N
Jag har varit lite frånvarande men nu har jag tagit tag i det här äntligen.

Har kontaktat förvaltare och entreprenör.

Det blev extra jobbigt nu eftersom den nya värmepumpen stör nattsömnen (högt sus i elementen) och kompressorn beter sig underligt med start och stopp. Jag kommer starta en egen tråd för detta.
 
N
Entreprenören blev grinig när jag bad om att någon annan med erfarenhet av just bosch/ivt skulle kolla värmepumpen. Jag kommer att ta allt via förvaltaren framöver. Jag hade redan kontaktat förvaltaren och jag sågade renoveringen hårdare i det mailet, kanske att det skickades vidare. Fick svar av förvaltaren att systemet skulle kontrolleras och gås igenom så det fungerar som det ska. Han sa även att han skulle be om intyget för våtrummet.

Entreprenören svarade
"Nej det behövs inte min rörfirma är certifierad för det och du får absolut inte fylla på system och ändra som du gjort. Du kan göra stora skador och du kommer bli ansvarig för dig
Jag ska prata med <förvaltarens namn> om detta"

Har ingen aning om vad han pratar om. Normalt underhåll som står i manualen, visst. Det andra som jag har ändrat är att jag har ökat fläktens hastighet från 50 till 60% och kört avluftningsprogrammet.

Min tråd om värmepumpen finns här och jag är intresserad av era synpunkter på vad "stora skador" skulle kunna vara.
https://www.byggahus.se/forum/threa...n-av-ny-franluftsvaermepump-bosch-ivt.530279/

Jag outar allt här på forumet så de inbladade kommer ju veta precis vad det här handlar om när (om) de hittar hit. ;)
Notera att jag inte har outat någon specifik firma.

Våtrummet är egentligen inte mitt ansvar och jag tänker inte ta något ansvar för eventuella skador pga jobbet i framtiden. Vill ha det svart på vitt. Måste ju kunna spola av golvet utan att riskera att vattnet hamnar under tätskiktet eller på kopplingsboxen för elen till värmepumpen. Pumpen däremot har en direkt påverkan på min ekonomi. Varmvatten och uppvärmning är en stor del av boendekostnaden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.