Alfredo Alfredo skrev:
Stockholmsbadrum har jag hört talas om men stockholmsventilation var något nytt. Vissa ska då alltid vara lite förnäma... 😂
Det är ju inte så att det är BÄTTRE på något vis, snarare att det är en nödlösning.
 
  • Gilla
Devon och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Stockholmsbadrum har jag hört talas om men stockholmsventilation var något nytt.
OT:Jag har bara hört om stockholmsdusch, kan du @Alfredo berätta mer om "Stockholmsbadrum" och hur det fungerar?
 
  • Gilla
Devon
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får prata med styrelsen om hur det är tänkt att ventilationen ska fungera numera. Ibland är ventilationssystemet omgjort så tilluften i badrummet inte längre behövs.
DET var bra tips. Jag har iofs skrivit o frågat styrelsen ang varför det är två. Men inget svar…
 
BirgitS
Pröva med en mer allmän fråga om hur ventilationssystemet är tänkt att fungera först. Kanske lättare att svara på men sen har du fått upp en kommunikationsväg. Men det är möjligt att någon inte vill svara innan de har pratat med varandra på nästa styrelsemöte.

Har du kollat på U-dusch?
Med en sån sitter dörren fast ganska nära hörnet med böjer utåt så att duschen blir bredare på mitten.
 
F fribygg skrev:
OT:Jag har bara hört om stockholmsdusch, kan du @Alfredo berätta mer om "Stockholmsbadrum" och hur det fungerar?
Jag har hört båda orden användas om samma lösning med bad-/duschrummet uppdelat i två rum.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har hört båda orden användas om samma lösning med bad-/duschrummet uppdelat i två rum.
OT: Jag har hört "stockholmsdusch" användas när funktionerna dusch/toa samsas på samma yta i ett litet utrymme typ gästtoa, därför är jag nyfiken på "stockholmsbad" och hur man löser det praktiska.. Är det uppdelat på två rum som du skriver är det ju ingen stockholmsdusch eller stockholmsbad då det inte spar yta vilket syftet torde vara.
 
  • Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Jag har hört "stockholmsdusch" användas när funktionerna dusch/toa samsas på samma yta i ett litet utrymme typ gästtoa, därför är jag nyfiken på "stockholmsbad" och hur man löser det praktiska.. Är det uppdelat på två rum som du skriver är det ju ingen stockholmsdusch eller stockholmsbad då det inte spar yta vilket syftet torde vara.
Detta hos log avser ett rum
 
F fribygg skrev:
Jag har hört "stockholmsdusch" användas när funktionerna dusch/toa samsas på samma yta i ett litet utrymme typ gästtoa
Mycket möjligt att det är en mer korrekt användning. Jag har hört begreppet användas när det är två små rum, en med toan och en med duschen. I "bästa fall" sitter det även ett handfat i någon av "garderoberna"...
 
F fribygg skrev:
OT: Jag har hört "stockholmsdusch" användas när funktionerna dusch/toa samsas på samma yta i ett litet utrymme typ gästtoa, därför är jag nyfiken på "stockholmsbad" och hur man löser det praktiska.. Är det uppdelat på två rum som du skriver är det ju ingen stockholmsdusch eller stockholmsbad då det inte spar yta vilket syftet torde vara.
Precis så. Förutom Stockholmsventilation har jag även haft det tveksamma nöjet av att bo i en lägenhet med Stockholmsdusch och precis som du säger innebär det att duschandet sker i samma utrymme som toalettstolen. Ingen lösning jag kan rekommendera. :)
 
Nä det har varit en helt vanlig dusch. Duschväggar 80x100 och skjutdörrar lite snett i hörnet. Den nedre ventilationen sitter inne i duschen. Stängd. Aldrig upplevt problem den ca 20 år tbx.
Men NU vid byte duschvägg är det ett problem. Funderar på att låta skära ut i duschvägglisten för att kunna sätta vägg rakt över….
 
BirgitS
En tallriksventil är väl inte helt tät och låter inte så bra att det kan rinna in vatten i en ventilationskanal.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En tallriksventil är väl inte helt tät och låter inte så bra att det kan rinna in vatten i en ventilationskanal.
Nej så klart inte. Men det har inte varit ngt problem så frågan är hur viktig den är? Nu sitter den en bra bit från själva duschen (men inuti) så något skvätt borde vä ha hamnat där - antar jag. Men kanske inte
 
C
D Devon skrev:
DET var bra tips. Jag har iofs skrivit o frågat styrelsen ang varför det är två.
Det råder knappast något tvivel om att det är exakt som @Claes Sörmland skriver i #7.
Den nedre ventilen är friskluft in, den övre ventilen är frånluft ut.
Hade det varit ombyggt till någon annan lösning hade det inte sett ut som det gör. Så detta kan du inte ändra på.
 
  • Gilla
Devon
  • Laddar…
BirgitS
Och är det tilluft så får väl inte den ventilen vara stängd för det mesta eftersom det innebär att badrummet inte ventileras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.