bredband och klarar oss med det.
Har haft en del utgifter och hade velat ha erbjudandet om ett halvår istället 🙂. Visst har jag råd men tråkigt med räkningar. Försäljaren påstår att jag har idag på mig att bestämma mig...det tror jag väl inte på iofs.

Huset är inte värt mycket, kanske 1,7 milj. Hade väl tänkt att bo kvar i minst 5 år.

Hur bra kommer mobilt bredband att stå sig om ett år och framåt mot fiber?

Eller är det bara att tacka ja? Billigt tycker jag det är , betalade ca 19000:- till sommarstugsn och 25000:- till förra huset.
Att köpa ett hus utan fiber är en deal breaker för mig, dvs jag skulle avstå och kolla på andra hus.
Skaffa fiber är min rekommendation. 14 tusen är är ju ett bra pris.
 
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Brydde mig inte ett skvatt om fiber fanns eller inte när vi letade hus för ett år sedan. Köpte ett utan. Hade redan då kört mobiltbredband i 2 år i närheten (hyrt hus) så visste att vi klarade oss fint med obegränsat bredband via mobilt. 5 personer i familjen och ALLA streamar samtidigt utan några problem. Dessutom lite olika andra uppkopplingar med appar till el, kameror osv.
Och nej vi bor ej i storstad utan i en by ute på landet norr om Göteborg. Har väl strulat några gånger men det gjorde även fibern när jag hade det i ett av husen jag ägt. Billigt är det också 299:- i mån för obegränsad surf. Får bli en jäkligt billig installation om vi ska ha fiber.
 
  • Gilla
uribbhammar och 8 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Billigt är det också 299:- i mån för obegränsad surf. Får bli en jäkligt billig installation om vi ska ha fiber.
Vilken operatör?
Finns det någon begränsning i fart?
 
D Dilato skrev:
Vilken operatör?
Finns det någon begränsning i fart?
Tex kostar telia mobilt bredband hemma 299kr på lite kampanj nu.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tex kostar telia mobilt bredband hemma 299kr på lite kampanj nu.
Ok, jag hittar bara 399..
Telia-prisinformation för mobilt bredband, första 12 månaderna 399 kr/mån, därefter 529 kr/mån, med pappersfakturaavgift på 59 kr eller e-faktura/autogiro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

399
 
Om någon försöker sälja nåt till dig och du "måste" bestämma dig snabbt så finns det bara ett svar och det är nej tack...... vad är det som är så bråttom?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 11 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ok, jag hittar bara 399..
[bild]
399
Är det med router eller extern antenn/receiver så är det den jag tänkte på.

Skärmdump av Telias mobil bredbandserbjudanden med router och yttre antenn där priset för bredband visas som 399 kr/mån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Unikt namn
P per-o skrev:
Jag har haft fel tydligen och missat att dra av ca 25000:- i försäljningen tydligen 🙂. Jaja sånt är livet. Jag tyckte också nämligen att det var en förbättringsåtgärd. Men som jag minns det, läste jag att det inte gick att dra av pga av något.
Är det mindre än 6år sedan du deklarerade så borde du kunna korrigera i efterhand.

https://www.skatteverket.se/privat/...ardu/andraomprovaelleroverklagadindeklaration

Se stycket omprövning.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Jag har beställt fiber och väntar på att få det indraget. Det skulle varit klart i december förra året men dom verkar ta tid på sig. Men jag har inte betalat något än, och det finns fortfarande chans att anmäla sitt intresse (dock till ett något dyrare pris än vad jag fick) så det är bara BS att du måste bestämma dig på stört. Du kanske får ett något dyrare pris om du väntar men oftast rör det sig bara om några tusenlappar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Vi fick betala 24000 och tvn laggar som aldrig förr. Jag ångrar mig djupt. Mycket djupare än de 20 cm som de grävde ned fibern.
Skaffa en ny router. Lagg på tv jag inget med inkommande fiber att göra, dock påverkar tillhörande utrustning
 
  • Gilla
ÅkeSun och 5 till
  • Laddar…
P per-o skrev:
Blev erbjuden fiber idag för 14900:-

Hur bra kommer mobilt bredband att stå sig om ett år och framåt mot fiber?

Billigt tycker jag det är.
Vi hade mobilt bredband i många år och det fungerade för våra behov. När Bredbandsbolaget (dotterbolag till Telenor) projekterade för fiber i vårt område så tackade vi ändå ja, kostade bara 19 000kr.

Nu har hela anläggningen sålts till IP-Only ( bytt namn till GlobalConnect), de har i år fördubblat priset på fibernätet. Nu är det alltså betydligt dyrare med fiber än att köra med mobilt bredband.

De som äger fiber har monopol på detta och kan höja priset precis så mycket de vill och precis så ofta de vill. Det hjälper inte att byta operatör eftersom alla operatörer måste höja sitt pris när fiberägaren höjer sitt pris.

Om du har mobilt bredband så finns du på en konkurrerande marknad där priset är din styrka.

Ångrar min investering i fiber!
 
  • Gilla
uribbhammar och 4 till
  • Laddar…
N
Jag har kört med Telias mobila bredband (Bredband Plus med fri surf) sedan 2018. Ett avbrott har vi haft under alla dessa år.
Tecknade mig för fiber hos Borenet i januari 2022 (tecknade avtal med IP-Only 2017 men hos dem blev det inget bygge och jag lämnade avtalet utan kostnad). Pris 22900:-. De som tecknar nu får betala 27900:-.

Inte ett dugg har dock hänt sedan 2022 och informationen om hur bygget fortskrider är minst sagt dålig.
Borenets nät är inte öppet utan man är låst till dem och deras tjänster.
Dock skall sägas att de håller en bra prisnivå och att de inte höjt sina priser på länge.

Jag resonerar så att blir det fiber så blir det och blir det inget så gråter jag inte för det.

Det pris du erbjudits är minst sagt bra så jag hade tecknat mig för det under förutsättning att det är en seriös aktör det handlar om.
 
Nyfiken, hur motiverar man i dagens läge installationskostnaden för fiber?

Jag valde att dra in det i fjällstugan för ca 16000 kr. (Första vändan skulle de ha över 20...)

Abbonemangskostnaden är ungefär samma för samma kapacitet...

Ändå hade jag nog gjort samma val igen...

Att huset blir "mer värt" kanske är sant, för att folk ser att de slipper dra in det, men det är ju bara en teoretisk grej då de flesta klarar sig med mobilt bredband idag ...


/Jocce
 
  • Gilla
Rolph
  • Laddar…
Hej!

Är kostnaden bara för framgrävning av kabeln eller är det inklusive anslutningsavgift?

Vi har fiber framdraget till tomtgräns, men ansluta det kostar ~30K i engångsavgift.
Tycker det blir svårt att motivera den kostnaden nu när mobila bredband börjar bli kraftfulla. Vi Kör mobilt med 3, extern signalförstärkare på fasaden som tar in 5G. Nedladdning på 300-400mbit/s åtminstone.
 
  • Gilla
Rolph
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.