GreenYoda GreenYoda skrev:
Styrelsen har i allt övrigt skött sig bra, och jag tror att det finns få andra medlemmar i föreningen som har lust att åta sig uppdraget. Jag vill helst se en annan lösning än att gå på krigsstigen mot styrelsen - det jag däremot skulle vilja få till är att det skapas en praxis för vad den här sortens beslut ska tas på för grunder. Nånstans här slog det slint och de gick på det billigaste priset.....
(tyvärr var det inte billigaste priset vi betalade när han gjorde vårt bygge, men han har väl fått rea ut sig sen dess...)
håll truten knyt näven i byxfickan eller slå ihjäl styrelsen
är du inte med i styrelsen så kan du inte göra ett skit mer än att du får med dig e andra medlemmarna och utlysa en extra årsstämma för att byta ut härket och inte ge dessa ansvarsfrihet för stämma dessa för trolöshet
 
T TypRätt skrev:
Skulle se det så här, se till att besiktning sker löpande. Be styrelsen se över avtalet vad gäller betalning så att inga tidiga utbetalningar sker om inte nödvändigt pga avtal. Nu om de får klåparen att göra rätt från början så får han ju in ett ansenligt belopp så du vet att det finns kapital att stämma honom på för ditt egna problem.
jo men här verkar ju styrelsen skita i medlemmarna väl och ve.
säkert någon i styrelsen som tagit mutor eller delar säng
 
Unikt namn
Går det inte inte att använda BRFens arbete som hävstång för att få hantis att göra rätt för sig hos dig? Hålla inne med betalning eller något.


Det låter iaf som att du snarast bör informera styrelsen om konflikten och att allt arbete som utförs behöver inspekteras ordentligt innan betalning.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
P
GreenYoda GreenYoda skrev:
Lång historia kort.
Vi bor i en BRF som är en större radhusförening.

Vi anlitade för flera år sedan en hantverkare (enskild firma) för att utföra byggnation åt oss (med bygglov & godkänt av förening etc). Hantverkaren visade sig vara inkompetent och begick grova byggfel. Konstruktionen dömdes ut av SBR-besiktningsman och ärendet gick vidare till ARN. A fördel och rekommenderade att hantverkaren betalade samtliga kostnader för att riva konstruktionen och bygga den på nytt. Hantverkaren vägrade och finns nu på Svarta listan. Ärendet befinner sig just nu i pågående tingsrättstvist mellan oss och hantverkaren avseende en betydande summa.

När beslutet från ARN kom meddelade vi föreningens styrelse skriftligt om detta, i syfte att varna föreningen och grannar att anlita hantverkaren.

Idag, tro fan att jag springer på densamme inkompetente hantverkaren som går och bär på brädor i kvarteret.
Jag får kontakt med en styrelsemedlem och får bekräftat: STYRELSEN HAR ANLITAT HANTVERKAREN för underhåll på föreningens byggnader, dvs våra hus!

Utöver att jag är personligt förbannad pga hur mycket pengar han är skyldig mig, så blir jag ännu mer arg över att styrelsen anlitar en dokumenterad klåpare! Oavsett om situationen hade gällt mig personligen så hade jag aldrig någonsin föreställt mig att styrelsen skulle anlita någon som finns på svarta listan - det är väl en absolut grundläggande sak att utesluta vid inhämtning av offerter? Att de dessutom gjort detta med full vetskap om vilket helsike vi haft för att hitta någon som ville åtgärda skräp-konstruktionen klåparen byggde är helt världsfrånvänt.

Jag ska naturligtvis ta upp detta med styrelsen men jag vet inte ens hur jag ska börja.
Vad gör man när man ska argumentera för hur dåligt omdöme en styrelse visat? Vad kan jag göra för att få detta kontrakt hävt och avslutat så att jag slipper se klåparens nylle? Med tanke på att han t o m gått till personangrepp (visserligen bara med ord) när vi försökte reklamera bygget så känns det allt annat än tryggt att ha honom i vårt boendeområde.

