K Kbygg skrev:
Hittade i Kina. Förbrukning ca 700w, värme upp till ca 4.5kw.(stämmer säkert inte så bra bra, men ändå)
Fördelen är ju att du använder luft som är lite värmare än utomhusluften. Nackdelen är ju det begränsade luftflödet, du kan inte få igenom mer än vad du ventilerar. Kan vara bättre variant än att köra elektrisk värmare, sparar el.
Vad kostar dettta aggregat? Har du räknat på vad en beg luftvattenpump kostar och ett vanligt FTX ,?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alt. 3. Men TS har ju redan vattenburet?
Är alternativ 3 sämst eller bäst?

Okay, då kan TS bara montera ett F(T)-system (utan värmeåtervinning) eftersom TS redan har vattenburen värme, å då behöver inte TS återvinna någon energi från frånluften?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad kostar dettta aggregat? Har du räknat på vad en beg luftvattenpump kostar och ett vanligt FTX ,?
Det blir ca.25papp inkl. frakt o tull antar jag. 500m³/tim max.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är alternativ 3 sämst eller bäst?

Okay, då kan TS bara montera ett F(T)-system (utan värmeåtervinning) eftersom TS redan har vattenburen värme, å då behöver inte TS återvinna någon energi från frånluften?
FTX utan förvärme och en luftvatten eller bergvärme skulle jag satsat på.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är alternativ 3 sämst eller bäst?

Okay, då kan TS bara montera ett F(T)-system (utan värmeåtervinning) eftersom TS redan har vattenburen värme, å då behöver inte TS återvinna någon energi från frånluften?
Kuggfråga?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
FTX utan förvärme och en luftvatten eller bergvärme skulle jag satsat på.
Har det talats någonting om förvärmare eller eftervärlden?

Vilken teknik av värmeväxling hade du valt på FTX-aggregatet?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kuggfråga?
Nej, ingen kuggfråga, utan jag ställde om tidigare fråga men på annat sätt eftersom det inte framgick vad du menade.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har det talats någonting om förvärmare eller eftervärlden?

Vilken teknik av värmeväxling hade du valt på FTX-aggregatet?


Nej, ingen kuggfråga, utan jag ställde om tidigare fråga men på annat sätt eftersom det inte framgick vad du menade.
Jag har en roterande växlare i mitt Heru-agg. Vet inte om effekten är bättre med mitt aggregat än modellen med kors.
 
Jag har haft ett luftburet värmesystem i huset som vi har skrotat då det inte gick att justera temperaturen i respektive rum och det vände runt dammet i hela huset. Alltså det rummet som var närmst värmebatteriet hade alltid hög temperatur på luftflödet och och det som var längst bort hade nästan en kylande effekt, detta trots bra isolerade kanaler som var dragna i krypgrunden och luften kom fram i golvsocklarna.
Förvisso kan man ju justera luftflöden bättre om man har justerbara ventiler i taket till sitt FTX system men då stör man ju funktionen med rätt luftflöde i ventilationssystemet men jag tror att om man ska värma på detta sätt så kräver det rätt höga luftflöden.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F Fredric Ydefjäll skrev:
Jag har haft ett luftburet värmesystem i huset som vi har skrotat då det inte gick att justera temperaturen i respektive rum och det vände runt dammet i hela huset. Alltså det rummet som var närmst värmebatteriet hade alltid hög temperatur på luftflödet och och det som var längst bort hade nästan en kylande effekt, detta trots bra isolerade kanaler som var dragna i krypgrunden och luften kom fram i golvsocklarna.
Förvisso kan man ju justera luftflöden bättre om man har justerbara ventiler i taket till sitt FTX system men då stör man ju funktionen med rätt luftflöde i ventilationssystemet men jag tror att om man ska värma på detta sätt så kräver det rätt höga luftflöden.
Återigen, det här systemet jag pratar om bör inte ses som en huvudsaklig värmekälla för bostaden. Det är ett system med en inbyggd förvärmare som är en värmepump, billigare än direktverkande el.
 
Antar att du har vattenburen värme eftersom du har pellets, då skulle du kunna köra ett vattenbatteri i ventilationen istället.
 
  • Gilla
Kbygg
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Antar att du har vattenburen värme eftersom du har pellets, då skulle du kunna köra ett vattenbatteri i ventilationen istället.
Kan man också göra
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
K Kbygg skrev:
Det blir ca.25papp inkl. frakt o tull antar jag. 500m³/tim max.
En LLVP av standardmodell flyttar 660m3 på näst högsta fläkt inne:

https://mitsubishielectric.se/produkter/villa/luft-luft/hero

Kanske lite mer ute dock?

Det TS efterfrågar liter som en Nibe f370 frånluftsvärmepump?

Finns det vent kanaler för både till och frånluft sedan innan?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
En LLVP av standardmodell flyttar 660m3 på näst högsta fläkt inne:

[länk]

Kanske lite mer ute dock?

Det TS efterfrågar liter som en Nibe f370 frånluftsvärmepump?

Finns det vent kanaler för både till och frånluft sedan innan?
Så som jag uppfattar TS så är det inget värmesystem som TS är ute efter utan funderar på ett FTX-system, och då är frågan om det ska vara ett med roterande värmeväxlare eller om det ska vara en som bygger på värmepumpsprincipen.
Alltså vilket FTX-system som ger lägst totalkostnad.
 
Attitudeswe
En roterande klarar sig utan kondensavlopp och når 85% återvinning.

En med värmepump kommer troligtvis haverera tidigare än en vanlig FTX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.