Jag köpte denna populär tanklampa Mendoza från Rusta men jag förstår inte hur jag ska koppla ihop kablarna då det är 4 hål i den vita saken med L och N och jag har bara 3 kablar.

Hur ska jag koppla ihop det ?

Kan någon hjälpa mig ?
 
  • En hand håller en vit kopplingsdosa till tanklampan Mendoza från Rusta med märkningarna L och N samt fyra hål för kablar, där tre kablar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre kablar som hänger från taket, en grön-gul jordkabel, en brun fasledning och en blå neutralledning, ska kopplas till en taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Det ska framgå av de medföljande instruktionerna så börja där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det medföljde inga instruktioner. Kan du hjälpa med?
 
Ingen kan säga hur du ska koppla, däremot så kan vi ha en arbetshypotes på hur det bör kopplas om det är rätt kopplat i andra änden av den hängande kabeln och resten av den fasta installationen.

Du måste säkerställa vilken funktion de olika trådarna har. Det kan bara göras på plats.


Normalt ska det sitta ett lamputtag på kabeländen samt en lamppropp på lampsladden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
VArt kommer den löst hängande sladden ifrån?(bild?) Normalt är blå-nolla och brun-fas. Har det suttit en armatur på detta ställe förut?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En annan sorts taklampa. Men jag tänker att man kanske inte behöver tvunget använda alla 3 kablarna. Eller ?
 
  • Taklampa med fem stora glödlampor som hänger från taket i ett rum med vita väggar och en växt i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om nu detta är eltråden på Byggahus så undrar jag om vi verkligen behöver komplicera denna fråga?

Enligt bifogad instruktion är armaturen dubbelisolerad.

Stoppa in blå tråd i nedre hålet märkt N. Brun tåt i hålet märkt L. Tryck ned "knappen" när tråden stoppas in. När knappen släpps ska en fjäder låsa fast tåtarna.
Händer håller i en vit, dubbelisolerad armatur med två märkta hål: ett märkt "L" för brun ledning och ett märkt "N" för blå ledning, demonstrerat med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gulgrön ska ej anslutas men bör isoleras så att den ej kan få elektrisk kontakt med något.
Närbild av tre elektriska trådar i en kabel: en blå, en brun och en gulgrön, med en röd pil som pekar på den gulgröna tråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle det mot förmodan ej fungera tar vi det problemet då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.