Skulle underhållsarbete behöva utföras på min bostad vill jag inte ha den jäveln på min tröskel, och jag vill verkligen inte att mina grannar ska utsättas för den sortens skit som vi behövt hantera i flera år.
Fördelen för dig är att om hantverkaren kört jobbet i en enskild firma är han personligen ansvarig för firmans skulder, han kan inte sätta firman i konkurs och starta en ny firma nästa dag, som man kan med ett aktiebolag.
Stäm hantverkaren med ARNs beslut som underlag, du har allt att vinna.
 
P Peter787 skrev:
Stäm hantverkaren med ARNs beslut som underlag, du har allt att vinna.
En gång till?
GreenYoda GreenYoda skrev:
Ärendet befinner sig just nu i pågående tingsrättstvist mellan oss och hantverkaren avseende en betydande summa.
 
P Peter787 skrev:
Fördelen för dig är att om hantverkaren kört jobbet i en enskild firma är han personligen ansvarig för firmans skulder, han kan inte sätta firman i konkurs och starta en ny firma nästa dag, som man kan med ett aktiebolag.
Stäm hantverkaren med ARNs beslut som underlag, du har allt att vinna.
man kan inte lugga en skallig
har han inga tillgångar så blir det bara dyrt
 
P
K Kane skrev:
En gång till?
Missade det, då är det bara att invänta utslaget.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
GreenYoda GreenYoda skrev:
Lång historia kort.
Vi bor i en BRF som är en större radhusförening.

Vi anlitade för flera år sedan en hantverkare (enskild firma) för att utföra byggnation åt oss (med bygglov & godkänt av förening etc). Hantverkaren visade sig vara inkompetent och begick grova byggfel. Konstruktionen dömdes ut av SBR-besiktningsman och ärendet gick vidare till ARN. ARN dömde till vår fördel och rekommenderade att hantverkaren betalade samtliga kostnader för att riva konstruktionen och bygga den på nytt. Hantverkaren vägrade och finns nu på Svarta listan. Ärendet befinner sig just nu i pågående tingsrättstvist mellan oss och hantverkaren avseende en betydande summa.

När beslutet från ARN kom meddelade vi föreningens styrelse skriftligt om detta, i syfte att varna föreningen och grannar att anlita hantverkaren.

Idag, tro fan att jag springer på densamme inkompetente hantverkaren som går och bär på brädor i kvarteret.
Jag får kontakt med en styrelsemedlem och får bekräftat: STYRELSEN HAR ANLITAT HANTVERKAREN för underhåll på föreningens byggnader, dvs våra hus!

Utöver att jag är personligt förbannad pga hur mycket pengar han är skyldig mig, så blir jag ännu mer arg över att styrelsen anlitar en dokumenterad klåpare! Oavsett om situationen hade gällt mig personligen så hade jag aldrig någonsin föreställt mig att styrelsen skulle anlita någon som finns på svarta listan - det är väl en absolut grundläggande sak att utesluta vid inhämtning av offerter? Att de dessutom gjort detta med full vetskap om vilket helsike vi haft för att hitta någon som ville åtgärda skräp-konstruktionen klåparen byggde är helt världsfrånvänt.

Jag ska naturligtvis ta upp detta med styrelsen men jag vet inte ens hur jag ska börja.
Vad gör man när man ska argumentera för hur dåligt omdöme en styrelse visat? Vad kan jag göra för att få detta kontrakt hävt och avslutat så att jag slipper se klåparens nylle? Med tanke på att han t o m gått till personangrepp (visserligen bara med ord) när vi försökte reklamera bygget så känns det allt annat än tryggt att ha honom i vårt boendeområde.

