N Nyikåk skrev:
Vi får se vad som händer med det här, men förhoppningsvis måste flera nätägare släppa in andra i sina nät, det borde öppna upp för mer konkurrens på priset.
[länk]
Tvärtom tänker jag.
Det är fortfarande en nätägare vad jag kan utläsa, som eventuellt måste tillföra teknisk utrustning för att skapa VLAN i nätet till andra operatörer.
Så, prisbilden kommer att drivas upp.
Nätavgiften är ju den lilla delen idag, och någon äger trots allt det fysiska nätet.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Någon som vet vad som hände med Bahnhof?
Dom fick väl rätten att driva eget nät på befintliga kablar om kunden valde att låta dem sköta nätet. Dvs byta nätoperatör. Fibern skulle fysiskt kopplas om och en ny medieomvandlare installeras i bostaden.

Men var visst nån rättsprocess och gällde bara Telias nät. Det här var flera år sedan och har själv pratat med dom om saken men gick ej göra i Telenor ägda nät "ännu" då.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Tvärtom tänker jag.
Det är fortfarande en nätägare vad jag kan utläsa, som eventuellt måste tillföra teknisk utrustning för att skapa VLAN i nätet till andra operatörer.
Så, prisbilden kommer att drivas upp.
Nätavgiften är ju den lilla delen idag, och någon äger trots allt det fysiska nätet.
Det är ju bara om de inte har möjlighet att ha fysisk utrustning som det ska ske virtuellt... men det kommer nog bli mycket virtuellt eftersom det blir enklare att hantera än en massa hårdvara.
Den tekniska utrustningen finns redan där, det behövs kanske några fetare POI-routrar.
Så man får hoppas att PTS även tänker på prisbilden, se på prisskillnaden för de som kopplar om sin Telia-fiber till Bahnhof Villafiber.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Någon som vet vad som hände med Bahnhof?
Dom fick väl rätten att driva eget nät på befintliga kablar om kunden valde att låta dem sköta nätet. Dvs byta nätoperatör. Fibern skulle fysiskt kopplas om och en ny medieomvandlare installeras i bostaden.

Men var visst nån rättsprocess och gällde bara Telias nät. Det här var flera år sedan och har själv pratat med dom om saken men gick ej göra i Telenor ägda nät "ännu" då.
Du kan koppla om din Telia-fiber till Bahnhof eller Tele2 och andra som vill göra det i Telias nät.
 
kisumisu
N Nyikåk skrev:
Du kan koppla om din Telia-fiber till Bahnhof eller Tele2 och andra som vill göra det i Telias nät.
Varför är det bara Telias nät?

Har Telia missat nåt i sitt avtal när dom drog fiber till husen. Fan att man inte valde Telia...🙄

Märkte nu också att det som jag har, är det Telenor, Ip-Only har faktist inte ens koll (Hette Bredbandsbolaget då när jag tog) är tom dyrare än Openinfra.

Men det här gillar jag inte som Openinfra gjorde

En skogsdunge med nedfallna och böjda grenar samt tät växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedskurna grenar från ett träd i en skogsmiljö med löv och mossa runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En smal stig som slingrar sig genom tät vegetation med buskar och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedfällda grenar täcker en fiberkabelinstallation i ett skogsområde, vilket orsakar problem för internetleverantörer och abonnenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nyikåk skrev:
Det är ju bara om de inte har möjlighet att ha fysisk utrustning som det ska ske virtuellt... men det kommer nog bli mycket virtuellt eftersom det blir enklare att hantera än en massa hårdvara.
Den tekniska utrustningen finns redan där, det behövs kanske några fetare POI-routrar.
Så man får hoppas att PTS även tänker på prisbilden, se på prisskillnaden för de som kopplar om sin Telia-fiber till Bahnhof Villafiber.
Tänker mest på att du kommer då att få betala dubbla nätavgifter, även om den ena blir dold.
Den som äger fibern kommer naturligtvis att ta ut en hyra för svartfiber eller VLAN, och sedan ska tillträdande operatör lägga på sin avgift för nätdrift.
Visst kan det vara bra om specifika tjänster ska erbjudas, men jag tror att få kunder har det behovet.
Jag kan ha missuppfattat upplägget, men tror inte att den som har förlagt fibern behöver släppa in en annan aktör gratis.
 
Nej, fiberägaren har i praktiken monopol, även om de gärna vill dölja detta faktum.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, fiberägaren har i praktiken monopol, även om de gärna vill dölja detta faktum.
Ja, och det är ju faktiskt så det bör vara.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Varför är det bara Telias nät?

Har Telia missat nåt i sitt avtal när dom drog fiber till husen. Fan att man inte valde Telia...🙄
Det fanns en diskussion kring dominerande operatörer och att skapa tvingande regelverk (PTS) vilket gjorde att Telia då tillät andra operatörer hyra fiber från deras bolag Skanova och använda egen aktiv utrustning, dvs "av egen fri vilja". Det är väl 7-8 år sedan de öppnade upp för det och de som då var mest aktiva var Tele2 (då Comhem) och Telenor, men Bahnhof väl bara gjorde det i större städer och mindre omfattning.
De installerade egna switchar i Telias stationer och med egen kundutrustning/omvandlare.

Vad är det på bilderna förutom en massa vildvuxen sly och buskar?
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Det fanns en diskussion kring dominerande operatörer och att skapa tvingande regelverk (PTS) vilket gjorde att Telia då tillät andra operatörer hyra fiber från deras bolag Skanova och använda egen aktiv utrustning, dvs "av egen fri vilja". Det är väl 7-8 år sedan de öppnade upp för det och de som då var mest aktiva var Tele2 (då Comhem) och Telenor, men Bahnhof väl bara gjorde det i större städer och mindre omfattning.
De installerade egna switchar i Telias stationer och med egen kundutrustning/omvandlare.

Vad är det på bilderna förutom en massa vildvuxen sly och buskar?
Visst är det dåligt skött av kommunen. Men denna sly var aldrig såhär förut. När open infra var där o härja hamnade allt det här på gångstigen.

Det har sett betydligt värre ut. Var ca 3 år sedan och bilderna relativt nytagna.

Råkade få en ganska bra nyhet också i nyhetsflödet. Är inte från idag men kom upp idag för mig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...skogshygge-utanfor-vindeln-tillstand-saknades
 
Starlink täcker numera i princip hela Sverige och har sänkt priset till 599 kr i månaden så det är ju ett alternativ.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Starlink täcker numera i princip hela Sverige och har sänkt priset till 599 kr i månaden så det är ju ett alternativ.
Japp.
4300kr i ”anslutningsavgift”, men sedan är man igång.
Så helt klart ett alternativ.
 
A AndersS skrev:
Vi jobbade med karta och foto där projektör ritade in grävning och installation ute/inne, kunden undertecknade på platten att det var godkänt.
Vilken nätägare?

kisumisu kisumisu skrev:
Dom var påväg dra fibern till min garage 😂 innan jag gick ut. Dom skulle för det första inte göra något om jag inte var hemma men
Vilken nätägare?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vilken nätägare?
Telia ägare av fiber.
 
Har haft fiber med Telia i mera än tio år och betalar idag 439 kr/mån för 100 Mbit/s.
För två mobilabonnemang utan begränsning av datamängd 498 kr/mån.
Och med dessa abonnemang samlade kan man välja en kostnadsfri tilläggstjänst där vi har Mobilt Bredband 40 GB/månad för 0 kr.
Sedan har vi lite andra tjänster som TV, Spotify, arkivtjänster, etc, men det har ju inget med abonnemang för uppkoppling att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.