Alfredo Alfredo skrev:
Jag kanske kan gräva fram en gammal 10 Mbit/s hub som "gästspelaren" kan tvingas "passera". 😂
Det viktiga är väl att lägga på en delay, brukar väl vara det som är det viktiga för gamers... Pinget. Inte enbart hastigheten...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det ens sådana portar i de routrar man kan köpa idag? Däremot har de/vissa kanske stöd för bandbreddsbegränsning, ingen aning.
Köp en bra router och koppla in en switch som bara klarar 10/100. Eller använd en kabel med endast 4 av 8 trådar (eller en splitter) - 100 Mbit/s använder bara hälften av trådarna så det fungerar fint.
 
  • Gilla
  • Haha
Mats och 1 till
  • Laddar…
Att fuska i dataspel är uppenbart något som aktiverar byggahusares kreativitet. 😳😱🤣
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Börja bygg med Unifi-komponenter så får du ett driftsäkert nätverk med hyffsat avancerade funktioner och enkelt gränssnitt. När du dragit en fiber till garaget så lär du ju vilja sätta en switch där med några portar till hyresgästen samt en eller flera accesspunkter. Sen vill du kanske sätta upp två virtuella nätverk så att både du och hyresgästen kan använda samma hårdvara men ha varsit nät. Ett separat nät för alla IOT-prylar är även att rekommendera.
Det man behöver bestämma sig för tidigt är om man även kommer vilja ha Unifi-kameror, då kanske det ät bättre att börja med en UDM-pro istället för en UDR...
 
S Staffan-N skrev:
Ett separat nät för alla IOT-prylar är även att rekommendera.
Bra punkt!
 
S Staffan-N skrev:
Det man behöver bestämma sig för tidigt är om man även kommer vilja ha Unifi-kameror, då kanske det ät bättre att börja med en UDM-pro istället för en UDR...
Eller kanske en UCG Max
 
Tack för alla svar. Inte helt bestämt än vilken lösning / lösningar jag kommer välja men nu har jag något (bra) att gå på.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag är i samma situation.
Har också ett garage 30m från huset och WiFi når inte riktigt fram från routern i huset.
Jag köpte på mig ett begagnat nätverk över elnätet-kit. Devolo Magic 2 LAN som ska klara upp till 2400Mbps.
Jag kom upp i 60Mbps. Så nätverk över elnätet är inget jag kan rekommendera om man vill ha lite hastighet.
Men men... andra har kanske bättre förutsättningar för att uppnå högre hastigheter.

Då jag kör Ubiquiti/Unifi där hemma så funderar jag på att komplettera med en U6-Mesh på antennstolpen på hustaket. Den klarar utomhusmontering.
Men jag ska försöka testa med någon befintlig accesspunkt jag har för att se hur långt de når innan jag lägger en beställning för permanent montering på antennstolpen på taket.
 
S SirKnasen skrev:
Jag är i samma situation.
Har också ett garage 30m från huset och WiFi når inte riktigt fram från routern i huset.
Jag köpte på mig ett begagnat nätverk över elnätet-kit. Devolo Magic 2 LAN som ska klara upp till 2400Mbps.
Jag kom upp i 60Mbps. Så nätverk över elnätet är inget jag kan rekommendera om man vill ha lite hastighet.
Men men... andra har kanske bättre förutsättningar för att uppnå högre hastigheter.

Då jag kör Ubiquiti/Unifi där hemma så funderar jag på att komplettera med en U6-Mesh på antennstolpen på hustaket. Den klarar utomhusmontering.
Men jag ska försöka testa med någon befintlig accesspunkt jag har för att se hur långt de når innan jag lägger en beställning för permanent montering på antennstolpen på taket.
ett par nanobeams kommer fixa det där enkelt.
 
S SirKnasen skrev:
Jag är i samma situation.
Har också ett garage 30m från huset och WiFi når inte riktigt fram från routern i huset.
Jag köpte på mig ett begagnat nätverk över elnätet-kit. Devolo Magic 2 LAN som ska klara upp till 2400Mbps.
Jag kom upp i 60Mbps. Så nätverk över elnätet är inget jag kan rekommendera om man vill ha lite hastighet.
Men men... andra har kanske bättre förutsättningar för att uppnå högre hastigheter.

Då jag kör Ubiquiti/Unifi där hemma så funderar jag på att komplettera med en U6-Mesh på antennstolpen på hustaket. Den klarar utomhusmontering.
Men jag ska försöka testa med någon befintlig accesspunkt jag har för att se hur långt de når innan jag lägger en beställning för permanent montering på antennstolpen på taket.
Jag satte en AC-mesh på antennstolpen och är inte jätteimponerad över räckvidd och signalstyrka. Det är nästan så jag oftare får kontakt med acesspunkterna som sitter inomhus bakom betongväggarna, då de är längre ner och närmare.
Om målet är att länka ihop två byggnader så skulle jag nog satsa på punkt-till-punkt-radio.
 
  • Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Jag är i samma situation.
Har också ett garage 30m från huset och WiFi når inte riktigt fram från routern i huset.
Lösningen i inlägg #11 kanske är något?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Lösningen i inlägg #11 kanske är något?
Ja, bästa lösningen är ju såklart en trådad förbindelse.
Men jag är inte helt överförtjust i att behöva dra kabel men är det det som behövs så må det väl bli så.
Optisk fiber med mediakonverterare känns förvisso overkill men har såklart sina fördelar.
Jag tror jag skulle klara mig med en 200Kr surge protector om ens det.
Är ju bara en PoE kopplad accesspunkt som ska upp i garaget.
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ethernet-surge-protector
 
Om du drar nytt eller gräver skall du ABSOLUT lägga fiber, låt inte någon lura dig till annat. Näst bäst är en PtP-länk tex Ubiquity N5M loco.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.