Skulle underhållsarbete behöva utföras på min bostad vill jag inte ha den jäveln på min tröskel, och jag vill verkligen inte att mina grannar ska utsättas för den sortens skit som vi behövt hantera i flera år.
Föreslå en ändring i stadgarna gällande exkludering av företag på ARN's svarta lista till att utföra arbeten åt föreningen.

I detta fall har nog båten redan seglat men du kanske kan slippa se hen igen.

Föreningen får nog ganska många mail gällande både det ena och det andra, en motion enligt ovan är mer rationell än att ta hänsyn till alla synpunkter som inkommer från enstaka individer i föreningen via mail eller telefon.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
GreenYoda GreenYoda skrev:
Ärendet befinner sig just nu i pågående tingsrättstvist mellan oss och hantverkaren avseende en betydande summa.

När beslutet från ARN kom meddelade vi föreningens styrelse skriftligt om detta, i syfte att varna föreningen och grannar att anlita hantverkaren.
Meddela alla medlemmar i BRF genom att skicka bifogad kopia på ARN utslaget, status på tingsrättsförhandlingen, sammanfattning på ekonomiska konsekvenser för medlemmarna om hantverkaren gör galna saker. Nämn gärna att medlemmarna kan kompensera sig med nekad ansvarsfrihet också.
Så får styrelsen kanske lite eld under fötterna när det blir lite frågor och jobbig stämning.

Sedan är tipset om att begära löneutmätning av hantverkaren inte alls dumt.

Vad är det hantverkaren skall göra för BRF mer explicit?
Hur stor BRF är det? 5, 10, 50, >100 lägenheter ?

I övrigt är BRF som äktenskap utan sex eller kärlek men alla åtaganden ;) 3D ägarlägenhet kanske är något bättre iaf.
Som en föreläsare i ekonomi ansåg att handelsbolag är.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
GreenYoda GreenYoda skrev:
Lång historia kort.
Vi bor i en BRF som är en större radhusförening.

Vi anlitade för flera år sedan en hantverkare (enskild firma) för att utföra byggnation åt oss (med bygglov & godkänt av förening etc). Hantverkaren visade sig vara inkompetent och begick grova byggfel. Konstruktionen dömdes ut av SBR-besiktningsman och ärendet gick vidare till ARN. ARN dömde till vår fördel och rekommenderade att hantverkaren betalade samtliga kostnader för att riva konstruktionen och bygga den på nytt. Hantverkaren vägrade och finns nu på Svarta listan. Ärendet befinner sig just nu i pågående tingsrättstvist mellan oss och hantverkaren avseende en betydande summa.

När beslutet från ARN kom meddelade vi föreningens styrelse skriftligt om detta, i syfte att varna föreningen och grannar att anlita hantverkaren.

Idag, tro fan att jag springer på densamme inkompetente hantverkaren som går och bär på brädor i kvarteret.
Jag får kontakt med en styrelsemedlem och får bekräftat: STYRELSEN HAR ANLITAT HANTVERKAREN för underhåll på föreningens byggnader, dvs våra hus!

Utöver att jag är personligt förbannad pga hur mycket pengar han är skyldig mig, så blir jag ännu mer arg över att styrelsen anlitar en dokumenterad klåpare! Oavsett om situationen hade gällt mig personligen så hade jag aldrig någonsin föreställt mig att styrelsen skulle anlita någon som finns på svarta listan - det är väl en absolut grundläggande sak att utesluta vid inhämtning av offerter? Att de dessutom gjort detta med full vetskap om vilket helsike vi haft för att hitta någon som ville åtgärda skräp-konstruktionen klåparen byggde är helt världsfrånvänt.

Jag ska naturligtvis ta upp detta med styrelsen men jag vet inte ens hur jag ska börja.
Vad gör man när man ska argumentera för hur dåligt omdöme en styrelse visat? Vad kan jag göra för att få detta kontrakt hävt och avslutat så att jag slipper se klåparens nylle? Med tanke på att han t o m gått till personangrepp (visserligen bara med ord) när vi försökte reklamera bygget så känns det allt annat än tryggt att ha honom i vårt boendeområde.

Skulle underhållsarbete behöva utföras på min bostad vill jag inte ha den jäveln på min tröskel, och jag vill verkligen inte att mina grannar ska utsättas för den sortens skit som vi behövt hantera i flera år.
Personangrepp begick du ju själv med detta inlägg kan man tycka.

Sen anlitar väl styrelsen vem dem vill.
 
  • Wow
  • Haha
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om det är en vettig styrelse så avbryter dom det här när dom får höra din historia.
Det är antagligen inte bara att avbryta. Har man ingått ett avtal förväntas samtliga parter uppfylla det som avtalats.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Nämn gärna att medlemmarna kan kompensera sig med nekad ansvarsfrihet också.
Hur skulle det ge någon kompensation menar du? Och kompensation för vad?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur skulle det ge någon kompensation menar du? Och kompensation för vad?
Om hantverkarens jobb är defekt så det måste göras om eller värre orsakar skador som måste åtgärdas. Kostnaden för detta kanske man kan utkräva av styrelsen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inte troligt att man når framgång där med någon ersättning. Det kan knappast vara skäl skadestånd att en styrelse för föreningen har anlitat ett företag i branschen som är i en rättslig konflikt med en medlem i föreningen.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
GreenYoda GreenYoda skrev:
Lång historia kort.
Vi bor i en BRF som är en större radhusförening.

Vi anlitade för flera år sedan en hantverkare (enskild firma) för att utföra byggnation åt oss (med bygglov & godkänt av förening etc). Hantverkaren visade sig vara inkompetent och begick grova byggfel. Konstruktionen dömdes ut av SBR-besiktningsman och ärendet gick vidare till ARN. ARN dömde till vår fördel och rekommenderade att hantverkaren betalade samtliga kostnader för att riva konstruktionen och bygga den på nytt. Hantverkaren vägrade och finns nu på Svarta listan. Ärendet befinner sig just nu i pågående tingsrättstvist mellan oss och hantverkaren avseende en betydande summa.

När beslutet från ARN kom meddelade vi föreningens styrelse skriftligt om detta, i syfte att varna föreningen och grannar att anlita hantverkaren.

Idag, tro fan att jag springer på densamme inkompetente hantverkaren som går och bär på brädor i kvarteret.
Jag får kontakt med en styrelsemedlem och får bekräftat: STYRELSEN HAR ANLITAT HANTVERKAREN för underhåll på föreningens byggnader, dvs våra hus!

Utöver att jag är personligt förbannad pga hur mycket pengar han är skyldig mig, så blir jag ännu mer arg över att styrelsen anlitar en dokumenterad klåpare! Oavsett om situationen hade gällt mig personligen så hade jag aldrig någonsin föreställt mig att styrelsen skulle anlita någon som finns på svarta listan - det är väl en absolut grundläggande sak att utesluta vid inhämtning av offerter? Att de dessutom gjort detta med full vetskap om vilket helsike vi haft för att hitta någon som ville åtgärda skräp-konstruktionen klåparen byggde är helt världsfrånvänt.

Jag ska naturligtvis ta upp detta med styrelsen men jag vet inte ens hur jag ska börja.
Vad gör man när man ska argumentera för hur dåligt omdöme en styrelse visat? Vad kan jag göra för att få detta kontrakt hävt och avslutat så att jag slipper se klåparens nylle? Med tanke på att han t o m gått till personangrepp (visserligen bara med ord) när vi försökte reklamera bygget så känns det allt annat än tryggt att ha honom i vårt boendeområde.

Skulle underhållsarbete behöva utföras på min bostad vill jag inte ha den jäveln på min tröskel, och jag vill verkligen inte att mina grannar ska utsättas för den sortens skit som vi behövt hantera i flera år.
jag förstår bor ni i en liten by där det är brist på hantverkare eller bor hantverkaren i samma radhus därför han fick kontraktet?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.